AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.235

Var koppla in batterladdare

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Haj

Jag läste en diskussion angående "om man ska ladda direkt på batteriet eller via uttaget i motorrummet" Länk . Men jag funderar på att koppla in pluskabeln från laddaren till en vanlig strömsladd (terminal 30) i motorrummet, den är ju också kopplad direkt till batteriet. Är det en dålig idé eller vad kan hända liksom?

Batteriladdarens laddström är maximalt 4 A, maximal spänning 14,3 V, DEFA MultiCharger 1204.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jaha!

Efter att ha lossat minuspolen på batteriet och med multimeter mätt hur mycket ström bilen drar (av ren nyfikenhet), så har cd-växlaren slutat fungera. Är det nåt som "alla vet" att man måste plocka ur magasinet för att skiten inte ska fastna och spela död? Den gör några tappra dödsryckningar för att sedan förbli helt tyst. I displayen står det "no discs" eller "kein magazin"-nånting om vartannat. Magasinet sitter fast som berget, nån som har tips...?

I alla fall, den som undrar det jag undrade så jag meddela följande:
Larmad och låst >16 min: 65 mA
Webasto aktiv: ca 6-7 A

Kuriosa: Multimetern "Fluke 87" som är klassad som en väldigt bra multimeter och hade slut på ström i batteriet. Intressant eftersom jag först trodde att den inte visade några siffror förren man kopplat rätt, men smart som jag var så stoppade jag in ett nytt batteri (efter en bra stunds felsökning i det bitska vädret) och då gick den igång. Jippii.

När jag sedan skulle skilja kabelskon från batteripolen så hade jag varit "smart" och kopplat in ytterligare ett batteri i kraftuttaget i motorrummet för att undvika att göra bilen strömlös medan jag monterade fast mätstickorna i serie från batteriet via multimetern till jord. Resultatet blev en strömlös bil eftersom säkringen i multimetern var gammal och trasig, vilket jag inte heller förstod till en början då jag trodde jag på nåt vänster kopplat fel. (en bra stunds felsökning eftersom man naturligtvis inte ser på säkringen att den är trasig)

Summa: Nånting som jag trodde skulle ta max 30 minuter och ge mig lite intressanta infallsvinklar på strömförbrukning i olika lägen, blev istället flera timmars pillrigt jobb i minusgrader. Och som grädden på moset som förgyller den förträffliga kvällen till perfektion, är CD-växlaren paj.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Reset-knappen funkar jättebra, kanske ska testa den först nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.