|
|
|
|---|---|
|
Tidigare fanns (finns?) en lista på olika modeller/märken som de större handlarna använde vid invärdering av en inbytesbil? Någonstans nämns autodata (mrf). Finns det att ta del av, eller någon som sitter på en sådan? Hade varit intressant att ta del av så man har lite mer att gå på när det ska bytas bil. | |
| Handlarna har ju någon lista med inbytespriser. Men rent generellt kan du titta på Blockets absolut billigaste och så drar du av 50k. Då brukar man hamna på handlarnas inbytespris. | |
|
"Förr" hade man sk gröna boken. Nu förtiden är den ersatt med blocket.se... BMW M-POWER |
|
|
Gröna listan finns fortfarande och levereras av Autovista, fd Inter-Global. Tyvärr går den såvitt jag vet inte att köpa som privatperson. Den är betydligt bättre än att titta på Blocket eftersom den innehåller vad bilarna faktiskt bytts för. Att det finns någon schablon att "dra av 50k" stämmer förstås inte. ------- //Lövet |
|
|
Lövet. Det var ingen vetenskaplig schablon. :) Bara ett snabbt enkelt sätt och se var någonstans man troligen hamnar. För tydlighetens skull är detta min personliga erfarenhet. |
|
| Jag tyckef de känns som att många handlare ligger på 10% vinstmarginal | |
|
//Lövet: Det kanske är lite olika beroende på bilfirma/säljare men dem säljare jag känner i Sthlm bemödar sig inte med gröna boken längre... Har sett det med egna ögon när bilsugna individer har inbyte så är det blocket som gäller i deras bildskärmar. BMW M-POWER |
|
|
Vågat må jag säga. Jag skulle förstås använda Blocket också men inte som enskild källa när det finns gedigen statistik att luta sig mot. ------- //Lövet |
|
|
Bytte in en bil för ett par veckor sedan, den ligger ca 50 högre på blocket än jag fick. Dock blev jag väldigt förvånad över det höga priset bilhandlaren lagt ut den för, rätt övertygad om att den kommer att sänkas en hel del alternativt ligga ute länge. Den ligger ute för 30 mer än jag hade lagt ut den för privat. |
|
| Slutpriset beror också på vem som säljer bilen. Är övertygad om att Autoropa får ett betydligt högre slutpris än ex. Michell o Company. | |
| Hmm.. mitt svar var inte relevant på frågan, läste lite fort. Kan inte ta bort det heller.. Sorry guys! | |
|
andreas_lofgren Fast Blocket är en bra mycket bättre källa än en lista som kommer ut 4 (3?) gånger om året. Ibland är det bra för kunden, ibland dåligt - men åtminstone alltid verklighetsförankrat! Och det där med 50.000kr stämmer så klart dåligt. Tufft läge om man kommer med en VW Golf från 2006. ;) |
|
|
Floppa: Fördelen med listan är som sagt att den är baserad på faktiska inbytespriser som är inrapporterade av bilhandeln i Sverige. Blocket är en lista av förhoppningsfulla säljare där man inte vet vad bilarna går för egentligen. Båda i kombination är förstås bäst ------- //Lövet |
|
| Kolla de 3 billigaste motsvarande bilarna på blocket, dra sen bort 15-20%. Där har du inbytespriset. | |
|
Marin: Instämmer på det du skriver. Dock kommer det (sällsynt) ut bilar i 150tkr klassen som säljs privat med endast ett pålägg på 5-10tkr mot inbytespris. Har köpt något enstaka objekt där så varit fallet. Någon regel med 50tkr under blockets billigaste finns som lövet skriver absolut inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.