AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.407

Min 520 1998 drar ur batteriet

Ev
7
Eva Bam
BMW 520 touring 1998
Min trogna kamrat från 1998 som alltid startat och som går som en klocka har nu börjat krångla genom att batteriet laddar ur.
Problemet inträffade för första gången i november efter att bilen varit på verkstad för att byta strålkastarinsatsen Hö fram. Insatsen börs för att gummibussningen som håller glödlampan gått sönder vilket fick till följd att lampan ramlat ur insatsen och bränt några kablar som nu är bytta.
Trots nya kablar så har problemet upprepats. Jag har prövat två olika batterier som varit nyladdade men även efter fem mils körning då batteriet laddats till 12V så har det laddats ur till 9 V om på två dagar när bilen stått parkerad.
Har läst att fläktmotståndet är en klassiker och att kolla om b+ sitter fast ordentligt på generatorn! har inte kollat något av detta ännu. Är tacksam för ytterligare tips

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man brukar börja med att göra två saker vid denna typ av fel

#1 Säkerställ att batteriet får laddning.
Enkelt att verifiera, starta och låt motorn stå tomgång.
Mät med multimeter (inställt på typ 0-20V likström) direkt på batteriets poler (viktigt att det är direkt på batteriets poler).
Du bör se mellan 13.5-14.5 volt.

#2 Mät upp parasitström när bilen är i viloläge.
Något klurigare. Enklast är en tångamperemeter som du fäster runt antingen pluspolkabeln eller minuspolkabeln (du måste få med alla kablar - annars finns det en minimal risk att parasitströmmen går i den kabeln du inte mäter runt).
Stäng alla dörrar och luckor och lås bilen och låt den gå ned i sleep mode (brukar väl vara runt en kvart på dessa modeller).
Utan att röra eller öppna en dörr så läs av vad amperemetern visar. Jag skulle vilja säga att allt över 100mA är onormalt (och även 50-100mA skulle jag också vilja kalla onormalt men inte alarmerande). Som referens kan du ha att min gamla E34 535i -89 bara drog 20mA - men å andra sidan så var den tack o lov befriad från massa glassig elektronik.
Öppnar du en dörr/motorhuv/bagagelucka eller liknande så väcker du systemen ur sin deep sleep och mätningen är tämligen meningslös.
Behöver man kunna ha tex motorhuven öppen så kan man fejka att motorhuven är stängd genom att se till att mikrobrytaren indikerar att huven är stängd (antingen med tejp, tung metallbit, träbit, klämma eller vadsomhelst).

Baserat på vad som framkommer i dessa två ovanstående tester går man olika vägar i fortsättningen av felsökningen.
Ev
7
Eva Bam
BMW 520 touring 1998
Tusen tack för uttömmande svar, ska börja med det
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Framgick nog inte men tångamperemätare har en viss begränsning när det gäller att mäta små strömmar.

Mina mätningar på 20mA gjordes med en multimeter genom att mäta strömmen med multimetern inkopplad i serie. De flesta multimetrar klarar bara 15A under en kortare tid med denna mätmetod. Och 15A är inga problem för en modern bil att överstiga.
Min E34 535i som i princip endast hade centrallås som elektronisk utrustning peakade runt 15A under en sekund när jag låste bilen. Så på den modellen gick det bra att använda en multimeter i serie, men på modernare bilar lär det inte vara lika enkelt.

Tog mig en snabb titt på en vanlig 500-kronors tångamperemätare. Den har typisk upplösning på 0.01 A och en noggrannhet på +-(2% +5) vilket betyder att om det står 1.00 A i displayen så kan den faktiska strömmen vara mellan 0.03 - 1.07 A (förutsatt att man håller tångamperemätaren någorlunda still och kabeln någorlunda centrerad).

Så några exakta resultat huruvida det flödar 20mA eller 50mA kan man inte förvänta sig från en tångamperemeter, men däremot bör man kunna få en indikation på om det är någon onormal strömförbrukning som pågår.

Men en tångamperemätare är annars bra till mycket. Tex kan man kolla vad en generator levererar för ström vid olika driftslägen eller vilken ström som förbrukas när man drar runt en motor med startmotorn.
Ev
7
Eva Bam
BMW 520 touring 1998
Nu verkar problemet vara löst, det var innebelysningen som tjuvdrog
Tack för ditt stora engagemang!

Ev
7
Eva Bam
BMW 520 touring 1998
Nu har ett följdproblem dykt upp, aggregatet för spolarvätska funkar ej. Den går tydligen på säkring 2 och 4 men även med säkringarna i så funkar det ej. Kan det vara något relä som pajat? Någon som vet hur jag går vidare?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det själva spolarpumpen du tänker på när du skriver aggregatet?

Det generella proceduren för denna typ av felsökning är att gå baklänges tills man hittar vad som är fel. Dvs börja med att mät spänningen ute vid spolarpumpen. Som ett exempel, om du har spänning här ute är spolarpumpen med allra största sannolikhet trasig (men det är alltid bra att även prova spolarpumpen som helt separat enhet, dvs ta loss och koppla på 12V direkt eller koppla på 12V direkt där den sitter).

Om det inte finns någon spänning så går man baklänges längs kablar, reläer och styrsignaler.

Ett elschema är såklart ett måste.

Reparationsmanualen från förlaget Bentley är "Das Bibel" när det gäller reparationer. Har dessutom väldigt bra elscheman (iallafall var så fallet för E34 och det borde vara likadant för E39).
Nu är dessa manualer gjorda för den nordamerikanska marknaden, så just 520i-modellen är inte med. Men det finns ändåså en hel del gemensamt med 525i för att manualen ändåså ska vara användbar.
Så kort och gott, 2080 sidor av rent guld i pappersform :-)
Länk
Ev
7
Eva Bam
BMW 520 touring 1998
Sicken pärla du är, på't igen med andra ord
Tack!

Ev
7
Eva Bam
BMW 520 touring 1998
Dags för ny följdfråga, var sitter kontakten i bakdörren som indikerar att bakluckan är öppen?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På äldre modeller brukar det vara en separat brytare för detta. På lite nyare bilar är denna brytare oftast inbakat i låskistan - vilket gör att om brytaren strular så måste man byta hela den dyra låskistan. Typiskt "tekniska framsteg"...

Redan på min E34 535i (och även min Volvo 855) så sitter brytaren i låskistan. På E34 535i är det en pigg som sticker upp i nederkanten av bagageutrymmet och går in och trycker på en brytare som sitter i låskistan i luckan.

Se nedan för en bild på låskistan i luckan, samt öppningen där brytaren sitter
Länk

Vet dock inte hur det löst det på E39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.