|
|
|
|---|---|
|
Min E39 bråkar lite just nu. En morgon ville den inte starta, det bara klickar i solenoiden i startmotorn. Allt känns som vanligt, innebelysnng, fläkt stereo mm. - Laddar batteriet med Ctek, samma fel - Provar med två andra fungerande och nyladdade batterier, samma fel - Provar med startkablar, startar utan tvekan. 12V över batteriet och 14V i motorrummet. - Provar med ett nyladdat batteri igen, samma fel. - Provar att ansluta en startkabel mellan kaross och motor, samma fel. Vad kan vara fel? | |
| Det skulle vara intressant att prova att koppla ihop pluspolen på batteriet med pluspolen vid motorn med en (lång) startkabel. Om den startar bra då så indikerar det (plus)-kabelproblem från batteriet och fram. | |
| Förmodligen oxid på batteripolerna, hade samma fel, starta med startkablar, men inte annars, då var det helt jäkla vitt runt plus och minus hylsorna som klamrar runt polerna. Gjorde rent detta med en kniv och lösningsmedel, och bytte batteri, nu startar min tredje bil som en klocka! | |
|
Det sitter en stor "batterifrånskiljar-säkring" några decimeter från pluspolens anslutning mot batteriet, som skall lösa ut vid t ex. krock för att minimera brandrisk. Sedan har plus-kabeln en klenare "by-pass-ledning" parallellt med den grova avsäkrade kabeln, som klarar att strömförsörja strömsvagare förbrukare som t ex. centrallås som skall låsas upp om man krockar. Det kan vara så att det är den säkringen som löst ut/brunnit av, alternativt någon form av oxid/glapp. Teoretiskt kan det kanske vara så små strömmar vid laddning och själva driften att det räcker med strömmen som går i den klena kabeln, men att det blir för stor ström vid startögonblicket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men det är sannolikt inte ditt problem när jag läser.. Generatorn som är sliten möjligen? |
|
|
Isak5503: Ska testa detta. Asken: De andra batterierna var friska Optima RedTop. Felet var ju där redan innan jag tog bort 1:a batteriet. När jag startar med startkablar så lyser gula motorlampan. Så något är fel. Följdfel? Beolab: Polerna är helt rena. Generatorn laddar ju 14V på polen i motorutrymmet när den är startad med kablar. Så den borde var ok. Johan B: ok, får inte solenoiden (den klickar) och startmotorn sin ström på samma kabel? Jag ska mäta på polen i motorrummet när bilen ej är igång. Hur kontrollerar jag "batterifrånskiljar-säkringen"? |
|
|
Du borde kunna mäta mot jord efter säkringen (räknat från batteriet) och om det inte är någon ström efter frånskiljaren har säkringen löst ut. Jag är lite osäker på exakt hur "by-pass-kabeln" är kopplad, men tanken är som sagt att den skall kunna strömförsörja vissa mindre strömkrävande funktioner efter att frånskiljaren har löst ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då jag kopplade en startkabel mellan + på batteriet och + polen i motorrummet så startade bilen. Jag mätte spänningen i motorrummet före start och den var samma som på batteriet. "Batterifrånskiljar-säkring" verkar ok då jag mäter på anda sidan, eller kan den få ström bakvägen? Det måste var avbrott på ledningen mellan batteri och motor. Jag har läst om att det kan finns en skarv. Var hittar jag den på min e39 Touring från -02 ? |
|
|
Allt tyder på fel i kablaget mellan batteriet och anslutningen framme i motorrummet där hjälpstartsanslutningen sitter. Det har förekommit oxiderade skarvar till näst intill avbrott under bilen, i höjd med passagerarstolen nånstans. Kan inte säga exakt var och det kan skilja mellan årsmodeller osv. Startmotorn drar stor ström, därför blir spänningsfallet för högt, solenoiden står och klickar på det kända sättet. laddningen på andra hållet är inte så hög, därför kan det mäta nästan normalt vid batteriet när man väl startat. FP |
|
|
Nu har jag hittat felet. Folke hade helt rätt. Kabeln som går från solenoiden till torpedvägggen hade oxiderat av vid torpedväggen. Ny kabelsko, sen ska det nog funka. Tack för hjälpen! |
|
|
Stort + till dig slagdala för att du återkopplade med lösningen på problemet. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.