|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Min 4:e BMW har nyss inhandlats och jag ska hämta den i veckan! Första bilen jag köper som kostar över 100.000 så det känns jättekul. En 325iA -08 med 12.000 mil på mätaren. Det har nästan allt jag vill ha såsom sportstolar, ljust skinn, automat, xenon, mörkgrå lack mm. Välvårdad och som ny! Även om jag känner mig som ett barn på julafton blir jag också lite orolig när jag läser på forumet om problemen med denna motor (tändspolarna, spridare, knackande ventiler mm.) Jag har inte kontrollerat om detta är utbytt (borde jag givetvis gjort innan). Men efter läst andras problem med detta verkar det som att problemen visat sig relativt tidigt runt 1000-3000 mil. Då tänker jag att om min gått 12.000 borde det verkligen vara åtgärdat, och om inte så borde det heller inte vara några problem eftersom det gått bra i 12.000?! Tyvärr går länsförsäkringars motorskyddsgräns vid 12.000 såklart, vilket ökar min oro! Hur nervös bör jag vara!? Med vänlig hälsning Gustav | |
|
NEJ. Du ska inte vara nervös. Det pratas en massa om hur dålig motorn är men det gemensamma för de författarna brukar vara att de aldrig ägt någon... Jag har haft 2st, båda har funkat utmärkt. Köpta ungefär vid 10.000 mil så jag kan inte uttala mig om hur de fungerat från början men de några tusen mil jag hade dem funkade de utan minsta fel. Jag störde mig en smula på tickandet på tomgång och gnisslet upp till 2000rpm, men det är ju en egenskap och inte ett fel i strikt mening. ------- //Lövet |
|
| Tack Lövet. Jag vet att alla som INTE har problemen sitter ju inte och surar på forumet. Förmodligen kör de runt med ett brett förnöjsamt flin i ansiktet! Har kollat lite försäkringsbolag och ingen, vad jag vet, har maskinskada över 12.000. Men jag känner mig lugnare! Tack; ) | |
|
Trådskaparen får köra hårt och gasa friskt ;) //N52-mannen *host*utancrappydirektinsprutningmenmedcrappyvalvetronicistället*host* |
|
| De gnisslet har jag oxå. Vad orsakar de ? Sjukt störigt!! | |
|
Det har med bränslerör/insprutning att göra enligt förklaring på BMW. Nån slags resonans. Det är en egenskap, går inte att få bort. ------- //Lövet |
|
| Man får komma ihåg att majoriteten fungerar och de skriver inte i forum. :) | |
|
Gnisslet ni skriver om, är det det som hörs när man släpper gasen? Isåfall finns det en fix: en ombyggnadssats av en bränsleledning. Tyvärr får man bekosta den själv, inget som BMW står för trots att det är ett konstruktionsfel :/ Fick den monterad på min 330i med n53. Jag fick byta spridare, tändspolar, kamaxelgivare, bränslepump och magnetventiler på min men det var innan 8000mil och det skulle vara bättre grejer som sattes i än som satt i från början. Alltså borde delarna som går itu vara bytta på din bil, till bättre grejer. /Marcus |
|
|
Gnisslet jag tänker på kom även vid gaspådrag. Skedde nånstans vid 1500-2000rpm om jag minns rätt. Det är ett tag sedan nu. ------- //Lövet |
|
| Idag hämtade jag bilen och åkte genast till bmw för information. Mycket riktigt är högtryckspump, spridare och tändspolar byta sedan tidigare. NOX-givaren lika så. Det känns jättebra att det är gjort. Inga ryckningar eller gnissel. Kanske att ventilerna knackar något men verkligen ingen fara. Vilken bil, vilken maskin! Supernöjd och autovåx i Karlstad var mycket hjälpsamma. | |
| grattis till en bra bil. när n53 fungerar som den ska är den oslagbar i prestanda samt bränsle. har haft en själv och råkade för byte av pump+tändspole. men allt gick på garanti. jämfört med min 520d så var det inte stor skillnad i förbrukning. 520d tråkig motor. jag vet att jag alltid var glad i 325:an | |
| Grattis till en bra bil. Är tändspolarna, högtryckspumpen, spridarna, NOx sensorna OCH tändstiften uppgraderade borde den funger perfekt. Men jag tolkar som att det finns fortfarande lite problem med spridarna. Tror det var J-A här på AP som nämnde något om ver 11 på spridarna, men inget jag känner till. Min motor går och har gått perfekt efter byte av desamma av tidigare ägare. (och tändstifteten som ska vara en annan typ jmf med original från tillverkningen). Vi får hoppas att du fortsätter att vara nöjd. Jag har inte haft problem med motorn under de 4 000 mil jag kört med bilen, däremot riktigt irriterad på missljud från hatthylla intrumentpanel och annat tjafs, så jag är inte alls nöjd med min bil. Har dock börjat få ordning på de flesta missljuden men oj så irriterande. Pga bla egr och Nox sensor byter jag motorolja typ 1200 mil. (Vet inte om det hjälper men jag är lite pedantisk och för mig känns det bra att ha färsk motorolja i maskinen) Nej, du ska absolut inte vara orolig, men bra om du kollar att tändstiften är bytta. Njut av bilen och Lycka till! | |
| Härligt att höra att ni är nöjda med era bilar. Drib, faktiskt är det så att tändstiften också är bytta, förhoppningsvis till en annan och mer passande sort. Längtar till att vädret blir bättre så man kan sträck ut lite på vägbanan. Just nu är det mest snö/slask och is. | |
|
Nu är min inne för byte av högtryckspump och nox sensor. Är försäkringsbolaget som fick ta smällen. (23000) Sedan tidigare är spridare och tändspolar bytt på goodwill. Så nu ska det bara vara att tuta och köra in i evigheten :-) Ska man kolla på en begagnad N53 så kan det nog vara bra om alla svaga punkter är åtgärdade för det kostar skjortan att få grejerna utbytta tydligen. |
|
|
Nu har jag fått tillbaka bilen Noterar att den är mer lättstartad än tidigare Så om du får njugga en stund extra på startmotorn så är det nog på G med reparation. |
|
|
Det viktigaste är väl att motorn genomgått den "aktion" som BMW skickade ut 2010 för de motorer som tillverkats tidigare och som en gång för alla fixade problemet med denna i övrigt fantastiska motor. Hade två E61:or med denna motor och 2007:an hade jag en massa motorrelaterade problem med, men 2010:an gick som en klocka. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.