AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.785

Vindrutetorkaren på bakluckan ger inte fullt utslag, går trögt på min E61!

Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Hej,

min torkare på bakluckan till min E61 går trögt och ger inte fullt utslag.

Någon som kan rekommendera åtgärd, reparation dvs ta isär och smörja upp eller köpa nya prylar?

Torgny

Plutonium 238
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Går den trögt när du vrider på den förhand när glasluckan är öppen?

Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Japp riktigt trögt i ändlägena!

Plutonium 238
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej bara att masa fram och tillbaka och smörja så funkar den igen
Hade samma problem på min
Mvh
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Plockade isär hela mekanismen och knackade ur axeln ur hylsan den löper i och smörjde upp med fett. Funkar perfekt nu!
Smörja med sprej typ 5-56 funkar bara en stund....
Mvh
Pelle

Mvh
Pelle
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Enda sättet, plocka isär, gör rent och fetta in. Finns inga krypoljor som slår det!

Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Ok, tack för hjälpen, jag försökte sprejja men verkar som ja mest kladdar ner bilen.. det får bli att ta isär helt enkelt. kan väl inte va så svårt..

Torgny
bj
9
bjornklint
BMW 523 E61 2007
Kan någon skicka en enkel guide på detta. Jag gissar såklart att man måste får bort inredningen på insidan, men sedan skulle det vara bra med en guide.

//Lennarth

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej Lennart!

Öppna glasluckan och dra i torkaren, går den trögt eller sitter fast är axeln korroderad. Om inte så är det nåt fel på drivningen som är den lilla plattan med ett excentriskt hål i, sitter i ovankant på luckan under.

För att smörja axeln börjar man med att ta bort torkaren, sitter en mutter under locket där axeln möter torkaren. Om torkaren sitter fast ändå funkar det med en 2-kloig liten avdragare (sitter på splines på axeln)
Nästa steg är att ta bort nästa större mutter på samma ställe.

Öppna glasluckan och titta på undersidan, ta ur plastlocken som sitter i plastskoningen runt torkarmekanismen (2st som små mynt). Lossa muttrarna därunder, och dra ur mekanismen ur glaset. Nu är även öppnings knappen till luckan lös, var försiktig med kablarna till knappen.

På axeln sitter en o-ring som är själva boven till korrosionen, skaffa en ny som är tight på axeln om den är platt eller skadad.

På axeln finns även en hylsa som skall snurra fritt och lätt, men som troligen sitter fast. Denna är spärrad med en liten tunn låsring. Ta bort låsringen och knacka av hylsan från axeln. Axeln kan behöva slipas med fin smärgelduk, fetta sedan in med fett som inte tar upp vatten, typ EP eller hjullagerfett. Snygga till hylsan, fetta in och plocka ihop i omvänd ordning.
Du kan få ta av/på torparen ett par gånger för att hitta rätt läge på splinesen.

Detta är taget ur minnet, så du får fråga mer om något är oklart.

Mvh
Pelle
bj
9
bjornklint
BMW 523 E61 2007
Tack Pelle för ett utförligt svar, Idag skall jag gå efter din guide. Tack att du lägger tid på detta.

Återkommer med resultat

//Lennarth

bj
9
bjornklint
BMW 523 E61 2007
Hej igen, din guide fungerar klockrent. Tack för hjälpen Pelle !!!

//Lennarth

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Lennarth
Det var ju kul att det funkade !
Roligt att både få och ibland kunna bidra till andra på forumet :)

Mvh
Pelle
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Jag fick till slut tummen ur och tog isär och rengjorde å smörjande in. Det funkar bra men behöver byta switschen i glasluckan då den öppnar sig om det är fuktigt. Gjorde rent med avfuktningsprej och fixade packningen.

Tack för hjälp

Torgny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.