AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.008

328i -99 orklös vid fullgas kickdown

Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej, nu har jag köpt mig en BMW 328i -99 som jag tycker väldigt mycket om, MEN, det finns två fel som jag skulle vilja ha eran hjälp med. Här tar jag upp det ena felet som irriterar mig mest.

Bilen startar och kör hur bra som helst men när jag drar på fullgas eller kickdown så blir den orklös och kör som en kratta. ABS varninglampan kommer upp (gul triangel i mitten) och även nån EMI? lampa till vänster på instrumenten. När man stänger av bilen och startar om den kör den bra igen, dvs tills man trycker kickdown igen då händer samma sak.

Hur felsöker man detta?
Om du kopplar ur antispinn blir det lika då?
Bäst att felsöka med data, men om jag ska gissa på din beskrivning, så är det ditt gasspjälls hus som behöver bytas.

Denna Länk

Länk
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej, och tack för era svar.

Jag har nu pumpat däcken så att de har 2.2 bar i alla fyra. Kopplat från antisladd, dvs jag tryckte på knappen ASC så att triangeln i mitten kom up. Sedan testade jag kickdown men samma sak igen, EML och antisladd lyser och bilen går dåligt.

Är abs sensorerna verkligen bortkopplade när man trycker på ASC knappen?

Vad kan jag kolla härnäst?
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Clintan66,

Ok, tror du inte att det räcker med att rengöra spällhuset? Hur kan jag mäta/testa mig fram till om det verkligen är det som är felet?
Om spjället går tungt, rengör med brake clean eller diesel, om du tar bort spjällhuset, med stängt spjäll med ficklampa se ljus på andra sidan runt om eller kolla mot ljuset
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
En fråga, om spällhuset vore täppt borde det inte visa symptom vid lätt gaspådrag, dvs om brickan är lite öppen bara och inte vid kickdown då brickan ska vara helt öppen?
Man kan tycka det, men ändå värt att kolla, troligtvis går den in i limp mode därför abs och EMI lyser och spjället är ett vanligt fel, man brukar inte hitta några felkoder. Men på din bil kan man ta en lysdiod och motstånd och läsa blink koder
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Kan det vara så att spjällhuset är igentäppt/smutsigt eller kan den vara sönder elektriskt?

Jag har tänkt att åka till en verkstad och kolla om jag får ut några felkoder.
Det kan vara elektriskt, men om den kärvar och du har gaspedalen i ett annat läge än resistansen (ohm) i spjällhuset, då går den in i limp mode. Att göra rent är första åtgärd, men kolla felkoder är inte fel om det är något annat
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Pratade med någon med liknande fel med spjällhus. Där var man tvungen att nllställa "DME-adaption" efter rengöring eller om de bytte det.
Är jag helt ute och cyklar här?

Golump jag har Powerpostat dig.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Man kan behöva göra en nollställning, om du behöver det så är det ganska enkelt, kommer inte ihåg exakt men man trampar gaspedalen upp och ner 2 gånger så den känner av ändlägena
När jag bytte på min, så var det inget strul efteråt.

Jag märkte inte något strul med själva spjället, så jag vet inte om det varit fukta i kontakten.

Oavsett, så köpte jag på pick and pay skrot för 300:- också fungerat klockrent sedan dess.

Enkelt att byta också om du har möjlighet att fixa på en skrot.

Jag har ett liggandes om du skulle vilja köpa det. Hör av dig så fall.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej Clintan66

Har du ett stycke spjällhus till min 328i? Är det din gamla som du bytte ut?
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Jag har läst ganska mycket om att det även kan vara TPS som spökar, Throttle Position Sensor, vet inte vad den heter på svenska.

Är det något ni känner igen, vet hur man mäter och felsöker?

En bi-fråga,

Vad har jag för bil egentligen, e36 eller e46? Det är en 328i tillverkningsår 98-06, första drift 99-01
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Found it:

Here is the test procedure for the TPS

Harness connector disconnected, ignition on:
Terminals - 3 and ground in harness connector = 5 VDC
Harness connector disconnected, ignition off:
Terminals - 1 and 3 at sensor terminals = 4k ohms
Throttle plate rotated from idle to full throttle position:
Terminals - 1 and 2 at sensor terminals = Variable from1-4k ohms without interruption
Nej det är kastat. Detta kommer från en 323 cabbe.

Vill ha ett liggandes extra hemma fall i fall det andra ger upp.
Ni
966
Nip
320i-04
Kommer att tänka på ett gammalt bokmärke jag sparat:
Länk

Slow throttle response - nollställning av anpassning till körstil.

Lätt o prova. Men att massa lampor lyser kanske tyder på annat.
Det skall ju göras efter byte spjället i vilket fall.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Tack för alla svar hittills!

Men du skruvar vi upp det lite för det blev just ännu märkligare, åtminstone för mig.

Idag, då det var ganska tort ute till skillnad från föregående dagar, så fungerade kickdown som vanligt utan att gå i limp mode....Vad är det nu då??
Spjället kanske inte kärvar längre, eller om det är nåt med antisladd ändå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.