AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.621

Kopiera nyckel struligt värre...

Sida 2 av 2
Nej inte hemlig alls. Det är en "skomakare som fixar nycklar oxå". Hittade butiken när jag gick runt i Sundbyberg centrum, TROR den ligger på Starrbäcksgatan, det är inte Esplamadens skomakeri iaf
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Det är inga problem att programmera nycklar själv, tex med AK90 för E39 och liknande, där kan man också inaktivera nycklar. Fungerar klockrent.

Det går också att klona nycklar, tex med ZED-Bull. Finns många produkter men de nämnda kostar inte skjortan och är lätta att använda.

Har gjort flera nycklar själv och det blir lika bra som att beställa ny från BMW men till en bråkdel av kostnaden. Problemet kan vara som nämnts att hitta någon som kan slipa den men i Örebro finns en bra och billig firma (120kr/nyckel).

/wmt
wmt/ Vart i Örebro?

Mvh Björn
Henke: Hade fel, det är Esplanadens skomakeri i Sundbyberg, de ligger i korsningen Esplanadgatan/Sturegatan
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Boris, Swesafe på Aspholmen, hon är riktigt duktig.

/wmt
Dawwe: Tack!

Då gäller det bara att hitta ett ställe som kan programmera chipet i nyckeln också.
Henke: Esplanaden kan programmera chipet med, dvs kopiera, har jag för mig han sade...
Dawwe: Superbra!
Dawwe/ när du skriver kopiera så betyder det att den nya nyckeln inte kommer kunna användas tillsammans med den gamla?

Är det rätt uppfattat?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Boris, kopierar man nyckeln får man två likadana som bägge kan användas. Då behöver inte den nya nyckeln initieras heller, fungerar rakt av.

Programmera innebär en ny unik nyckel med annat innehåll, den måste initieras ihop med övriga nycklar.

/wmt
Mja...Gissar att det hänger på hur gammal nyckeln är så att säg. EWS-I + EWS-II så gissar jag att det går bra, men nyare generationer typ från 1998 & framåt blir det nog värre med...
WMT: Kommunikationen mellan nyckel/mottagare är väl krypterad från typ 1998, jag är inte helt säker på att man kan kopiera även kryperingsnyckeln som borde vara lagrad i bilens EWS-enhet?
Ok, Jag har en e38 år 2000 med en diamondnyckel.

Tyvärr har farsan förlagt alla nycklar utom en.
Den funkar klockrent, men så klart vill jag ha minst en reserv då jag hört att om man tar de dyra alternativet och beställer en nyckel från BMW så är man tvungen att med hjälp av den gamla nyckeln lära in den nya.
Alltså först vrida på tändningen med den gamla för att sedan skicka i den nya.
Detta har alltså bara med själva imobilizern att göra och inte i övrigt där man kan programera den att öppna och stänga dörrar.
Om jag således blir helt utan nyckel vid ett ev borttappande så har den nya nyckeln ingen att lära sig detta i från. Då har jag hört att man även måste byta imobilizer-box mm???

Och just detta med att bara kopiera skulle innebära att på min nyckel så tar den nya nyckeln över den gamla som inte blir omprogrammerad som den nya var gång den sätts i låset.

Jävla strul de här med nycklarna.

I vilket fall så måste jag ha en nyckel till känns de som.

Just nu har jag en fungerande nyckel med allt vad de innebär, samt en akutnyckel för att öppna låsen med om jag blir klantig nog att låsa in den andra i skuffen eller liknande

wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Dawwe: Från 9/97 (E39) och 5/97 (E38) så är det EWS3 med rolling kod vilket innebär att koden byts vid (nästan har jag för mig) varje start. EWS och DME har en tabell med koder där EWS sänder en kod till DME som kollar nästa kod i sin tabell, stämmer inte den så letar den igenom hela tabellen. Tidigare EWS var inte rolling vilkel helt korrekt är enklare.

Det är inga problem att kopiera hela nyckelns innehåll och använda två nycklar samtidigt, dock ska jag säga att jag är osäker på EWS3 och fram för allt senare som är helt annorlunda.

Kopierar man nyckeln är det helt enkelt säkrast att bara använda en.

Boris: Du stoppar in en nyckel i tändningslåset och sedan initierar du samtlliga övriga nycklar utan att stoppa in dom i tändningen, dvs bara håller in Lock och trycker tre gånger på Unlock (har jag för mig) och sen släpper, då fungerar alla nycklar och är accepterade i EWS enheten.

EWS behöver inte bytas om du tappar nyckeln, bara att beställa nyckel från BMW då du får en originalnyckel som hör till din bil. Alternativen är att programmera in en ny nyckel, den går att initialisera på samma sätt. Om du programerar en ny nyckel så spelar det ingen roll om du stoppar in denna eller den gamla nyckel i tändningslåset för initialisering, det viktiga är att initiera samtliga nycklar vid samma tillfälle.

Med tanke på att din årsmodell är 2000 skulle jag rekommendera programering av ny nyckel.

Lite rörigt blir det...

/wmt
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
jannedubbel, 1200 för att spärra en nyckel, nästan löjligt mycket.
Lätt att göra själv tex med BMW scanner 1.4.0.9 se bild:

Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Ola ska pröva det. har ju scanner 1.4.0.9 det gick ju bra att coda in abs modulen med ditt inpa ncs paket mvh janne
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jaså det var den Janne! Kul!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.