|
|
|
|---|---|
Svärd |
Har precis köpt mig en underbar 740 iA från -93. Det är bara ett par saker jag funderar på. Till att börja med finns det någonting som heter EML på instrumentpanelen. När jag slår på tändningen ska ju alla lampor på instrumentpanelen lysa. Dock så lyser inte lampan som visar att man inte har bilbältet på sig! Det gör ju iochförsig ingenting, men brevid den symbolen finns en annan symbol, EML. Den lyser itne heller och jag undrar vad det är för något! Nästa fråga gäller PDCn. När jag lägger i backen hörs ett högt piiip från baksätet någonstans och PDC-knappen blinkar. Men sedan händer inte så mycket mer än att knappen blinkar. Antagligen är något fel och om någon har erfarenhet av något liknande så är alla tips välkomna. Det sitter också en liten box under hatthyllan som jag undrar vad det är. Jag fick för mig att det var därifrån piipet kom när PDC-knappen började blinka, men det ser också ut som en telefon. Jag har dock ingen lur i kupén. Alla kontakter är urdragna ur boxen och säkringen har brunnit av. Är det någon som vet om boxen är en telefon eller är det PDCn som sitter där?? Ska kanske tillägga att jag saknar nstruktionsbok till bilen och vet någon var jag kan få tag på en sådan vill jag gärna veta det! Förutom detta är jag mycket nöjd med min investering! |
|
Instruktionsbok köper du hos närmaste BMWhandlare samt de kan även koppla in servicedatorn och tala om vilket fel du har på PDCn. EML låter mindre kul, jag skulle gissa(ta detta med en nypa salt dock) att någon har tagit ut lampan ur panelen för att visa att den inte lyser. EML är motorstyrningen om jag inte minns fel. Åk till närmaste BMWhandlare och koppla upp mot servicedatorn så får du även där reda på detta och be dem sätta dit en ny lampa.. Skön bil:) Mvh Asken |
|
Svärd |
Tack Asken! Jag tror jag läste någonstans att bilen inte skulle gå mer än 30 km/h om EML-lampan lös och bilen går på någon sorts nödprogram. Men bilen går som en klocka!! Men jag ska kolla om det fins någon lampa. Mvh Martin |
|
1. Om inte jag minns helt galet så är EML Electrictronic Motor Load Regulation (EML). Jag tror denna bara finns på 750. I instrumenten finns "fönstret som det borde sitta en lampa bakom" dock på alla E32:or som jag kikat in i. Så med lite tur är det inget problem för dig. 2. "Dock så lyser inte lampan som visar att man inte har bilbältet på sig!" Eh? Vilken lampa? Har du en *BMW* 740 eller Volvo 740 ;-) Jag har aldrig sett den lampan. Det är inte så att du menar kontrollampan för airbag? Om inte den lyser så fungerar airbagen.. 3. Det konstanta PDC pipet innebär att du har fel på minst en sensor eller kabelbrott. Som Asken tipsade, enklast (men dyrast) är att låta BMW diagnostisera. Annars testa själv och använd de tips som finns på forumet. 4. Boxen kan mycket väl vara en gammal telefon, men då är den nog inte original, för de brukar sitta i vänster bak, vid slutsteget (om du har ett sådant). Kolla märket, ger nog vägledning.. PDC:n sitter i vilket fall inte där. Hälsa gärna på E32-fränder på Länk Mvh och lycka till, // CLiFF |
|
Svärd |
Cliff! Det är samma lampa som blinkar i alla 740-traktorer! Dvs volvo!! En röd gubbe med trepunkts-bälte! Tack för tipsen! Ska kolla imorgon!! Martin |
Paap Reeder |
Hej! På bilar med EML fungerar det så här: Gaspedalen styr via en potentiometer den s k EML- boxen som sedan styr det elektroniska gasspjället(-en). När så gasspjället(-en)öppnar kommer det mera luft in i motorn vilket registreras av luftmängdmätaren (-na). Dessa signaler går in i ECM- boxen (-arna) som sedan reglerar insprutningstiderna på insprutarna. Till EML och ECM- boxarna finns sedan ett antal sensorer (ca 15 st) anslutna som ger info till microprocessorerna under vilka förhållanden motorn arbetar. Om Du har elektroniska gasspjäll har Du en EML- box. Tänds inte lampan "EML" på instr.brädan när Du har läge "On" är läget inte bra. På forumet kan Du leta efter hur Du skall kunna få fram felkoderna och tolka dessa. MVH /// Paap Reeder M70/V 12. |
|
Cliff: Jag har oxå en bälteslampa och Janne BMWPower Söderman fick frispel när han såg den. Tydligen ganska ovanligt. Kanske någon här som har koll på det? Jannes och min bil skiljer bara ett par hundra i tillverkning och man tycker att instrumenteringen borde vara lika. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Jag har också lampan för bätes påminnelse. Dock ej aktiv. Svärd : Boxen under hatthyllan är med största sannorlikhet ett org.slutsteg. PDC-styrenheten sitter bland övriga relän under baksätets vänstra sida. (Eftersom du postat samma fråga lite här och var så ger jag svaret även här;) |
|
|
Säker på att du har EML? annars ska den bara lysa nån sec när du vrider om tändningen om allt är som det ska. Skulle lampan lysa konstant så går den på nödprogr..men den reducerar bara gaspäjället så den gasat kanske ca 25%..men bilen gör bra mycket mer än 30km/h..tillräckligt för att bli av mde kortet =) |
|
Svärd |
swe-boy! Hur vet jag om jag har EML då?? *vilsen* Måste köpa mig en Instruktionsbok snarast!! |
Paap Reeder |
Hej! Enklaste sättet att se om du har EML är att se om Du har en gasvire eller ej. Hittar Du ingen gaswire har Du säkert en EML. Kika också om du hittar elektroniska gasspjäll på henne. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.