AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.292

Redline RL-2 till en 520D F11?

Be
151
Berta99
520D F11
Förväntar mig inga som helst stordåd men köpte en flaska utifrån rekommendation av butiksbiträdet. Nu när jag läser verkar den primärt vara för tyngre fordon likt lastbilar och traktorer medan 85 plus är för personbilar.

Läste dock att det går att använda bägge varianterna på någon sajt.

Funkar det att använda till en modern diesel eller är det något man bör tänka på? Det är mest för att testa om det möjligtvis händer nått med tomgångsvibrationerna som är väl höga just nu. Långsökt kanske men om spridarna kan bli något renare kanske något förbättras..

Men frågan är om jag bör byta flaska alt skita i det helt?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det var någon annan på forumet som slängt i nåt i sin f11 och som ska ha gett gott resultat. Tror det finns i en tråd som egentligen handla om "sprickor i handbromsknapp" eller liknande.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Länk

Mvh Martin
Be
151
Berta99
520D F11
Dock en annan produkt eller i vart fall annat märke. Blev lite skeptisk när det står att det primärt är till för tyngre fordon bara...
Det funkar, jag använder 85 plus men har även testat RL-2. Bägge två funkar bra.
Be
151
Berta99
520D F11
Och inga problem med partikelfilter eller liknande som man bör beakta?

Vet du skillnaden mellan 85 plus och RL-2?
Jag har inget partikelfilter men då bilen inte svartryker med detta i tanken så borde det vara bra för partikelfiltret.

Vet ej skillnaden.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har för mig att RL-2 är mer koncentrerad än 85, finns gradering på sidan av flaskan hur lite som behövs. RL-2 är riktigt dryg!
rob_t_j72:

Det stämmer nog, har också för mig att den är lättare att dosera i riktigt stora tankar.
Hittade detta på Länk

Både 85 PLUS och RL-2 ger ett utmärkt smörjskydd och en effektiv rengöring av hela bränslesystemet. Skillnaden dem emellan består i att 85 PLUS innehåller cetanbooster och detta leder till förbättrade kallstartsegenskaper samt en mjukare gång i motorn. Dessutom ger 85 PLUS ett skydd för gummitätningar då den innehåller ämnen som upprätthåller gummits mjukhet, flrxibilitet och tätningsförmåga.

Utifrån detta så rekommenderar jag Dig att använda RL-2 i KAD32:an och 85 PLUS till Din Volvo.

Hör gärna av Dig om det är något mer som Du undrar över.

MVH,

Bert Jareblom
Red Line Oil Scandinavia
Så utifrån ovanstående är 85 Plus att föredra i en personbil.
Be
151
Berta99
520D F11
Bör kanske byta till 85plus då..

Men frågan är om det finns någon risk att man förstör något?

Som jag förstått det menar vissa att det blir böttre medan andra säger att det inte ger någon effekt alls men jag har inte löst om att någon fått problem efteråt.

Det enda jag funderar kring är huruvida det skiljer på modernare bilar och stt de flesta som använt det har äldre dieslar..?
Enligt Red Line förstör man inget, kolla på deras sida. Man skulle nog försvinna från marknaden ganska fort om bilarna rasade när man häller deras produkter i tanken.

Vad menar du skiljer mellan moderna och äldre dieslar?
Be
151
Berta99
520D F11
Jo det borde vara riskfritt.. Nej jag vet inte, det var mer en fråga OM det är nått väsentligt som skiljer.. Partikelfilter med mera. Andra material osv...
Jag tror inte det är något som skiljer sig så markant att det inte skulle funka.

Om det vore jag så skulle jag köra upp RL-2 flaskan och därefter övergå till 85 Plus.
Be
151
Berta99
520D F11
Har tänkt använda det med större koncentration och inte dagligdags. En halv flaska i en tank rekommenderades i butiken men jag trorbjagvtar lite mindre. En flaska räcker ju till ca 1000 liter om man vill använda den på det viset..
"En flaska räcker upp till 1100 liter diesel vid kontinuerlig användning. Vill du få en snabb rengörande effekt, använd en flaska till 380 liter bränsle." Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.