|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Mycket riktigt som acey säger! Djupa repor kräver maskin som sagt men om lacken är i ok eller fint skick så kan man polera för hand och får ett väldigt bra resultat. Att lera sin bil är otroligt enkelt, regel nummer 1 är att man måste använda rikligt med vätska på ytan man ska jobba på som jag nämnt tidigare. Svårare än så är det faktist inte. Har man ett intresse av bilvård så är det bra att lära sig själv, det finns dessutom väldigt bra tutorials på youtube. Vet man inte hur man ska göra så kan man ju fråga i ett forum :) Eller kanske ringa Sonax eller andra företag för att får tips på produkter. |
|
|
Hej Tolga! hur blev resultatet? |
|
|
Hej Salonika! Det blev utmärkt jag tänkte köra ikväll vax igen på bilen funkar det eller måste man köra om allt? Ska försöka lägga in bilderna efter resultat |
|
|
fråga i ett forum och sen IRL på sin fina bmw om man aldrig gjort de innan!!:) har sett många skrämmande resultat.. ska man/vill börja lära sig så ska man börja på nån skrotbil. bilvård är inget man lär sig över en helg.. *jag VET* sen är allt relativt ju. |
|
|
polera för hand blir aldrig bra,och de kan bli värre än de va från början som att jämföra och säga att denna polermaskin är minst lika bra Länk som den jag kör med Länk men visst spelar vilka produkter man använder roll,vilken färg på bilen,skicket osv Ni som vill lära sig,så är mitt tips,ifall ni känner nån som håller på med bilvård,om tips,va med nån gång och se o lära osv |
|
|
Det finns väl fyra tips som kan med gott samvete kan lämna till nybörjare. 1. Köp INTE INTE INTE en roterande enkel-trissig maskin att polera med. Du KOMMER att skada lacken och ev intill-liggande plastlister osv. 2. Köp en dubbeltrissig maskin från Biltema eller Clas Ohlsson. Den är "idiotsäker" och du KAN inte misslyckas med den! 3. Att polera sin bil för hand är helt meningslöst. Du får inte bort en endaste tvättrepa. Det enda du lyckas med är att få upp glansen lite. Men alla tvättrepor finns kvar och syns så fort solen kommer fram. 4. Att claya sin bil för att sedan hand-polera bilen är att BE om mer "mikrorepor" som syns i solen. Det kommer att se Riktigt illa ut. Undvik denna kombination. |
|
| Tack för svaren | |
|
Det jag undrar efterbehandlingen när bilen är färdig ska man vänta några dagar för att tvätta bilen eller kan man tvätta bilen när man vill? |
|
| beroende på vilken efterbehandling så vänta ca 1 vecka-10 dagar | |
|
Oj här har det skrivits en del ser jag nu :) Självklart får man inte samma resultat som maskin om man polerar för hand. Men om man inte har tiden som krävs att lägga ner och vill få upp glansen snabbt så kan man polera för hand. Biltema har en bra dubelltrissig maskin som folk beskriver. Du kan ju testa med maskin om du vill med men personligen så blev jag riktigt nöjd med resultatet på bilen när jag polerade för hand. Sen beror det ju resultat på lackens skicka..mycket repor etc. Lägg upp lite bilder tolga som man kan få se hur et blev om du har tid och lust! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.