AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.789

Spilla spolarvätska i motorrummet.

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag har en känsla av att detta är något helt självklart för människor, men tydligen inte för mig.

Jag skulle fylla på spolarvätska på min E90 och ni som äger en E90 vet hur dumt påfyllningsgrejen sitter. Jag brukar hälla upp det i en karaff i vanliga fall flera gånger om för att inte spilla. Det gick skitbra o när halva dunken var tömd tänkte jag att jag kan hälla direkt från den. På något sätt tappade jag greppet och spillde ut spolarvätska bredvid. Bilen var lagom varm så det blev lite rök och lät när det nådde någon varm del. Jag undrar om detta är farligt? Spolarvätska är ju något antändligt och det kom på någon grej som jag inte vet vad det är. Kanske generatorn? Det ser ut som generatorn och sitter väldigt långt ner vänster om motorn.

Bör jag vara orolig? Jag tänker ändå att detta borde hända x antal människor dagligen runt om i landet.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har mycket svårt att tro att det skulle föreligga någon stor risk. Knappast någon risk alls. Jag har aldrig i min 60-åriga livstid hört talas om något tillbud där spolarvätska var orsaken. Det är till och med svårt att få ren bensin att antändas.
Jag har skvätt bensin på brasor och det är först då den har förgasats som den tar eld med fart.

Risk 1: För att spolarvätskan skall antändas behövs först att den har förgasats och blandat sig med luften. Sedan behövs någon form av gnista. Bara värme räcker inte.

Risk 2: Färdigblandad spolarvätska leder troligen ström bättre än rent vatten men har ändå ett visst motstånd. Skulle denna vätska rinna in i elsystem t.ex. generatorn så kanske det skulle finnas en höjd risk att generatorn belastas felaktigt. Troligen inte. Vanligt smutsvatten skulle i så fall kunna förstöra den då du kör i kraftig nederbörd eller igenom stora vattenpölar. Att desajna en bil där inte motorrummet tål smutsvatten verkar inte troligt.

Åtgärd: Torka bort så mycket som möjligt och låt motorrummet lufta ur.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
På min E91 är det turbon som sitter just under påfyllningen till spolarvätskan. Har vart med om precis samma sak att man spillt och det börjat ryka lite lätt. Tror dock att koncentrerad spolarvätska är mer brandfarlig än färdigblandad.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tack för svaren! Ja alltså det började ju inte brinna idag så jag känner mig lugn :) det är färdigblandad.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tack för svaren! Ja alltså det började ju inte brinna idag så jag känner mig lugn :) det är färdigblandad.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Jag missade påfyllningen rejält på min gamla Ford, där generatorn som satt rakt under påfyllningen fick sig en rejäl rotblöta.
Generatorn lade av några veckor senare och jag misstänker starkt att det var spolarvätskan som var boven i dramat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, generatorer tycker inte om lösningsmedel och vatten i olika blandningar!
Vet t ex. att många skogsmaskinsägare som varit lite extra noggranna med att avfetta och tvätta motorerna med jämna mellanrum har fått byta generatorer betydligt oftare än de som struntar i motortvätten helt...

Spolarvätska är ju i princip ren etanol med lite inblandning av isopropanol och denatureringsmedel, samt någon tensid (rengöringsmedel), så det brinner bra om man får fyr på det.

Nu har väl iofs de flesta blandat spolarvätskan när den slås i (vissa slår dock ren spolarvätska i behållaren och fyller på med vatten) så brandrisken är nog inte så stor.

Men visst; man flamberar ju mat med 40-procentiga alkoholdrycker, så om man "bara" har 50% spolarvätska och resten vatten, kan det nog brinna också...

Så viss försiktighet med framförallt koncentrerad spolarvätska är nog på sin plats, utan att man behöver ligga sömnlös för detta! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tag en petflaska och skär av och använd halsen som tratt.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tror inte det var generatorn. Var sitter generatorn på en e90?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.