|
|
|
|---|---|
|
En lång vinter känns ännu längre med dagens snömängder som fallit. Ljuset i tunneln har varit släckt och depressionen närmat sig. Livet rullar på med arbete och husrenovering i en lång grå massa. Hur botar man då detta? I väntan på att den blå besten ska få vittja morgonluft så får man se sig om efter något annat som kan lyfta en (förutom fru och barn) och botemedlet fick bli en Volvo (hur gick detta till??) S80 med V8:an. Ska bli intressant att se hur den står sig mot M5:an. Initialt imponerar väghållningen och komforten men inte låter den som en 10:a. Vi får se om det är en bra kombo med V8:a vinter och V10:a sommar. Någon annan här som haft en S80 med V8:an? | |
| Kul med V8=) Vad menar du med "hur den står sig mot M5:an?" Bränsleförbrukning? prestandan? Att jämföra volvons V8 och M5ans V10 är lite galet ;) | |
| Tänkte mer på hur vilken känsla man får när man kör den. Bränsleförbrukningen blir sannolikt lägre och prestandan likaså men vad skiljer sig i känslan? Bara kört ca 20 mil men känns som att det finns område där kanske S80 kan mäta sig. | |
|
Släng på ett sportsystem så får V10:an det lite svettigare;) Kolla in det här videoklippet på YouTube: |
|
| Synd att man inte får höra när man drar ut lite mer på växlarna. Positivt med S80 V8 är att den morrar till vid uppstart. Tråkigt är att det är då man hör motorn för inte är det mycket när man åker. Ligger runt 64-66 db vid 100 km/h. Inte så dumt med bensinvärmare heller när det är kallt. | |
| Hur mycket drar den? | |
| Jag förstår inte hur ni kan jämföra dessa bilar. Volvon med det sportsystemet låter enligt mig fruktansvärt. Som vanlig bruksbil så funkar volvon bra men inte med det sportavgassytemet. | |
|
Man kan jämföra en Aston Martin och en bubbla men skillnaden kommer att bli stor. Frågan är hur stor skillnad är det mellan en M5 E60 och S80 V8. Jag är inte säker på att M5:an slår S80 V8:an på alla plan. Däremot så gissar jag på att V10:an imponerar mer än V8:an :-) Den ligger på ca 0,95 l/mil vid landsväg men runt 1,5 l/mil i stadstrafik. Mitt snitt är ca 1,2 l/mil nu men räknar på att hamna runt 1,1 l/mil men får se om det stämmer. |
|
|
Då har man hunnit med några mil med S80 V8:an och positivt är: 1. Låter bättre vid start, har ett vasst krispigt ljud och lunkar fint på tomgång. 2. Drar ca 0,3 l/mil mindre än M5:an (1,11 l/mil mot 1,41 l/mil) 3. Halva priset drygt på försäkringen 4. Något billigare skatt 5. AWD vintertid är aldrig fel och ligger fint efter vägen En skillnad är att Volvon är en glidarbil där den känns riktigt fin redan vid 90 km/h och lockar inte till högre farter vilket kanske ska ses som positivt. Låter rätt fint när man ligger på 70 km/h och trycker på lite. Största skillnaden är hur den upplevs inuti. Min M5 E60 är en 2007 som rullat 9000 mil nu och den känns fortfarande som en 1 000 000 kr bil då den alltid levererade det som förväntades och man klev ur bilen med ett leende hur irriterad eller slut man kände sig när man klev in. V10:an har ett fantastiskt ljud och är helt underbar att känna när den drar iväg. Volvo S80 V8:an är en 2006:a och har rullat dryga 13 500 mil och känns som en 300 000 kr bil så den har tappat i upplevelsen när man sitter och kör. Lite mindre tight än ny vilket är normalt och där är den stora skillnaden. Motormässigt är den långt efter vilket var väntat. Sedan så fäller den inte ut sidospeglarna när man kommer upp i fart utan detta måste man utföra manuellt! Däremot så är S80:n ett fint substitut vintertid när M5:an står och väntar på våren. Känns som att den är rätt så lagom att köra på snömoddiga vägar då den låter fint är okej inuti men önskar bättre stolar i den. Sakta men säkert så närmar sig påställning av besten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.