AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
18.958

polera för hand?

Sida 1 av 3
Hej har tänkt polera bilen och vaxa blir det bra med hand ser man skillnaden vill få bort små repor matt yta som finns på bilen? Vilka medel rekommenderar ni ska göra det första gången..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall du polera bort repor för hand?
Då får du minsann kämpa!

En billig polermaskin kostar bara några hundralappar och gör jobbet så extremt mycket enklare och snabbare. Köp en oscillerande med två polerhuvuden, om du är ovan - de är mycket mildare mot lacken än de som inte oscillerar och bara har en polertrissa. och man riskerar i princip inga skador på lacken om man inte gör något riktigt dumt!

Grundregeln brukar vara att använda så milda medel som möjligt, särskilt om du är ovan.
Så är det bara mindre repor räcker det troligen med poler-vax som är ett milt medel men som har lite slipmedel i sig.

Personligen tycker jag att Sonax-professional på enlitersflaskor är väldigt bra medel som är lättarbetade. En stor enlitersflaska kostar bara lite mer än vad en 2-3dl-flaska kostar av motsvarande "konsumentprodukter" - t ex. autoexperten brukar sälja professional-serien.

Sedan behöver du lite polerrondeller också - gula eller blå kan nog vara lagom hårda.

Det finns en hel skrivet i forumet och även under "gör-det-själv" - gör en sökning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag köpte en polermaskin från biltema : Länk och ett polerset från bollnäs bilvård : Länk sen är det bara och sätta igång.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Polera/vaxa bilen går fint för hand men ska du rubba den bör du använda en maskin.

Vilket medel du ska använda beror på hur grovt repad/oxiderad lacken är.
Tack för svaren alla

Asken års 2010 vill veta vilka medel och tänkte göra förhand pga är ej duktig med maskin vågar inte repa bilen bilens färg är svat så det är känslig färg och syns vill ej har märken efter maskin?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
tolga, köp t ex. en sådan:
Länk

Den är lättarbetad och det är nästan omöjligt att "repa" lacken med den om du inte använder riktigt grova polermedel som "rubbing" eller liknande.

Däremot är polertrissorna helt kass - så köp några av bra kvalitet hos t ex. Autoexperten. Där kan du även köpa vax-polish på enlitersflaskor av olika fabrikat - jag tycker att Sonax är lättarbetad och ger bra glans i samma moment som du "vaxar". En liter "proffsmedel" kostar kanske som två små "konsumentflaskor" av motsvarande medel, så det är väldigt billigt om man räknar på literpriset.

Skall du vara extra petig skall man först rengöra lacken med en cleaner, därefter polermedel och sist vax/sealer.

Innan du vaxar eller polerar skall du alltid avfetta bilen noga så du får bort asfaltfläckar och framförallt grus!

En investerad dryg femhundring i maskin och polertrissor, samt ett bra medel, kommer att "göra halva jobbet"! ;)

Mvh
Johan B

Ok tack för svaren först ska jag göra avfettning schampo tvätta bilen sen köra cleaner ska man tvätta bilen efter igen med schampo. Sen köra polish och vax den bör man tvätta bilen efter varje behandling man gör?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du behöver inte tvätta bilen mellan cleaner/polish/vax.

Medlet torkar du bort (bäst är en "supertrasa", men en gammal frottéhandduk eller liknande mjuk trasa fungerar också bra) när det torkat, innan du kör på nästa steg/medel med maskin eller för hand - vaxningsmomentet kan du göra för hand - där handlar det bara om att lägga på en tunn yta och sedan torka bort den när den är torr.
Merparten av glansen får du i polermomentet.

Det finns bra tips på nätet om hur man polerar bilen, bland annat här under "gör-det-själv" till vänster i menyn.

Mvh
Johan B

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Här har du en bra guide

Länk
Jag skulle tro att det är större risk att man får ett dåligt resultat om man polerar för hand jämfört med om man använder biltemamaskinen.
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Om du inte ha polerat innan och bemästrar det så lämna in bilen istället.
Du kan tyvärr gör mer skada än nytta.
Jag polerar alltid för hand och resultatet blir otroligt.

Innan du polerar bilen se till att använda lera (Claybar) så att du får en fin och ren grund!

Bara genom att använda lera så kommer du se hur ren och len din lack blir.
Sen om du använder något bra vax efteråt så kommer det bli supercleant!

Förarbetet är det viktigaste steget så använda claybar innan du börjar vaxa.
Sa
195
Salonika
Kolla gärna på min profilbild så ser du hur resultatet blev när jag polerade bilen för hand samt använda claybar innan.

Jag använde detta kit och blev supernöjd.
Länk
Sa
195
Salonika
Detta kit:
Länk
Tack Salonika

fin bil du har ser nästan ny ut i lacken... Vilka produkter ska ja köpa är det
Clay bar och polish och vax jag har aldrig gjort vill få bra info...
undrar lera kan den repa bilen om man drar hårt?
Sa
195
Salonika
Hej Tolga!

Det viktigaste är att du gör allt detta då du verkligen har tid att sitta några timmar med bilen.
Stressa inte!
Köp en STOR god kaffe och ladda med din favoritmusik och kör på! :)

Dessa steg bör du följa:

1.Tvätta bilen och torkan den ordentligt
2.Behandla med Claybar
3.Använd Compound
4Vaxa lacken

Gällande Claybar så är det tre saker som är viktiga.

1.Se tili att blöta ner en liten lack yta i taget ordentlig så att leran glider, annars så kan du repa lacken om ytan ör för torr.

2.Du behöver inte trycka leran jättehårt emot lacken. Ett lätt tryck räcker. Du kommer känna på fingertopparna att det finns smuts på ytan, så fort du inte känner det mer så går du vidare till en anna yta.

3. När du ser att lera blivit smutsig så vik ihop den smutsiga ytan och knöla ihop den så att du får fram en fin och ren yta på leran.

Redan efter denna behandling så kommer du se en stor skillnad på lacken samt att den kommer kännas ny och slät!

Efter behandling med leran så är det viktigt att skydda den rena lacken och det kan du göra med en Compund. Allt du behöver finns i det kitet som jag la upp i länken.

Efter Det så kan du vaxa bilen med Carnauba vaxet som finns med, luktar väldigt gott och ger en super glans på lacken!

Har du fler frågor som skriva bara!
tack Salonika för snabb svar är detta kittet du menar meguiars PAINT RESTORATION KIT
Sa
195
Salonika
Hej!

Precis!

Quick Detail sprayen är vätskan som du ska använda i kombination med lera så att du vet.
Ok tack spelar det någon roll om man gör nu eller ska man vänta till våren?
Sa
195
Salonika
Nja det spelar ju inte så stor roll egentligen men jag hade väntat till våren när de sopat gatorna.
Ok har du testat scrach 2.0 är dem bra har lite repa på taket vet ej om den hjälper att få bort det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.