|
|
|
|---|---|
|
Ha ha, jag ger snart upp på denna tyska skrothög. På två veckor har bakre dämparna sagt upp sig, låset förarsidan går ej öppna med nyckel, elöppningen på bakluckan fått tuppjuck vilket ledde till tomt batteri och nu, "trumvirvel", fungerar abs-funktionen bara lite grann. Allt kan funka när man startar bilen, men så fort man lägger foten på bromsen tänds abs och antislir-lampan. Trycker jag hårt på bromsen känner jag hur abs:en jobbar men orkar inte riktigt fullt ut om ni förstår vad menar varpå bilen bara kanar. För mej låter detta dyrt... Med vänlig hälsning, Mattias | |
| Kanske är hydraulik enheten som inte funkar som den ska | |
|
När byttes bromsvätskan senast? Dämparna bak låter som slitdelar i mina öron...händer på alla bilar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nä, man borde nog byta bromsvätska oftare. Orsaken att jag drar mej för detta är att nipplarna bak var så förtvivlat fastrostade när jag bytte bromsrören där. Gjorde igår ett desperat försök till "reparation"med att lossa varje kontakt till abs-systemet och dränka dom med 5-56. Märkligt nog verkar det funka! |
|
|
Surt när felen hopar sig, när det ser mörkast ut finns ljusningen oftast närmast. Och man vet att man lever. :) Juste att abs-en kom igång. |
|
|
Hej! Du bör kolla vilka felkoder som uppkommit. Det kan vara så enkelt som ärgade kontakter. Tänds ABS-lampan anti slir så finns det en orsak. Orsakerna lagras som "felkoder". En felkodsläsare kostar från 500 kr och uppåt och är helt oumbärlig om du ska kunna hitta fel kopplade till t.ex. ABS, antispinn och motor styrningen. E |
|
|
Hallå E! Jag har en felkodsläsare men bara till uttaget i kupén. Där hittar den inga koder. Antar att koderna till bromssystemet bara kan läsas från det runda uttaget under motorhuven. |
|
|
Har du det runda uttaget i motorrummet, är det bara där du kommer åt alla moduler. OBD-uttaget under ratten ger bara tillgång till "miljörelaterade" data (det verkar finnas exempel på bilar där det är "fullkopplat" i båda uttagen, men det är undantag och troligen vid "övergången" till att enbart ha OBD-uttag). Är nipplarna fastrostade, är det hög tid att byta bromsvätskan om du inte vill att oken skall rosta sönder inifrån - i värsta fall kan det bli strul med ABS-enheten om det är mycket vatten i bromsvätskan = dyrt! Bromsvätskan skall bytas vartannat år, då den drar åt sig vatten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Runda uttaget under motorhuven gäller på din bil. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.