|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har fått ett knepigt problem. Bilen har stått avställd en tid och nu när jag skulle starta den så händer följande, vrider på tändningen, hör att bränslepumpen bygger tryck. Vrider till startläge, motorn startar i princip direkt men stannar dessvärre lika fort. Har gjort flera försök men samma resultat. Om jag gasar som en tok precis i startögonblicket kan man möjligen hålla den vid liv ngt längre men då hostar den och går väldigt ojämnt. Plockat bort baksätet och mätt vid bränslepumpen, ca 12 v finns. Bränslefilter bytat, tänkte kanske igensatt men icke. Nämnas bör väl att när jag ställde bilen åt sidan förra sommaren så va den lite knepig redan då. Den gick inte riktigt rent och vibrerade en del framförallt vid tomgång. Har sökt som en dåre på nätet efter liknande problem men hittar inget som liknar detta. Någon här som har några bra tankar kring detta? tacksam för hjälp | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Om den gick knepigt redan då, så har det sannolikt inte direkt självläkt under avställningen. Om bilen går orent, då tänder den sannolikt inte på alla, så ett par standardfrågor skulle jag väl börja med att fråga: Hur är stiften? Har du koll på när de byttes sist? Har du undersökt noga att du inte har någon spricka eller trasigt på insugssidan - t.ex. insugsbälg, förgreningar, vaccuumslangar, etc? Om bilen gått ojämt bör den ha lagrat felkoder om detta. Det gjorde min. Har du instrument att läsa ur koder? (Om inte, ett PM till Ola O här på forumet kan lösa den saken) /Anders |
|
Hej Anders. nä tyvärr har den ju inte självläkt..ler. Förra sommaren när bilen började gå dåligt så var det två lambda som var kass. efter byte av dessa gick bilen som en dröm. Vid det tillfället fanns även en felkod om lågt bränsletryck. Dock gick bilen väldigt bra så tänkte inte så mycket på det hela just då. Sen började den gå sämre igen, tänkte att måste va nåt liknande fel igen. tröttnade på det och ställde den åt sidan. Alla filter, stift är nybytt i samband med byte av lambda sonderna. Visst skulle det kunna va bränslepumpen iallafall men när jag vred på tändningen så går den i ca 3-4 sek och sen stannar som den ska. När jag sen tar av slangen vid pumpen är det rejält med tryck/flöde i slangen. Ska absolut kolla på insugssidan efter ev hål/sprickor. Har läst en del trådar om vevaxelgivare, kamaxelgivare...men i ärlighetens namn känns detta som ett bränsleproblem i första hand |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag förstår. Det låter som du har ganska bra koll, jag ville bara försäkra mig om att vi hade täckt det mest uppenbara. ;-) Ja, visst kan du ha rätt i ev bränsleproblem, (även om du nu kollat och faktiskt upplevt bra tryck) men det måste jag säga baserat på egen erfarenhet att de är väldigt känsliga i gången på just luftläckor. Har haft "issues" med det på båda mina e46'or. Jag var t.ex. inne på lambda-byte på min 316 men Autopower fick mig att gå till vägs ände med spårande av tjuvluft och det verkar (peppar peppar) som jag fick stil på det. Fråga: Har motorlampan tänts på panelen? Eller går den bara illa rakt upp och ned. /a. |
| Vacuum slang till BTR, start gas och testa tjuvluft, vevaxelgivare | |
|
Hej Igen. Jaha, då har jag nog hittat orsaken till fenomenet och detta är ju en smula pinsamt måste jag säga. Jag anser mig väl vara skapligt insatt i bilar. Men fullärd blir man ju dock inte utan att lära sig av sina egna misstag. Har tittat närmare på insugs sidan idag och vad jag inte visste var att gummiröret som sitter efter LMM är ihopkopplat med ytterliggare ett gummirör innan vi når själva insuget. Hittade inga synliga sprickor på "övre" röret men... det undre var i princip helt av! såå, nya grejer beställda så ska vi nog få igång kärran igen. Hoppas jag....ler Tack för era tips och svar än så länge/ Lasse |
|
Bra Lasse! Det blir aldrig skämmigt om man också postar sitt erkännande. ;-) Bra att du avslutar tråden med en form av (förhoppningsvis) lösning! Låt mig gissa, är det "blindtarmen" på del nummer 5 i denna bild? Länk När jag köpte min 330 för några år sen och började snoka runt så var just den delen grovt sprucken och tejpad med eltejp. :-P Köpte nytt och bytte alla bälgar och klampor. Nu bör din bil gå bättre. Posta gärna resultatet när du monterat. /Anders |
|
Hej Anders. Tänkte mest berätta lite om resultatet sedan jag bytt alla gummibälgar och även vakumslangen till BTR ventilen på fuelrailen. Motorn går som en dröm, minst sagt! Den går faktiskt så pass jämnt på tomgång vid varm motor så att jag kan ställa en hylsnyckel förlängare rakt upp på insuget och den trillar inte. Bättre än så blir det nog inte med 21000 mil på mätaren...ler. tack för tipsen, ha de gott/ Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.