AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.488

BMW E36 som första bil?

Tjena allesammans! Skapade detta konto för att få tillgång till era snillen!

Det är så att jag snart har körkort och ska framåt sommaren inskaffa mig MIN FÖRSTA BIL!

Jag har googlat en massa ang. bilar och jag blev alldeles såld på BMW E36.
Den är snygg och det verkar som att det är en rätt vettig bil för en hyffsad peng!

Mitt max ligger på cirka 25 000kr.
Bilen kommer användas för att åka till skola, jobb, mycket under sommaren samt på vintern.
Alltså ska jag inte ha den bara för att leka, utan för mestadels transport!

Och nu så skulle jag behöva hjälp utav er som känner denna bil!

Angående motor, visst är det 6 cylindrig som gäller?
Funderat på 320?

Angående rost, det sägs att den har lätt för att rosta! Hur undviker man detta problem. Kan man hålla den rostfri på något sätt?

Hur är det med soppan, drar den mycket? Jag kommer köra mestadels landsväg 60-100 km/h.

Försäkring antar jag att det är bäst fall man skriver på en förälder så länge jag kan?

All tänkvärda saker får ni gärna tala om för mig!
ÄR OTROLIGT TACKSAM FÖR ATT TIPS OCH SVAR!

Är sjukt taggad på att äga min första bil!

MVH! :)

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
E36 är en bra och fin bil, tyvärr så börjar de försvinna fort nu. Det är svårt att hitta en fin och rostfri E36:a nu för tiden om inte det är en utställnings bil eller enbart sommar bil.
För 25000 skulle du nästan kunna köpa en hyfsad bra E46:a, de tycker jag är ännu bättre och snyggare. E36 och E46 är i princip samma bil = samma uppbyggnad.
I slut ändan blir det ändå billigare att äga och laga en E46 då den är på toppen av marknaden för 3 serie just nu.
Länk

///Micke
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Svårt som attan att hitta en rostfri E36. Om du prompt ska ha en E36 så kanske du ska leta efter en som iaf har klarat sig från rost i bärande delar. Inte alls lika omständigt att byta framskärmar m.m som att på ett bra sätt åtgärda rost i bakskärmar och trösklar. Tveksamt om du som ägare av en 15-20 år gammal bil kan göra så mycket för att förhindra den från att rosta. Tidigare skötsel är nog a och o. Men att hålla rent, se till att alla ytor är lackskyddade och behandla stenskott i tid kommer man långt på.

Inget fel på 320i, men jag vet av erfarenhet att den varvar rätt mycket i motorvägshastighet. En 323 eller 328 är dock inte på något sätt ett sämre köp, motorerna har snarlika förbrukningssiffror. Räkna med 0.7-0.8l/mil vid landsvägskörning i 60-100 km/h.

Köp nu inte första bästa bil, utan vänta tills det rätta exemplaret dyker upp. Majoriteten av alla E36 är sönderkörda och sönderstylade. En E36 för 25 000 bör vara i fint skick utan en massa fix.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
3-serie är ju en perfekt förstabil, men med den budgeten så kolla på E46 med, den känns mycket modernare
Tack för era svar!
Alltså 25 000 är ju den absoluta max liksom. Såklart försöker jag komma mycket lägre om det då går.

Ser inte denna fin ut..
Kanske bara styla den lite?
Eller är 24 000 mil alldeles för mycket?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Något du bör tänka på: Sätt av minst 5000 kr för kommande reparationer och underhåll - för det kommer att gå sönder saker och andra slits ut etc.

Kan du skruva själv är det mesta relativt överkommligt prismässigt, men skall du lämna in bilen på verkstad för alla småfel och servicar etc., springer det snabbt iväg i pengar.

Så en verktygsuppsättning, en reparationshandbok och en diagnosdator av något slag är välinvesterade pengar!

24.000 mil är ingen fara om bilen är väl underhållen - då håller den lätt 20.000 mil till!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Om du har en budget på 25 000 kr och ska ha en BMW tycker jag inte att du enbart ska kolla på modellbeteckningen. De flesta BMW-modeller ger körglädje. Försök hitta en så fin BMW som möjligt för din givna budget. Det betyder avsaknad av rost, fullständig historik, serviceboken ska vara ifylld, helst få ägare (vad det nu är i vår subjektiva värld).

Sedan betyder ju driftskostnaderna en del, dvs. förbrukning, skatt, försäkring, förmågan att göra service själv och reparationer. I denna del har du de stora kostnaderna i ditt bilägande. Helst ska du kunna fixa det mesta själv efter lite instruktion av någon som kan mekka bättre än du.

Vad gäller försäkringen så kan det bli skit om någon annan än du som brukare av bilen har försäkringen. Bilen som sådan måste då också stå på den personen som har försäkringen. Om försäkringsbolaget, vid en eventuell olycka, finner att du betalat bilen, är dess brukare och någon annan "äger" den samt försäkrar den blir det oförsäkrat intresse. Du riskerar då helt enkelt att bli utan ersättning vid en olycka. Tänk två gånger innan du bestämmer dig. Köp en bil efter hur stor månadsbudget du kan ha på din bil, inkluderat din försäkringskostnad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.