AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.009

Dunkande missljud vid nedväxling och backen automat E46 99

Ol
2
Ola_J
318iA -99 Aut
Hej!

För det första vill jag tacka för ett utmärkt forum - jag har hittat mycket hjälp här de senaste åren!

Min 318 automat -99 har under en längre tid haft ett lätt dunkande ljud bakifrån som uppstår vid två olika tillfällen: 1. När man lägger i backen. 2. När man bromsar i låg fart och lådan växlar ner (från 2an till 1an antar jag), t ex precis innan man stannar i korsningar. Ljudet har funnits de senaste 1500 milen eller så, men nu har det blivit värre och måste åtgärdas. Det låter inte metalliskt, utan mer som en duns, typ gummiklubba eller liknande. Lådan växlar mjukt och fint i övrigt. Vad kan detta vara?

Tacksam för idéer
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hade samma fel på en bmw för många år sedan o jag bytte till ny vxl olja från castrol och efter ca 20 mil så var problemet i princip helt borta.

Lådan har dålig smörjning och får då svårt att lägga i växlarna är det mest troliga, hjälper inte det är det mest troligt att lådan börjar bli sliten och det är för dyrt för att renovera.
Ol
2
Ola_J
318iA -99 Aut
Det är iofs inte otänkbart, men det som talar emot det är att ljudet verkar komma längre bakifrån, samt att övriga växlar går mjukt och fint. Jag har dock förstått att automatlådorna på dessa 318 inte är särskilt långlivade? Min har gått 21500 och hade väl hoppats att den skulle gå till 25k i alla fall.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nästan säker på att det är den här bussningen:

Ganska vanlig fel på prefacelift E46 modellerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.