|
|
|
|---|---|
|
Tjingeling Till att börja med; jag har läst många trådar här men blir inte riktigt klok på det ändå. Problemen började i söndags. Var ute och körde, hade kört ca 2 mil så tänds ABS-lampan. Stannar efter 4 mil, låter bilen vila. Kör igen och den tänds efter någon kilometer. Måndag morgon: tänds efter ca 1km. På kvällen tänds direkt när jag startar motorn. Tisdag morgon: tänds efter ca 5km. Kväll: tänds inte alls. Jag har kollat reläerna och dom är bra. Kan det ha gått fukt i kontakterna runt om vid hjulen. Det var ganska blött i söndags. Bilen vänder snart till 20.000mil vad tror ni? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 | |
| ABS-sensor som är på G (du har 4 att välja mellan...), eller "skit/fukt nånstans", eller att nån triggerpunkt eller motsvarande är skadad/smutsig/sönderostad. Jg tror dock mest på sensor fel, men börja med att *tada*: Läsa ut felkoderna! | |
| Jupp.. Höger fram som ska bytas eller rengöras. Någon som testat Biltemas variant? | |
|
Kollade med Carsoft som föreslår att man ska justera abs-sensorn så att den ligger närmre, Nu har jag inte pillat där än men går det verkligen att justera? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
När det gäller bilelektronik i allmänhet och diverse elektriska givare i synnerhet, skulle jag rekommendera dig att enbart köpa OEM-kvalitet från kända "kvalitetstillverkare" som t ex. Bosch och VDO Siemens. Billiga kinatillverkade no-name-givare brukar ofta strula, ibland är de trasiga redan som nya och oftast håller de inte så länge. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mja...Jag köpte ABS-givare (samtliga 4...) till min bruxis (Passat -96) på ebay.de. De kostade alla 4 tillsammans ca 600 kr inkl frakt. Än idag, efter drygt 3 vintrar & ca 11000 mil så funkar de som de skall. Hade samma symptom som du, ABS-lampan tändes ibland, dvs typ 2-3 gånger i månaden om ens det. Fick felkod på en sensor men bytte samtliga. Efter bytet har ABS-lampan aldrig tänts, under färd :). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.