AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.957

Bilen "gasar av sig själv" ?

Wi
40
Wille_A
118D -2008
Steg 1 trim
180 hk / 400nm
från http://smoab.se/
Har en 118D - 08 och vet inte om det är så by default på alla dessa bilar då det är min första BMW bil jag äger. Men kort beskrivet så är det som att den "gasar av sig själv" när man kör väldigt långsamt och tex ska runda en sväng. Nu är det inte själva grundgasen som jag menar utan det är som att den hjälper till lite om den anser att det är för lite gas.

Så är det som det ska vara eller är det något som är fel?

(Det finns inga felkoder eller något sådant.)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är du hyfsat ny förare/ägare av en BMW-diesel?

Nya förare brukar nämligen klaga/påpeka detta har jag fått höra av flera BMW-säljare. Jag är nämligen själv en av dem som påpekade detta.

Det är så här, att BMW:s dieslar är rätt kraftfulla redan på tomgång, eller i varje fall på även mycket måttliga varvtal. Därför kan en förare som trycker lätt på bromsen - och som är van vid en vridmomenttrött men varvvillig bensinare - UPPLEVA att bilen gasar av sig själv, fastän det i själva verket bara är så att din bromsning är så lätt så motorns höga vridmoment även på låga varv liksom "övervinner" den.

I och med att den är så vridmomentstark så vill den liksom fortsätta av sig själv.

Ett bra exempel på det här är på mitt sommarställe. Där finns det en hyfsat lång och hyfsat brant backe (ca 50 lång) som en del (oerfarna kvinnliga) förare inte vill köra uppför, därför att de tycker att det är för brant. Här åker min fyrcylindriga 2.0d-BMW upp av sig själv på tomgång hela vägen upp, med bra fart dessutom. En bensinare stendör i första branten.

Det är en vanesak att lära sig det här beteendet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju både att de är starka och att man valt att reglera tomgångsvarvet även när det betyder att motorn ger en hel del moment. Så i nån mening gasar den faktiskt av sig själv, men bara för att behålla tomgångsvarvet.

Kan kanske vara för att under ett visst varvtal fungerar dieseln inte alls och stannar med en smäll (medan en bensinare frustar lite men överlevermed lite skak) Audi diesel har ju te.x. varit lätt att få tjuvstopp med tidigare. Nyare Audi ger automatisk grundgas har jag märkt, med kopplingen nertryckt höjs motorvarvet en aning och den håller kvar det varvet även om det krävs moment. När bilen börjat rulla släpper den. Man kan köra iväg utan att själv ge grundgas men när man släpper upp kopplingen helt dör den en aning.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

När jag fick testa o ta en runda med en släktings audi a6 disel automat -10 så blev jag förvånad att han " gasade" själv efter att man släppte bromsen. Är det så på alla automater att han rullar av sig själv?

Sorry för att jag snodde tråden, Och ja jag var med en vuxens sällskap!
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Jag har samma "problem" med 550,an (bensin) den vill gärna ge sig iväg när man släpper bromsen. Högt vrid och många HK.
Det är en stor omställning att köra 520d eller motorsvagare automatare,
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Jag hade en manuellt växlad F20 118d förut som min dotter övningskörde med. Hon fick lära sig på sin körskola att alltid köra på tvåans växel på stora parkeringsplatser o dyl, ettan ska bara användas för att komma iväg från stillastående. Med vår BMW gav tomgång (dvs ingen gas) på tvåan alldeles för hög fart i dylika sammanhang så med den bilen var det ettan som gällde. Tog att tag att övertyga dottern om att en körskola inte alltid har rätt ;-))
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Uffe; det där fenomenet känner jag också igen. Alltså att tvåan på tomgång ger alldeles för hög fart så att bara ettan räcker. Men det är väl just det som Marin påpekar också; att en bensinare går ju att köra sakta på för lågt varv, även om den frustar och suckar lite, men en diesel stendör med en smäll när varvet är för lågt

Min cab är en 20d och manuell och det händer rätt ofta när jag kör in på parkeringar och liknande att tvåan på tomgång är för snabb, så jag måste bromsa varpå den är på väg att dö så jag måste rädda den genom att trycka ner kopplingen.
Wi
40
Wille_A
118D -2008
Steg 1 trim
180 hk / 400nm
från http://smoab.se/
Det är nog så som ni säger, det är mkt vrid på låg tomgång som gör att den känns som att den "gasar av sig själv" :) AlexanderK är spot on :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, fast det är ju inte alls mycket vrid på tomgång egentligen, men man har gjort styrsystemet så att det håller varvtalet och hjälper inte det dör motorn med en smäll. Antagligen för att motorn skulle må väldigt dåligt av att frusta fram under tomgångsvarv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.