|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ovän med automatlådan i min e91 330iAT -07. I övrigt en fantastisk bil, så jag vill försöka göra vad jag kan för att förbättra detta. Har en e46 330iT -03 också som är helt magisk drivlinemässigt, kör nästan hellre den.. Det känns fel. Så jag sonderar options och ska väl prova byta olja och filter i lådan, nolla adaptionen, kanske uppdatera mjukvaran i växellådan till senaste. Oklar ordning. Men jag är också väldigt nyfiken på Alpina flashningen som många(enbart?) 335-ägare har blåst i sina lådor och där nästan alla verkar supernöjda. Nån som vet om den funkar i en 330? Nån som rentav provat? Har USB-snöre och fungerande mjukvaror så jag gör det själv isf (med WinKFP). Ev. efter något stärkande, känns nervöst... Har gjort enklare grejer som att modda VO, konfa ny batterityp i CAS och nollat ELV-räknare när rattlåset tjorvade pga risigt batteri, men inte vågat flasha något. Finns det andra moduler som är värda att flasha om andan faller på? Har 53.3 datens liggande. CCCn skulle jag gärna men folk verkar avråda för att flasha en så stor modul över USB-snöre, samt att jag sett för många som verkar lyckas flasha 3 av dom 5 CCC-modulerna och sen har panik på jänkarforum.. Tack på förhand! Daniel | |
|
Nej det funkar inte tyvärr, lådorna till n52 motorn har annan konverter. |
|
|
Tackar. Såg det när samlat mod och skulle leka med WinKFP. GKE211 modul istf GKE215. Hade inte ens nån uppdatering jag kunde trycka in (daten 53.3). Jag nollade adaption i INPA iaf. Blev faktiskt märkbart bättre. Förvisso lite hårdare växlingar, men mindre senilslirande. |
|
|
Kom ihåg att ta det lite piano efter att du har nollat adaptionen |
|
|
När du säger "senilslirande" Daniel.N, antar du menar att lådan slirar dvs motornsvarvtal ligger konstant men bilens fart ökar? Har samma problem på min 330 dAT -11, dvs motorvarvtalet går upp till 2000 rpm och så slirar den något tills farten kommit upp. Men det sker konstigt nog inte alltid, lägger man lådan i sport så slirar den inget alls, alternativt växlar manuellt med den. Hade du samma fenomen på din bil? Någon som kan tipsa om en bra ODB/INPA avläsare som fungerar till min bil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.