|
|
|
|---|---|
|
E39 528iA -97 (M52): INPA säger att Engine Load är på tok för högt Länk , men vad beror det på och vad betyder det? Motorn går ganska "hårt" och vibrerar en del. Jag har inga felkoder. ___ Min bil: Länk | |
|
Du skriver att motorn vibrerar, är detta över ett brett register eller på idle? Såvitt jag vet sitter ingen bränsletrycksgivare i fuel railen på m52 som kan ge felkoder för onormalt bränsletryck. De fall jag har haft problem med mina motorer har ofta varit bränslerelaterat. Svårt att säga vad det kan bero på utan felkoder, eller mer info. Rent spontant känns det som bränsle/luftblandningen inte är som den ska. Enligt din bild är det ett ! före massflödet hos idle control valve, det indikerar väl ett avvikande värde? Testa att skruva av tändstiften och undersök dessa. /Magnus |
|
|
Vibrerar över hela registret, även på tomgång. Och det är svårt att få igenom avgasvärdena på besiktning (har varit så flera år). Tändstiftsbyte gav noll skillnad, bytte ett par tändhattar också som var spruckna. ___ Min bil: Länk |
|
|
Syresensorerna, en för 1-3 resp 4-6 cyl. sitter före kat. Dock ingen för diagnos efter kattarna. När motorns emissioner legat nära gränsen i flera år, kanske trevägskatten/kattarna är i dåligt skick, eller inte nådde tillräcklig omvandlingsgrad vid bes? Byte av bränslefilter gjorde att motorgången på min 528 blev jämnare. Defekt vev eller kamgivare behöver inte alltid generera felkod enligt info från flertalet forum användare. Har du tillgång med till ex Carsoft etc (alt åka till verkstad) för att göra en dubbelkoll av ECU och ev. DTC:S, kan detta spara tid och pengar innan du börjar felsöka mer? /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.