|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Är det någon som vet om man kan mäta eller få uppmätt om motståndet är helt. MVH Gunnar | |
| Det brukar vara så att fläkten tex funkar i läge 2 men inte läge 3 och det brukar vara en modul, men har du den lös kan du mäta resistansen över varje motstånd om det är avbrott i någon | |
|
Det är elektronisk reglering på E39an. Vad är det för problem med fläkten? |
|
|
Fläkten är stendöd och jag har tagit bort fläktmotståndet och undrar om det finns möjlighet att kontrollera detta på något sätt. Och det är korrekt att det är elektronisk reglering. Gunnar |
|
|
Nja det är väl svårt utan rätt signaler på alla pinnar i kontakten, koppla in i bilen igen och mät om du har spänning till motorn när du slår på fläkten. Om du har det är nog motorn kass. Men det är ett vanligt fel att slutsteget, även kallat fläktmotståndet, är trasigt. /Jonas |
|
|
Ja jaq misstänkte det. Det blir väl att testa och ev prova ett nytt fläktmotstånd. Det är nog bara att bita idet sura äpplet , fast jag har hittat ett nytt orginal motstånd regulator för 475 kr ( mindre än hälften av vad BMW skulle ha) Gunnar |
|
| Brukar inte fläktregulatorn pava så att fläkten går för fullt? Men kanske kan gå sönder så den inte går alls oxå? | |
|
Tja jag har ingen aning , kanske det finns någon som vet? Nu ligger det i handskfacket i allafall , i väntan på en ny. Gunnar |
|
|
Är ju ganska enkelt att mäta upp den. Kommer batterispänning till den och från den kommer en lägre spänning som beror på inställd fläkthastighet. Går att bygla över så ska fläkten gå på full fart. |
|
| Ubbe_530d: När fläktmotståndet i min E39 gick sönder funkade inte fläkten ö.h.t. | |
|
Ubbe_530d: ok tack för tipset men hur byglar man över? Det vore bra att veta för då kan man ju kolla att det inte är något annat fel t.ex att fläkten pajat. Gunnar |
|
| Enklast är att kolla ett elschema men jag gissar att det är tre trådar och då är det batteri, jord och fläktmatning. Koppla ihop batteri med fläktmatning med t.ex en kabel med flatstift i vardera ände. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.