|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Flummig fråga kanske, men jag undrar om ni har fått sladd ofrivilligt med antisladd inkopplat någon gång? Har vid flera tillfällen provat systemet men har aldrig fått sladd. Dock kanske det blir skillnad vid en riktig situation? Vad är era erfarenheter? Mvh Brännwik | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
DSC systemet går ju in och jobbar INNAN det börjat sladda, det jämnför hastighet,hjulvinklar och har gyro mm som reglerar detta. Det gamla ASC-T kan gå in och reglera när sladden redan börjat då det jämnför skillnad på rullhastighet mellan hjulen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Man vågar ju inte testa systemet till sitt yttersta. Får du ett kast i 100 blås så är det inte säkert att att det finns tillräcklig bromsförmåga på hjulen för att rädda situtionen... Men vem vågar testa systemet i 100 blås? Jag har aldrig sett systemet misslyckas vid inspirerad rondellkörning eller liknande. Dvs i lägre hastigheter, säg upp till 50... |
|
|
Jag blev räddad en gång av DSC under en omkörning av en lastbil på E4:an i snömodd för ett år sen (520d) . Bilen blev helt flytande och hann tänka många hemska tankar med lastbilens hjul på högersidan och stålräcket på andra sidan, men bilen rätade upp sig på ett otroligt sätt. Vet inte om jag ska tacka BMW´s ingenjörer eller om jag hade någon vaktande ängel över mig. Blev inga mer omkörningar på den hemresan. |
|
|
Hade tidigare en e39 -02 med dsc. Där "lyckades" jag lura systemet kan man säga. På en bredd väg i ett industriområde i lätt nedförsbacke på ren isgata testade jag att i typ 50-60 bromsa max och samtidigt svänga rejält till höger och vänster om vartannat. Då blev det breddsladd åt ena hållet i vägens riktning. När jag släppte bromsen rätades bilen upp direkt dock. Märk väl att jag provocerade medvetet och rejält. Men jag ville veta begränsningar och uppförande helt enkelt. Mvh Martin |
|
|
Kul med exempel på erfarenheter där systemet verkligen har gjort nytta! Intressanta fakta Hasso! Mina egna erfarenheter av ASC-T är ändå att det är ett effektivt system ändå. Det systemet dök väl upp mitten sent 90 tal? Mvh Brännwik |
|
|
Jag har en liknande historia som Steve-Urkel. Fick sladd vid omkörning i ca 70 km/h på blixthalka förra vintern. Innan omkörningen kändes det inte att det var halt men när jag tryckte på gasen släppte bakdelen rejält. Var oerhört nära att köra in i sidan på bilen bredvid. I sista sekunden rätade bilen upp sig och det gick vägen. Sträckan efteråt var så hal att bilen gled som en smörklick i en stekpanna fast jag saktade ner till 40 km/h. Som sagt det gick bra och även jag har undrat om jag ska tacka BMW:s ingenjörer eller en högre makt. Jag är inte religiös till min läggning så jag säger att det var ingenjörernas förtjänst att det ordnade sig. :-) /Erik |
|
|
Kul med fler erfarenheter där systemet har gjort en verklig instats! Läser gärna fler exempel! Mvh Brännwik |
|
|
Steve-Urkel: Du skall nog tacka BMW:s ingenjörer, för systemet gjorde precis vad det skall göra. Och för övrigt så tror jag faktiskt att ASC+T dök upp redan under det sena 1980-talet, för min E31:a från 1991 har det. Den modellen såldes första gången till konsument under 1989. Sen har ju naturligtvis systemet förfinats från år till år, men det är en annan fråg. |
|
|
Jo, är väl som argungu, så får bli ingenjörerna :) Förövrigt var det en 520d årsmodell 09, så borde väl varit hyffsat modernt system i den. |
|
Transocean |
Klart att det går men då skall det vara riktigt glatt! Så som senast i dag; häcken flög hit och dit på min 320 dA! Slår annars DSC gärna av om jag måste snabbt i väg i en korsning eller så, DSC stryper gärna allt och allting går i slow motion och det blir fort riskabelt. Blev också "räddad" av DSC en vecka sedan i snömodd på motorvägen, har c a 5 mm profil på mina Nokian R och de tappade greppet fullständigt, just när jag trodde att bilen skulle hamna i diket bromsade vänstra framhjulet för fullt och rättade up bilen. Var faktiskt riktigt imponerad! |
|
Givetvis kan man det. Ingen dator i världen kan påverka friktionen mellan däck och underlag. Den kan inte heller sätta fysikens lagar ur spel. Även om det faktiskt kan kännas så ibland. Dagens system i de dyrare bilarna är otroligt effektiva. Men mycket rörelseenergi och lite friktion är fortfarande dåliga förutsättningar. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Antisladd är bra iaf ;) Däck exploderar i 320km/h och han kan "lungt" köra in till kanten och stanna. Video ( liveleak ): Länk Bilder på bil/däcket: Länk En bild på förarsättet skulle nog vara otrevligt... |
|
|
Antisladd har räddat mitt liv! Jag hade ganska nyligen tagit körkort och var full av självförtroende som alla andra som precis tagit körkort. Jag körde alldeles för fort på en rak och fin landsväg, och hade en bra bit över 180km/h när jag tog en kurva där det låg grus i vägkanten, bakänden på bilen släppte helt och jag tog hela kurvan på bredställ. Utan antisladd påslagen den dagen hade dom plockat delar av både mig och bilen i skogen och jag kan ärligt talat säga att jag verkligen lärde mig en läxa, jag har aldrig kört så efter det! Så för att svara på din fråga, ja det går att få sladd, men systemet är fruktansvärt effektivt på att rädda situationen! :) |
|
|
I min e91 330xi är systemet helt annorlunda än i förra e46 330n. Den tillåter väldigt mycket mer slirande innan det blinkar och den går in. Skulle jämföra det med att ha tryckt in DSC-knappen 'ett steg' på e46. Nu har man inte samma behov av systemet med X-Drive, men det tog tillvänjning. På e46 tycker jag systemet är för ivrigt, på e90 xi'n alldeles för avslappnat. |
|
|
Jag stänger alltid av alla hjälpsystem. Gillar inte att bilen bryr sej i vad jag gör och hur jag gör det. Går det att stänga av DSC/motsv. helt även på en ny BMW? --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.