AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.542

E36 C -96 ABS problem

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Tjingeling

Till att börja med; jag har läst många trådar här men blir inte riktigt klok på det ändå.

Problemen började i söndags. Var ute och körde, hade kört ca 2 mil så tänds ABS-lampan. Stannar efter 4 mil, låter bilen vila. Kör igen och den tänds efter någon kilometer.
Måndag morgon: tänds efter ca 1km. På kvällen tänds direkt när jag startar motorn.
Tisdag morgon: tänds efter ca 5km. Kväll: tänds inte alls.

Jag har kollat reläerna och dom är bra. Kan det ha gått fukt i kontakterna runt om vid hjulen. Det var ganska blött i söndags.

Bilen vänder snart till 20.000mil

vad tror ni?

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
ABS-sensor som är på G (du har 4 att välja mellan...), eller "skit/fukt nånstans", eller att nån triggerpunkt eller motsvarande är skadad/smutsig/sönderostad. Jg tror dock mest på sensor fel, men börja med att *tada*: Läsa ut felkoderna!
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jupp.. Höger fram som ska bytas eller rengöras. Någon som testat Biltemas variant?
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Kollade med Carsoft som föreslår att man ska justera abs-sensorn så att den ligger närmre, Nu har jag inte pillat där än men går det verkligen att justera?

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller bilelektronik i allmänhet och diverse elektriska givare i synnerhet, skulle jag rekommendera dig att enbart köpa OEM-kvalitet från kända "kvalitetstillverkare" som t ex. Bosch och VDO Siemens.

Billiga kinatillverkade no-name-givare brukar ofta strula, ibland är de trasiga redan som nya och oftast håller de inte så länge.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mja...Jag köpte ABS-givare (samtliga 4...) till min bruxis (Passat -96) på ebay.de. De kostade alla 4 tillsammans ca 600 kr inkl frakt. Än idag, efter drygt 3 vintrar & ca 11000 mil så funkar de som de skall. Hade samma symptom som du, ABS-lampan tändes ibland, dvs typ 2-3 gånger i månaden om ens det. Fick felkod på en sensor men bytte samtliga. Efter bytet har ABS-lampan aldrig tänts, under färd :).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.