AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
17.602

Erfarenheter kring GDM tunika?

Sida 1 av 2
St
42
Stolze
325D M-sport 2011
Någon som testar eller hört något om GDM tuning?
De har ju verkligen bra siffror jämfört med andra och ett konkurrenskraftigt pris!

Frågan är om de har för bra siffror? Dvs. Lägre säkerhetsmarginaler?

/Rasmus
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Han använder mapp från Celtic i UK. Till min 316d anger han samma effekt som t ex Vtech. Jag valde GDM eftersom jag inte sett en enda aktör som är i närheten av hans priser. Jag har inte en aning om hur stor skillnad i effekt det gjorde i verkligheten, jag är fan helt hjärndöd när det gäller att känna sånt... Men nog blev det bättre skjuts nog.

Mvh,
Björn
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Som nämnts, GDM är ÅF för Celtic Tuning UK som finns på de flesta kontinenter. Stor firma, många kunder, lägre priser. Vart helnöjd med dem (detta var innan Gdm fanns) till tidigare dieselbilar, då var det mer omständigt, fick endera skicka boxen eller tanka ur och i programmet själv då... Ej mappat om min nuvarande dock, men blir det aktuellt så får de nytt förtroende.
Sen är rätt mycket billigare utanför Sveriges gränser när det kommer till fordon med tillbehör...
Deras mjukvaror är framtagna i bromsbänk, mer än så kan jag inte i tillvägagångssättet.

No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
En polare var hos Göran på GDM i Hyllinge i går och trimmade sin VAG 150 hk diesel och blev riktigt nöjd.
De flesta som trimmar använder i princip samma utrustning från CMD i Italien, vare sig det gäller OBD eller BDM. Filerna skiljer inte heller speciellt mycket, det är ju bara att skicka en bulvan till konkurrenten och trimma en bil så har man ju en trimfil att kopiera och sälja vidare, det är ju inte så att det är något världsunikt att ta fram detta som vissa företag påstår, skillnad är dock om man beställer en fil unikt för sin bil med annan hårdvara och vill ha den testad i bänk osv.

Summa summarum, GDM är svårslaget, finns ingen anledning att åka någon annanstans om man inte har typ 100 mil enkel resa framför sig men att betala dubbelt så mycket för en likvärdig produkt som marknadsförs snyggt fungerar uppenbarligen, jag skulle dock inte tveka att anlita honom till mina bilar. Billigt och bra stämmer i detta fall!
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Siffrorna på 530d 244hk ser ju dock lite för bra ut. 335hk är ju 15 mer än vad vtech levererar med steg 2, och då förutsätter ju det dpf delete? Tittar man på siffrorna från bänken så levererar ju bilen nästan 266hk original och 335hk trimmad. Dags för en kalibrering?
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Det är bättre att man tittar på effekt före och efter i samma bänk, i det fallet du redovisar är det 70 hk det skiljer, det tycker jag är riktigt bra.
Vtech anger inte bänkad effekt före trim utan anger tillverkarens uppgift i detta fall.

Jag tycker dock bra om vtech och har använt dem tidigare men du får i princip samma vara till halva priset om du handlar från GDM och då har han ändå bra marginal på det.

För den som är intresserad kan dessa länkar bringa klarhet:

Hårdvaran inkl 5 trimfiler, extra filer kostar 75 pund st.

Länk

Firman som man kan bli återförsäljare åt:
Länk

Sedan får man komplettera med BDM läsare

Länk

Och lite andra prylar, sen är det bara att köra på ;-)

Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Visst är det så att skillnaden är det som är relevant men trimningen påstås ju ge 335hk vilket vi nog kan vara säkra på att den inte gör. Men detta gör ju egentligen inte GDM unikt utan det är nog samma hos dom flesta. Egentligen är väl GDM en av dom få som själva visar att deras uppgifter INTE stämmer ;)

Jag har dock ingen egen erfarenhet utav GDM och litar därför på andras goda omdömmen om hans tjänster och skulle inte ha några problem att lämna bilen där.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Stolze!

Blev det någon GDM-optimering??

- undrar lite, för att jag själv är sugen...

Någon annan som kan bringa lite klarhet varför man ev inte ska välja GDM, och istället vända sig till t.ex. V-tech?

Pros and cons..
St
42
Stolze
325D M-sport 2011
Har inte blivit nånting än, blir närmare sommaren Isåfall. Men de lutar helt klart åt GDM.
Men bra frågat, finns det anledning Att vända sig till v-tech istället?
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Jag tycker också att GDM verkar mycket intressant. Har hört med både Vtech och GDM tlll min 535d.

8000 kr för Vtech, jämfört med 3000 kr för GDM och som jag förstår det samma vara.
Det är stor skillnad i pris.

Dock får man ingen handenhet till GDM, men tror man kör på trim-mappen hela tiden ändå.
St
42
Stolze
325D M-sport 2011
Ja priset lockar ju oerhört

Angående handenheten så lär iallafall jag inte byta tillbaka. Enda negativa är ifall den blir återställd vid en service tex.

V-tech steg 2 lämnar 300hk 620nm.
GDM steg 2 lämnar 300hk 660nm enligt dem själva.

Detta gör att jag tvekar. För bra för att vara sant är oxå oftast det.
Antingen är det glädjesiffror eller så har de sänkt säkerhetsmarginalerna för motorn avsevärt.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Vad jag själv vet är att GDM använder så kallade Custom-filer, och Vtech indevidanpassar varje trim - vad detta nu innebär i slutändan?

Min bil;

Steg 1
V-tech 360Hk och 700Nm
Steg 1
GDM 360Hk och 680Nm
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Okej!
Ja, GDMs siffror är kanske lite överdrivna, men om den lämnar mindre, dvs. mer i närheten av Vtech så har man ju ändå fått ett mycket bra trim tänker jag.
Borde inte GDM också kunna individ-anpassa sina filer?
St
42
Stolze
325D M-sport 2011
Ja, hellre att det är glädjesiffror än att man utsätter motorn för mer tryck än den klarar!
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Som det står tidigare i tråden så använder sig GDM av Celtic Tunings framtagna koder. Så jag förmodar att GDM inte anpassar efter varje enskild bil.
St
42
Stolze
325D M-sport 2011
Oj, såg att jag skrivit fel nu.

V-tech steg 2 lämnar 300hk 620nm
GDM steg 2 lämnar 350hk 660nm
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Det är ingen som tar fram unika trimfiler som är individanpassade i detta fall, däremot skulle du kunna få det om du exempelvis bytt till ett större turboaggregat och andra spridare mm men pratar vi om standardbilar är det i princip samma mjukvara du får från alla leverantörer.

GDM och vtech har i detta fall exakt lika "säkra" trimfiler, ingen av dem ligger på gränsen för vad motorn klarar, handla av den du känner ger dig bäst service och pris är mitt tips. Stirra er inte blinda på siffrorna, en sak är säker, både GDM och Vtech väcker upp en diesel BMW så man blir riktigt nöld.

Du får inte heller någon handenhet till exempelvis F10 då de inte har stöd för OBD trimning, man läser ur dem genom att öppna boxen. Är inte 100% på hur det är med förra 3-serien men att hålla på att läsa i och ur filer är bara att riskera att något går snett, skulle batteriet dippa när du läser filen hänger sig boxen och det går inte att boota den med OBD utan du måste öppna boxen och skriva in ny mjukvara, dvs inget du fixar i garaget hemma.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
NordicX

Citat från mail-konversation med Vtech: "alla våra filer gör vi från grunden alltså inga färdiga filer "custom filer " som passar olika flera olika bilar"

Vad jag läst, samt min egen uppfattning och erfarenhet är att de bägge har mycket bra service. Vtech är större, och känns på ngt sätt säkrare iom att de gör fler bilar.

För min egen del ligger Göteborg 40 min bort (där jag kan få min bil optimerad av Vtech) och GDM två timmar söder ut. Dock skiljer det 5000kr, så just nu lutar det åt GDM - eller rättare sagt när sommarsulorna åker på...
Iwa.g
Funderar också på detta med Gdm men sen så om man vill plocka bort dessa hk o nm hur gör man då vet ju att plug n play drar man bara veck hur blir det i detta fall samt kan man lita på detta med Gdm är det ingen alls som har fått
problem med sin bil efter att ha gjort den hos dom så är dom ju skit bra eller ???
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Har nyligen haft en mail-konversation med honom ang. att ta bort trim. Såhär skrev han:

"320d ED 2011. Efter ett år började kamkedjan rassla oroväckande och kunden skickade hit sitt styrdon som jag programmerade om till original. Hos BMW upptäckte man att kedjan var helt slut samt att kablaget till EGR var sönder. De bytte ut detta på garanti utan problem. Han skickade tillbaka ECUn och fick trimmet tillbaka. De märkte inget och det var en auktoriserad BMW verkstad i xxxx."

Inom två år efter att du trimmat bilen så tar han inte betalt för att ta bort eller lägga tillbaka trimmet. Det enda man betalar är frakten för att han ska kunna skicka tillbaka ECUn till dig, om du nu skickar den.

Mvh,
Björn
Iwa.g
Så man kan få problem alltså med bilen som det ser ut och när han tar bort det får man med sig det eller inget alls man har ju trots allt betalt för det ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.