AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.113

Storlek på bromsrör?

Som rubriken antyder så har jag svårt att googla fram vad de är för storlek på bromsrören på en e38 740. år 2000?

Kan lika gärna köpa nåt kit med verktyg/rör och nipplar som att lämna in den och få dessa 2 bakre bytta som besiktningsmannen irriterade sig på.

Nån som vet vad de är för storlek så är jag tacksam för svar.

Mvh Björn
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Har du nivåreglering? kolla så att du inte fick 2a på vänster bak rör till den
Jag har nivåreglering.

Nedslag fick jag på 2 st rör som både besiktningsmannen och jag trodde var bromsrör. Dessa sitter vänster bak sida vid sida. Förvisso konstigt med 2 kanske då jag faktiskt inte fick fram 2 st på Realoem.

Mycket möjligt att de ena är för nivåregleringen.

Men dock skulle jag säga att dom såg exakt likadana ut??

Vad tror du?
Hej Boris,

Du tycks vandra helt i mina fotspår. :-)
Rören är till nivåregleringen! Ett till och ett ifrån. Oljan cirkulerar hela tiden genom ventilen. I ett antal vändor hos Bilprovningen blev det diskussion om dessa på gamla glidare, den senaste med fyra besiktningsmän/-kvinnor. Men jag kunde hålla emot tills "han som visste" kom. Då gav de upp.

Så småningom blev jag ändå tvungen att byta ut bakre delen av rören. Ganska bökigt. Skarvade under ca förarsätet. Dimension 3/16", tror jag. Köpte det mesta i lösvikt på Biltema.

Även om det klarar sig ett tag till (du nämnde tidigare "mycket rost" runt ventilen"), tycker att du skall en renovering av rörsystemet som ett framtida projekt.

/Lennart

Hej Lennart.

Ok, så då visar de sig att återigen är det nivåregleringen som spökar för mig.

Dessa rör är skarvade under baksätet (ungefär). Direkt efter (ca 10 cm) skarven svänger dessa ut mot hjulhuset om jag inte minns fel?
Har för mig att dom är skarvade igen där och efter en sväng tillbaka så rören åter ligger i körriktningen är dom skarvade igen.

Om mitt minne stämmer så känns de inte som nåt svårt att byta då dom uppskattningsvis bara är ca 50 cm långa.

Är jag på samma rör som du tänker på Lennart?

Björn
Hej igen,

Man kan naturligtvis skarva rören hur många gånger som helst, men jag vill minnas att mina original var heldragna ända framifrån någonstans och bak till den inskarvade gummislangen innanför bakhjulet upp mot bottenplåten. Skarven sitter, som vanligt, i en fastsvetsad hållare, ganska tålamodsprövande att ta loss. Antagligen måste du liksom jag såga dig igenom och det är trångt. Jag tror, att jag köpte en standard bromsslang på Biltema som ersättning.

Men när jag nu tittar på RealOEM:
Länk

de två första bilderna, Bak resp. Fram, blir jag väldigt osäker på hur det fortsätter efter denna skarv. Bilderna hos RealOEM är ju bara principiella, det går inte att se verkligheten.

De flesta rören krökte jag själv till, men där finns ett eller två, som är så trixigt tillknycklade, att jag valde att köpa original.

Men igen: du måste nog ta dig en titt på hur det ser ut och sedan bestämma dig för vad och hur du vill göra.

/Lennart
Tjena.

Länk

Nu länkar jag till en principskiss som förvisso avser 750 och för framvagn. Men nr 6 och 8 känns som dom 2 rör min bil i fråga vill byta.
Dessa sitter alltså bak. Stämmer det att dessa börjar nästan vid bakhjulet eller är jag åter igen ute och cyklar?

Björn
Hej,

Som jag skrev, bilderna ger inte rättvisa åt den verkliga situationen. Detalj nr 6 resp nr 8 är båda ca 3,5 m långa! Det ser du i beskrivningen efter detaljnumret. De går alltså från (nära) servopumpen och ända bak till den skarv, som jag nämnde i mitt förra inlägg. Alltså under hela bilen, runt innerkanten på hjulhuset och fram till skarven.

För att slippa leta reda på början av dessa rör (som försvinner uppåt under en massa plast) kapade jag dem under ca förarstolen, där de var helt friska. Sen skarvade jag på Biltemas mjuka koppar(-nickel?)rör bakåt. (Försökte länka, men Biltema.se verkar ha problem just nu.)

/Lennart
Hej

är det inte nr 13 & 18 som är långa?

Jag är ganska säker på att mina 2 rör som skall bytas är motsvarande 6 & 8 i den ritade längden.

Björn
Hej,
När vi nu tittar på RealOEM, får vi hålla i minnet att den diskuterade skissen gäller min bil, en 750 iAl, 10 cm längre än iA, dessutom byggd 98-09. För att hamna rätt bör du mata in ditt chassinr, så får du åtminstone så riktiga värden som du kan få den vägen.

Mitt refererade renoveringsprojekt gällde en 750 iA -95 och där är jag helt säker på att ledningarna var utan skarvar framifrån och till bak vid ca reservhjulsbaljanS vänstra sida.

Nr 6 och 8 i "vår" skiss anges av Realoem till 3560 mm resp 3672 mm.
Nr 13 och 18 till 1705 mm resp 1260 mm.
Som sagt, det gäller min förlängda och lite äldre bil.

Men om du planerar att "bygga eget" (rekommenderas) och inte köpa original, spelar det ju nästan ingen roll hur det är skarvat nu. Du kan ju lägga skarvarna som du vill. Det blir bökigt ändå... ;-)

Om du bara vill ha bilen genom besiktningen, tycker jag att du skall åka tillbaka, lära besiktningsmannen lite nytt och sedan renovera i lugn och ro utan tidspress.

/Lennart

Hej igen, Björn,
Nu har jag forskat i minnet och på Realoem, på det som bör motsvara din bil. Uppgifterna stämmer f ö också för f d min 750 -95, så vi är definitivt i rätt härad.

Nr 13 och 18 i "Front"-bilden är identiska för din bil och mina båda.
Nr 6 och 8 i samma bild är för din bil (och min f d) 3440 mm resp 3520 mm, dvs ca 120-150 mm kortare än dem jag jag nämnde i mitt förra inlägg. Ganska logiskt.

Däremot mindes jag nog fel, när jag påstod att rör 6 och 8 skarvas mot "bromsslang"-typ av slang. De skarvas istället mot nr 1 resp 2 , precis som det visas i samma bild. Det är bara det, att nr 1 och 2 inte alls ser ut som på bilden. Antagligen betyder de svarta små märkena i skissens rör, att det finns en del, ett avsnitt av rören som inte visas i detalj.

Antagligen köpte jag dessa båda, 1 och 2, i original, eftersom de är så intrikat tillknycklade, samt k a n s k e också den kombinerade slang-rör- enheten nr 2 i bilden "Rear".

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.