|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en E34 M5 Touring med dåliga EDC dämpare. Jag vill behålla bilen original så jag tänkte få dämparna renoverade. Min fråga till er som åker EDC är om de är bra i originalutförande eller om man skulle försöka få dem lite hårdare schimsade när de ändå är isär. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! | |
| Orginala EDC är inte billiga. Lättare o billigare, om du byter till koni eller liknande. | |
| Nya/renoverade är "stumma" nog så att säg. Jag vet inte hur det är just nu men för typ ett år sedan så kunde BMW inte leverera nya EDC, priset var då runt 12-13' per dämpare. Det vettiga alternativet är renovering via Nagengast i Polen, kostnad inkl frakter på typ 13'. Har helt nya (nåja, numera ca 6 år & 500 mil gamla) EDC på min bil, inköpta hos BMW 2009, de var dyra redan då men å andra sidan kunde de leverera oxå. Har även ett helt nyrenoverat set (Nagengast!) liggandes i garaget... | |
|
Är Nagengast jag tänkte skicka till. Om inte du Dawwe säljer dina? =) Nya från BMW är inte ett alternativ. Vill helst inte byta till icke-EDC. Dels för att felmeddelandet "EDC not Active" lär ska vara "omöjligt" att få bort, men mest för att behålla bilen original då den idag är näst intill helt original (vita blinkers och M speglar är undantagen och ska återställas). --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Mina är till salu men de passar inte allas plånböcker utan mest de som inte har råd att ha bilen "hängandes på en lyft i 4 veckor" (det är den normala tidsåtgången...). Dealen är gamla dämparna i retur, och 4' per dämpare, det är några som "nappat" så nuvarande "set" renoverades i december i år. Men jag gissar att du kan ha bilen "hängandes" så det är inget alternativ för dig. Skall dock tilläggas att jag inte vet om de höjt priset ytterligare sen i december, är inte helt omöjligt. Anledningen till detta "byt/köp" är att jag "smålurar" på ett framtida "M5 E34 Touring -95 projekt", o då behöver jag säkerligen ha nya dämpare... | |
|
Jag förstår. Ingen fler som tycker nåt om EDC? --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Spiidfriik>> Nagengast alla dagar i veckan! Skickade mina SLS-dämpare dit och det kostade 1500SEK/st. De blev bättre än nya om man kan säga så. EDC tror jag kostar 1700SEK/st plus frakt. /Michael |
|
| Erneland: Gaaaaamla priser. Numera kostade (december 2014) det 250€ resp 300€ styck. Frakten till Polen kan bli dyr värre...Returfrakten är högst rimlig. Runt 13000 hamnar man för 4 dämpare, OM de nu inte höjt priset ytterligare. O nej de blir inte "bättre än nya" utan snarare "likvärdiga med nya". | |
|
Oj har de höjt såå mycket(!). Men jag står på mig, de blev bättre än nya i mitt tycke. Pulverlackade så att de står emot fler år av korrosion än nya. /M |
|
| Det finns ett alternativ till Nagengast, nämligen Länk , men priset är ungefär det dubbla jämfört med Nagengst. Resultat gissar jag på att det är likvärdigt/identiskt. | |
| Erneland: Jag kan jämföra nya (nya från BMW) jämfört med renoverade (Nagengast) eftersom jag råkar ha en uppsättning av varje...Nej de blir inte som nya, speciellt inte fram då de allra flesta fjäderben har viss rost i "tallriken". Givetvis blästrar de ytan o pulverlackar (våtlackering bak), men ytan där det funnits rost blir INTE som ny. | |
|
Svaret på frågan om EDC-dämpare från BMW till E34 är väl enkelt. De har väl upphört i sortimentet? Åtminstone är det så till E31. Jag skickade mina EDC-dämpare till Wokke, som Dawwe nämnde och jag blev väldigt nöjd. Mycket proffsigt gjort - till och med Bil och Motorteknik i Huddinge blev imponerade. Han gör en hel del annat också som att t.ex. renovera spjällhus med mera. Han tar 350 Eur per dämpare, jag har för mig att bak är något billigare. Frakten var inte speciellt dyr, har för mig att jag betalade åtta-niohundra kr och jag skickade dem i en flyttkartong med MYCKET bubbelplast i. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Wokke renoverar fälgar och säljer delar till fälgar också. :) |
|
Nej EDC till E34 är NML, för tillfället. Det kan mycket väl bli som så att de kommer "nytillverkas" igen, men jag är tveksam, efterfrågan/marknaden är nog för liten... Låter som om Wokke sänkt sitt renoveringspris rejält, sist jag kollade låg han runt 2000€ för 4 dämpare. Jag vet inte hur länge Wokke sysslat med att renovera EDC, men Nagengast har gjort det i måååånga år, säkerligen i uppåt 10, så de har erfarenhet av "ett antal renoveringar"... |
|
| Dawwe, nej är de rostiga så blir de inte som nya. Men mina var ur funktion och rostfria så de blev som nya. Vill man lägga pengarna för att köpa nya så kan man ju göra det, men jag skickar till Nagengast ;) | |
| Erneland: Jag har sett massor med EDC-dämpare, ingen har varit rostfri. De har ALLA haft rost i "tallriken" ner mot svetsfogen, det är utmärkt ställe för skit/fukt att samlas på. Till o med mina helt nya som gått knapp 500 sommar mil o marginellt i blöta förhållanden börjar uppvisa en liten lätt antydan till ytrost i detta område. Förmodligen har vi helt olika uppfattning om vad som är "rostfritt"... | |
| Min bil har ju aldrig gått på vintern så det förklarar väl en del. Sen är mina SLS och inte EDC så de kanske är mindre utsatta. Bilen är dock precis såld så jag hoppas att jag slipper nivåreglering ett tag ;). Blir nyare bil nu... | |
| Erneland: Mina dämpare har heller aldrig sett vinter under de dryga 5 år de suttit på, o knappt väta ens...Men det är kanske ingen E34 du hade? Nyare BMW har (väl) dämparhuset i "alu", så de rostar inte...Däremot kan de säkerligen bli "en hel del fulare än nya". Min E39 har dämpare i "alu", o de har så klart ingen rost trots att det är 16-17 år gamla, men smutsiga är de...Skulle man glasblästra de skulle de förmodligen kunna se ut ungefär som nya... Verkar som om vi jämför två helt olika saker. En sak är säker, helt rostfria EDC på en E34 hittar du bara om bilen uteslutande gått på torra vägar. Beviset får vara mina dämapar med ca 500 mil, de har gått i regn max 5 gånger, aldrig på vintern, och med en årlig körsträcka på ca 100 mil Trots detta så såg jag senast att det hade runnit liiiite "rostvatten" från fjädertallriken dräneringshål, o hur skulle det kunna rinna "rostvatten" om det inte finns ytrost, förmodligen är det svetsfogen som rostat gissar jag... | |
| Erne: Snackar du om SLS dämparna BAK på din BiTurbo så kan jag hålla med om att de brukar sällan vara nämnvärt rostiga ens på bilar som fått smaka vinter ordentligt...Kolla på dämparna fram istället det är de jag talar om, fjädertallrikens insida ner mot svetsfogen så kommer du garanterat hitta...rost. | |
| Finns det någon reservdel som gått ur produktion som någonsin återkommit i produktion på BMW? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.