|
|
|
|---|---|
|
Slog till på ett par sommardäck inkl fälg häromveckan för ett schysst pris. Satt tidigare på en E92 så funderade inte så mycket på däckdimensionen. Slog mig nu när jag kollade mina gamla sommarsulor att dessa är 225/40 R18. Skillnaden är inom 5%, är det någon som har erfarenhet av denna dimension på sin 3-serie? Risk att slita ut delar i förtid med fel däckdimension eller är det bara rulla och se glad ut? Tack! | |
|
Det kommer nog funka, är ingen större skillnad i rullomkrets mot orginal. Är bilen sänkt så kanske det kan ta i innerskärmarna dock. |
|
|
Skillnaden är 3,4% jämfört med original så inte så farligt. Är m-paket men det innebär väl inte att den är markant lägre. Det som fick mig orolig var att jag nyligen bytte vinterdäck och dessa byttes mot ett par med ca 1% skillnad och det tyckte däckverkstan var mycket då han påstod att just BMW är väldigt känsliga... |
|
| Kör med en uppsättning F30 hjul med 225/50-17 hakka 7 på min e90 m-sport chassie och det funkar kanon. Skiljer bara 8.75mm i rullomkrets motför dina men sen är mina dubbdäck och dina sommardäck så då borde det bli ganska exakt lika :) | |
| Jag kör också fell profil. Precis som phiim kör jag 225/50-17 på mina dubbdäck. Inga problem alls. Så jag tror inte det blir problem för dig heller med 225/45-18. | |
|
Tack för feedbacken. Låter som jag ska våga mig på att testa. Är inte orolig för att dem ska ta i skärmar för det lär man ju märka. Var mer om det är annat slitage som bussningar etc |
|
| Dock kommer din hastighetsmätare visa lägre fart, mer verklig vilket ger lite mindre marginaler. Mät med nån app i telefonen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.