AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.245

Kan ej öppna bagaget E46 Touring -01

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Hej expertisen.
Jag har en BMW E46 330Xi Touring -01 som idag ej går att öppna stora bagageluckan på längre. Trycker man på knappen ovanför nummerplåten (den under gummimembranet) så låter ingenting. Normalt sett brukar man ju höra ett litet "ZURR" men den är helt spänningslös.
Glasluckan funkar finfint att öppna, både med knappen på nyckeln och med knappen under torkararmen.

Vad tror ni kan ha hänt? Varför går min baklucka ej att öppna? Något tips på vad jag bör felsöka? Mikrobrytaren? Kabelstam? Spekulera!

Lite mer info om status på alla funktioner relaterade till bakluckan:
För några veckor sedan på långresa så ballade torkaren och spolarpumpen för bakrutan plötsligt ur fullständigt och började gå konstant, även med avstängd bil. Enda sättet att hejda det var att rycka säkringen.
En googling på detta talar för att fukt gått in i bagaget.

Bara övre halvan av bakrutevärmaren fungerar.
Bara ena skyltbelysningen fungerar.
Det höga bromsljuset fungerar fint.

Det har regnat nåt kopiöst de senaste dagarna här i Göteborg, med tvära väderomslag mellan regn, ösregn, snöblandat regn, duggregn, och lätt regn, nu är det avrundat med snö, snöblask, och temperaturväxlingar mellan plusgrader och minusgrader om vartannat. Jag misstänker att fukt trängt in i elektroniken och ställt till det.

Jag vet hur jag ska öppna bagaget rent mekaniskt med hjälp av nödöppnaren, det står bl.a. här Länk och här Länk

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej Mudden!

Hade liknande problem på min 325:a för en tid sedan.
Min baklucka gick helt plötsligt inte att öppna och precis som du beskriver så hörde man inte zurret när man tryckte in knappen.

Blev lite trött och bankade till handtaget och poff så zurrade det till och luckan öppnade och stängde..... Hmm glapp alltså.

Jag monterade bort handtaget och tog ur själva brytaren ur handtaget och såg att brytaren inte flexade tillbaka utan låg på hela tiden. Efter lite fix och trix så fick jag in en gummituta som flexade tillbaka brytaren tillräckligt så den inte låg på hela tiden. Har funkat perfekt sedan dess.

Min bil
Länk

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Här har ser du hur det ser ut. Länk

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Tack för svar Decoy_81.

Jag ska prova att ge bilen en klapp på baken imorgon och se vad som händer. I annat fall så kör jag den till mitt garage för en okulärbesiktning av innanmätet.
I bästa fall kanske det räcker att köra in den i värmen ett par timmar.
Tack även för länken med sprängskissen!

Någon annan som har en fundering kring vad som kan vara fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.