|
|
|
|---|---|
molo |
Tjena, en kort fråga. Vad står "K:et" för i beteckningen på t ex en 320iK ? /molo |
| Det står för katalysator. K:et användes bara under 88. | |
molo |
tack för ett snabbt svar! |
|
320ik har även 4hk mer än 2.0 liters sexan utan katalysator! 129hk med andra ord alltså! /Simon |
|
Crusty |
Sen när har en 320 utan kat 125hk???? Mig veteligen så har dom utan kat lika många hästar som dom med! Katten brukar däremot sno åt sig ett par hästar!! Rätta mig om jag har fel..... |
|
jag läser ju endast direkt ur BMW's papper, men bmw gjorde något på deras s.k. katbilar som ökade effekten istället för tvärtom! Ska kolla upp det försäkerhetsskulle när jag kommer hem, jag kan ju komma ihåg fel, men jag är rätt så säker! /Simon |
|
|
Det där är inte sant, eller en del är det. 320i hade 125hk fram till 88 och 129hk från och med 88. De fick katalysator till 88:orna. Det som gav effektökningen var bytet av insprutnings system! Som skedde samtidigt. Katalysatorn har inget med det att göra. |
|
Crusty |
Jag erkänner jag hade fel...129hk motorn kom väl 87 o då fanns väl inte katten?? eller har jag fel igen.... (Skäms) |
|
jag vet att katalysatorn inte hade nåt med ökningen att göra, men jag visste iaf att bilarna med kat hade 4hk mer än tidigare 2liters motorerna, så det var insprutningen de ändrade, lite smartare vart man iaf! Dock vill jag mig minnas att det var 129hk på 87:ans modeller också, var det utan eller med kat, eller är jag ute och cyklar igen? /Simon |
|
|
Verkar finnas lite olika uppgifter, modellguiden säger att de hade 129hk 87. Men jag hade en 320i -87, den hade 125hk och ingen kat. Och jag hade en 320ik -88, den hade 129hk. Modellguiden har haft fel förr, och jag också, vet inte hur det är i det här fallet;) BMW har gjort trassliga övergångar mellan olika motrer förr så vi kanske har rätt allihop. |
|
|
Men trots effektökningen hos 320 till 129hk från 125hk så är 125hk varianten marginellt snabbare upp till 100km/h och högre toppfart. Förmodligen blev 320 tyngre efter de nya omarbetningarna som kom? I tester har jag sett 125hk varianten prestera 9.6 sekunder up till 100km/h. Även ik varianterna av 520 E28 är slöare, tappar 0.7 sekunder upp till 100km/h..varför??? |
|
|
Det är sant, 87:an var nog snabbare än 88:an. Det skiljde ganska mycket i vikt, tror det var över 100kg. 129hk varianten är ännu spetsigare i karraktären än vad 125hk varianten. |
|
sebbe_bmw |
Står inte K för kompressor?! Det är ju ändå 129 häst=) Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.