AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.764

Undringar om z3coupe?

ma
22
magnus56
118d-09
Z42.5si-07
Hej alla forister, söker er kunskap.
Har blivit förtjust i z3coupe och började titta runt i höstas.
Har ett par frågor, det ligger två stycken ute på Blocket just nu med en väldig prisskillnad. Är det bara hästkrafterna som gör det, eller?
Den svarta i Växjö har legat ute sedan i somras. Är det någon som vet något om den eller varför den fortfarande är osåld?
Några tips om vad man ska titta på när det kommer ut fler?
Åsikter om hur mycket man bör betala?
Är novis i ämnet, tycker bara att bilen är läcker och har en för mig ganska hög "vill ha faktor".
Tacksam för åsikter.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Den i Malmö är en Z3 M Coupé (3.2 liter, 321 hk) och är en HELT annan bil än den i Växjö som är en vanlig Z3 Coupé (2.8 liter, 193 hk).
2.8 är en alldeles utmärkt motor som ger fullt tillräckliga prestanda medan 3.2 är ett monster. Den senare saknar dessutom antispinn och antisladd.
Z3 M Coupé ligger generellt betydligt högre i pris än 2.8 och 3.0, att det skiljer så enormt mycket på de två i annonsen beror också på att det skiljer drygt 10000 mil i körsträcka.

/Masten
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Sen är det lite önskepris på Z3 M Coupén också.
ma
22
magnus56
118d-09
Z42.5si-07
Man tackar för svaren.
Betyder det att den i Växjö ligger "rätt" i pris?
Magnus

Den i Växjö ligger rimligt i pris ifall den är i mycket bra skick. Den andra monsterbilen får nog slå av nära 100.000 om den skall bli såld.
Växjö-bilen har en trevlig 6-cylindrig motor och rimliga försäkringskostnader. Motorn blev utnämnd till 90-talets bästa.
Om du vill ha ett montster på 321 hk, räkna med att tidigre ägare betalt för att använda dessa hk. Ofta hårt körda och de flesta är trasiga i bakvagnsupphängningen p.g.a att karossens plåt aldrig varit dimensionerad för dessa krafter.
På senare år har priserna differentierats mer på Z3, beroende på motortyp. M-serien med sina 321 hk har definitivt gått upp i pris. 6-orna på 193 till ca 230 hk ligger stilla, medan de 4-cylindriga på ca 140 hk har fallit en del. Detta är förstås min personliga analys utan veyenskaplig grund
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har du kollat på mobile.de? Där är ju utbudet lite större, och marknaden är lättare att läsa av.
Titta gärna efter 3.0 som producerades 2000-2002 . Det är stor skillnad i prestanda men fortfarande en 'civiliserad' bil. Mcoupe är verkligen ett monster som bl.annat i Tiff Needels test på Silverston (tror jag var det) slog Lambo och Ferrari på varvtider
Visa användare
37
NiklasS
Z3 Coupe 2.8 -99
Kanske är lite sen

Jag äger en Z3 Coupé 2.8 och ja kan säga att den är brutal den med. jag bilar är bygga på samma chassi och saker i sig.

M coupén har sin svaga punkt i bakvagnen då den kommer från en e30 och e30s bakvagn/balk var inte byggd för att ta 321hk. Jag har lekt med min och har inte haft några problem med min som har har 192hk.

Jag har även haft min 1 vinter vilket jag ångrar men ag hade verkligen inga problem med att köra den, kanske lite låg osv. men den starta å funka 10p!

Jag skulle tro att dessa bilar kommer stiga i värde med tiden som går, så köp medans dom är "billiga"

Det du ska kolla efter är bakvagnen och sen rosten :)

Lycka till :)

Svensson informerar
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Problemet med att punktsvetsarna mellan kaross och bakaxel släpper är inte unikt för Z3M, däremot är det mest förekommande på dessa då det naturligtvis är mer kraft för karossen att hantera. Men, det förekommer även på 2.8 och 3.0 (och i roadstersammanhang givetvis även på andra motoralternativ också).

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.