AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.214

Ny bmw-ägare 320i 2001 airbaglampan lyser

yo
9
yohfred
320i sedan -01
Hej! har som sagt, köot mig en bmw 320i 2001. Har inte varit någon vidare start.
det började med att jag upptäckte att airbaglampan började lysa om en passagerare satte sig i bilen. men den slocknade efter ett tag. Läste lite om nån sensormatta, men tänkte att detta får dem fixa på firman jag köpte den ifrån.. men dem gör ju allt för o slippa undan.

Så jag tog min OBD2 läsare och fick ut 2 felkoder:
P0154
P0369

O2 sensor
camshaft sensor

Är det någon som har någon bra ide vad allt kan vara? Några vanliga fel?
Gäller garantin på allt detta?

Som sagt ingen vidare start.. Prutade ner den mkt då både strålkastarna hade fukt och sprickor. Sen var det pixelfel radio/stereon plus dåliga däck...
så jag har verkligen inte lust att betala ännu mer för detta... hade tänkt att skaffa angeleyes då dem var billiga men det sket sig för att jag har xenon :suck:

har ni tips på detta också? pixelfelet har jag iprincip redan fixat.

Tack på förhand! hoppas ni kan hjälpa mej få en bättre syn på BMW!

mvh johan

Det första kan jag nog inte hjälpa dig med.

Men jag har xenon och eftermonterade angel eyes så visst går det :)
yo
9
yohfred
320i sedan -01
Fick du konvertera dem? Är det krångligt?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köptes bilen från firma som är MHRF-ansluten?
Vad betalade du?

Koderna kan vara "historiska" och bör raderas och sedan läsas av med en felkodsläsare som ger lite mer detaljerad information.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej,

Om det är fel som omfattas av garantin, vet nog någon annan bättre än jag. Men en så gammal (bruks-)bil köpte du kanske inte av en firma som är extremt mån om sitt rykte? I så fall är oddsen kanske inte de bästa för att du skall få en frivillig åtgärd gjord.

Felkoderna betyder precis det du skriver: O2-sensor, lambdasensor, ger ingen signal. Den är antagligen död och behöver bytas. I värsta fall lever den, men mottagaren (styrelektroniken) skadad.

Kamaxelsensorn (avgas) är också defekt. Men även där handlar det om det "lätta" felet. Det kan handla om något kontaktfel (som i o f s är ännu lindrigare men svårare att hitta).

Airbagproblemet är lite lurigt. Det normala, när sensormattan har gett upp, är att du får en konstant lysande lampa. Att den tänds, när någon sätter sig i passagerarsätet (och slocknar igen, när det är ledigt?), är inte standard. Iofs kan du satsa på att köpa eller bygga (se mekartips här på AP) en fejk, kostar nästan inget i jämförelse med ny matta. Men en felkodsläsning med t ex BMW Scanner leder dig kanske direkt på målet.

/Lennart
yo
9
yohfred
320i sedan -01
Johan B:
Jag vet inte, biltjänst är det.. Det står på hemsidan att alla bilar har varudeklaration och garanti. 1mån garanti har jag. 33000 efter lite prutande;) så den ligger ju över dem 30000 som jag hört man ska vara över.

yo
9
yohfred
320i sedan -01
lenwib:
okej. Jag ska åka tillbaka på måndag och höra med dem. Hans råd var att koppla ur airbagkontakten. jag sa då att de kanske inte är så smart ifall inte airbagen utlöses på passagerarsidan.

Angående lampan så slocknar den även om man sitter i stolen.. Har provat att trycka på sätet o klämma åt kontakterna men det verkar inte hjälpa. skulle inte vara dumt att prova med en sån "förbikopplare".

Får hoppas att dem tar emot bilen, annars får jag väl höra med reklamationsnämnden

Kort, bara: att koppla ur kontakten till sätesmattan är helt fel! Då får du bara en konstant lysande airbag-lampa. Käcka grabbar du har att göra med...

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
yohfred, jag tror kanske jag fått mail av dig på en annons. Jag får ju en del feedback i ärendet och det är faktiskt ett ganska vanligt symptom att lampan håller på så där när sensormattan börjar ge sig. Av någon anledning beter sig äldre bilar mer som lenwib är inne på med konstant lampa. Verkar vara före -00. Men som lenwib säger, drar man ut kabeln till mattan och slå på tändningen så får du airbaglampa konstant.
Länk
eller gör en själv:
Länk

Mvh Ola

Min bil:
Länk

ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
´den gör det själv´ som olaO länkar till funkar bra har den lösningen på min 320 06
materialet kostar ca 3 kr tar tio min att fixa
får passa på att tacka Hasso för ett bra mekar tips

there can be only one
yo
9
yohfred
320i sedan -01
Ola:
Jo det är jag:) ska beställa en sån från dej om dem inte fixar det på bilfirman (y) tack för alla tips.

Föresten tänkte på detta med vevaxelgivaren.. min saab hade också problem med den, men då starta den inte. Bmw:n går ju utan problem, men kan den vara kass ändå? Eller har dem bara glömt släcka felkoder?

När jag provkörde den första gången tyckte ja den kändes slö. Men det var ju ett tag sen man klrde utan turbo;)

yo
9
yohfred
320i sedan -01
Såg nu att felkoden rörde sig om kamaxelgivaren*

yo
9
yohfred
320i sedan -01
Ola:
Felsökningsverktyget du tipsa om. Får man ut mer utförliga felkoder på den?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja de är utförliga!
Så mycket klartext det kan bli i sammanhanget.

Mvh Ola

@yohfred

Hur menar du med att konvertera? Det är ju två ringar som man hänger inne i strålkastarna, gäller bara att ha rätt mått. Jag har original xenon iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.