AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.159

det luktar avgaser i hytten ?!!

capone
jag blir fan trött på mitt "skumma" problem. Under ca 1 år har det nu luktat avgaser inne i bilen så fort man öppnar ett fönster. Fattat INTE varför??!! hittar inga fel (hål) på avgas detaljerna under bilen... och i motorrumet verkar allt va okay.. nån som har haft liknande problem?
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
Tjena Capone!

fixade ett likadant problem på min 323 -84 för ett par veckor sedan.

det sitter en avgasrening på grenröret, alltså sex stycken små rör som kommer ut från grenröret och sen går ihop till två rör som går vidare till luftburken.

på min hade skarven på de små rören spruckit. jag kollade det när jag hade av grenröret för att byta packningar, och då var nästan alla spruckna! så av med röret och fram med svetsen!

hoppas du hittar felet //MVH Martin
capone
Tjena Martin! har haft misstankar om de jäkla rören fakitskt... har kolla med spegel o så.. men inte hitta några tydliga sprickor... men nu tror jag på det. så det är hårt jobb framöver... :/
har ingen svets hemma heller för den delen.

din bil luktar inget längre i hytten alltså?
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
heter i cupen o inte i hytten =)

D är fegt o släppa gasen!
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
nej det luktar inte ett dugg i HYTTEN :)
trots att jag har en otätad kabelgenomföring.

som sagt både grenrörspackningarna och rören på min var slut, men det var mest rören! jag svetsade dem och sen tog jag bort allt efter den första skarven. jag har altså inga rör till luftburken längre! = mindre som kan läcka!
capone
så man kan ta bort rören utan nåt problem? bara att svetsa igen någonstans.

om jag inte minns fel så är de jäkla rören till för att värma upp kall insugluft. stämmer det?
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag lät alla 6 rören i grenröret sitta, samt de rör som förbinder dem till två rör. första skarven på de två rören lät jag åxå sitta och klämde ihop dem två cm efter och svetsade. på så sätt kan man lätt återställa det om besiktningen skulle upptäcka det. nu har ju jag ett openair filter åxå, så då måste den bort!

det är en "avgasrening" som kopplas in på 4:ans och 5:ans växel,(sitter kontakt bak på vxl.låda) sa de på BMW. och det är väl som du säger att om man värmer upp insugningsluften så förbränner den bättre.....
capone
det blir nog likadant för mig.. tror knappast de märker det på besiktningen...

hur var det att svetsa? var det inte jäkligt trångt? beror iofs på var sprickorna är...

open air säger du :) funderade på ett k&n... men vette fan... de går ialf på 800 prix
vad gick ditt open air på?
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
det går bra att svetsa...jag ställde in svetsen på liknande material av samma tjocklek först. men det var inte trångt, jag hade ju grenröret på arbetsbänken! det är nog omöjligt att göra på plats, man måste vrida på det för att komma till överallt.

jag köppte ett J&R openair för 4 veckor sedan. kostade bara 495kr eftersom den adapterplatta som många behöver sitter redan som original på min bil, och troligtvis på din åxå. så du behöver alltså bara filtret, så köp inget i onödan!

men någon effektskillnad.......det har ju varit vilda diskussioner här på forumet om det, och det är ju från bil till bil.....men en sak är säkert det låter skönt och ser bra ut under huven! men du får bygga dig en egen hållare till luftmängdmätaren.
hytt har volvo
cupe har bilar :-)

-ridern-

525i 1990 24V
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.