AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.607

Hög förbrukning,Misstanke om vakuumläckage! Hur felsöka?

Har fått en hög bränsleförbrukning på min 535d -07 (lci). Har gått från mellan 0,7-0,8 innan nu ligger den på nästan 1,2 blandad. Upplever att den är lite orkeslös med, på låga varv.
Därför vill jag kolla efter ev vakuum läckage till turbon.
Någon som vet något smidigt sätt man kan kolla själv förutom att bara se på dom fysiskt.
Eller om någon annan har tips om vad det kan bero på, den har ju dragit mindre.
Termostaterna byttes i jan förra året, den ligger på runt 90 grader.
thekinglives
laddtrycksgivare, luftmassemätare,
Ja, men det finns inga felkoder. Inte lätt att veta då ju!?
Vart sitter laddtrycksgivaren? Eller menar du trycktransformator? Bytte en av dom förra året men då var symtomen annorlunda då var det som om turbon inte laddade alls
thekinglives
laddtrycksgivaren sitter på insidan av insuget, du kommer åt den genom att lossa akustikkåpan på motorn.

felkoder är bra hjälpmedel, dock inte alltid bilen sätter felkod.
byta på måfå är dyrt, bra med likadan bil att låna från..
thekinglives
insidan skrev jag, men jag menar baksidan, höger sida stående framför bilen.

Hur länge har den varit så är då? hur långt har du kört? ibland kan det ju ta ett tag innan bilen lägger upp felkod, samt att den ofta lägger upp lite andra felkoder också..

Jag tycker dock du gör helt rätt som börjar med vakuumslangarna.

En sak du kan kolla är ju att armarna till actuatorerna rör sig som tänkt.
Googla så finns mer att läsa hur du kollar dem. På så sätt vet du att vakuumet är ok dit iallafall.

Har kollat lite slangar men inte hittat något. Fundera lite hur de bägge turboaggregaten funkar ihop, för jag upplever att motorn känns lite ansträngd och slö på låga varv. Ex när man kör i samhället 40-50 Km upp för en längre backe då ligger den på över 2000 Rpm och drar och vill inte vxl upp. Kan dét vara att turbon tappar trycket på något sätt? Kan det vara så att den lilla turbon inte orkar på något sätt? Det borde väl vara så att lilla turbon drar till ett visst varvtal sedan tar den stora över, eller?
thekinglives
Jag tror det är som du skriver, har för mig jag har läst att den lilla
jobbar ensam upp till 1750 RPM sedan jobbar bägge parallelt för att sedan avsluta med bara den större.......

Vad läser du felkoder med? Kan du se livedata? typ börvärde, ärvärde turbotryck.

Hade det varit min bil hade jag börjat med laddtrycksgivaren, kostar ca 500kr.

Hur långt har bilen gått?

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Kör du t.ex DIS mot bilen går det ju även att göra diagnos på många sensorer för att se att dom mäter rätt. Bra mycket smidigare och billigare än att börja byta saker på måfå.

Har lite samma fenomen på min gamla 530d -01. Den har börjat dra väldigt mycket soppa. Tittar man på färddatorn så är det "normal" förbrukning men den verkliga förbrukningen ligger 50% högre än vad datorn säger. Den har tidigare stämt perfekt och felet är tilltagande, var runt 30% fel för ett år sen.

Där har jag dock gått bet på alla diagnosen och tester i DIS. Ska dock testa byta tryckgivaren på railen då testet för den inte var så förtroendeingivande. Kombinationen med den stor missvinsingen i mitt fall tyder på tryckgivare eller spridare och det senare är inte så kul. Dock måste spridarna isf vara jämndåliga då man inte ser några ojämna värden mellan cylindrarna i DIS.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej hur är det med dpf en? Dom blir ju orkeslösa när det börjar tätnar
Mvh
Thekinglives
Har läst ut på verkstad då fanns inget
Att byta saker på måfå är ju aldrig roligt och dessutom dyrt som sagt.

Ubbe_530
Min har legat mellan 0,7-0,8 mätt vid pump och färddatorn har visat ca 5% mer.
Nu står den på 11 dvs 3 dl mer än innan, vid samma körning.

Åstrrömarn
En kompis ska kolla sot nivån nästa vecka om det går att läsa ut med bmw scanner.

Kollade tempen på kylvattnet med idag 1,5 grader ute start 29grader. efter landsvägs körning tog det 10-12 min upp till 88 grader, sedan ligger den och pendlar mellan 88-92 grader på de 20 min jag körde. Så det verkar ju ok.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Att läsa ur felkoder är en sak, att via t.ex DIS köra tester på t.ex LMM, turbostyrning, dieselpump, spridare, tryckgivare är en annan sak som kräver rätt mycket mer av den mjukvara man använder.

Har inte du eller någon bekant kunskapen så kan en BMW verkstad vara ett alternativ. Det är nog få verkstäder utöver BMW som har möjlighet att göra dessa saker skulle jag gissa. Läsa ur felkoder fixar de flesta. Köra testerna jag nämner ovan tar lite mer tid.

Skulle jag gissa på något skulle det kunna vara LMM. Man kan testa koppla ur den och se vad som händer. Motorstyrningen går då på en default map. Skulle förvåna mig om det är dpf då bilen brukar vara snabb på att tända lampan för det. Även dpf går förstås att testa i t.ex DIS.
Nu har jag bytt alla vakuumslangar utom den grövre som sitter under insuget från vakuum pumpen. Detta gav ingenting. den känns likadan.
Det jag märker nu är att jag kan starta bilen kall och köra lugn landsvägskörning och kom ner i 0.79 i förbrukning men så fort jag kör lite stadskörning så tickar förbrukningen upp rejält. har kört typ 30 mil helgen. den startade på ca 0,8 sedan har den tickat upp till 0,94. och idag har jag kört typ 2 korta sträckor med 2 kallstarter och på kanske 3-4 km och den ökade direkt till 0,97 och då har jag som sagt kört 30 mil i helgen med en början på 0,8. känn skumt att den sticker så mycket.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft gäller dock en 2006a! Min förbrukar exakt 1 liter blandad körning och jag tycker det är alldeles för högt. Har bytt båda termostaten innan bytet låg det på 1,5 i förbrukning..Någon som ar en Pre Lci med samma förbrukning?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej min 535 d -05 ligger på ca 0,85 blandad körning mätt vid pump
Långkörning 0,65 mätt vid pump
Rätt ok för en 30000 milare
Mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja det är det..Långkörning landar jag på 0.69 det är statskörningen som är för hög,undrar om det kan bero på glödstiften har nämligen två felkoder en på2an och5an?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej nej glödstiften har inget med det att göra det är bara vid starten dom används
Vad har du för fälgar? Hur mår växellåda och partikelfilter alla dessa grejer har ju påverkan på förbrukningen
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Fälgarna är original styling 135 med nya ps3or och lådan mår fint..hur kollar jag status på partikelfilter?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok konstigt
Jag kör ju med 19' m6 fälgar
Nja bilen säger till om filtret börjar bli igen satt
Inga felkoder ?

Mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag blir inte klok på den här bilen,färddator säger 0.88 blandad körning men 1 liter i verkligheten..ska kolla nu igen efter felkoder
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ja men färd datorn i min stämmer heller inte helt den visar typ 0,79 och den drar 0,85 i verkligheten

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.