|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Bilen (e46 330 02') har stått rentvättad i garaget i ca 1 1/2 vecka, jag har vaxat den o så under några kvällar. Frugan startar o kör i fredags, den hackar och skakar rejält. Hon stannar o startar om, den funkar. Idag lördag ska familjen iväg, jag ska backa ut. Den går som en påse nötter, på 4 kanske fem cylindrar. Omedelbart när jag ger försiktig gas tänds motorlampan. Rullar in igen o stänger av. Har feber o är trött men ska läsa av felkoder kanske imorrn, så min fråga: OM jag får ut info då om att en eller flera cyl har lämnat fel, hur räknar man dem? Är det cylinder 1 som är närmast brandväggen, eller är det närmast bilens front? /Anders |
| 1 längst fram. | |
|
Motortvättat? Kolla om du har vatten (eller olja) i tändstiftbrunnarna. Cyl 1 vid kylaren, cyl 6 vid torpeden. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack så mycket! Nix, ingen motortvätt. Brukar torka/kolla/rengöra motorn försiktigt med ganska täta intervaller så det hinner sällan bli så smutsigt. En spontan tanke jag har innan jag läst av koder är ju kanske tändspole. Stift måste ju kontrolleras också. /a |
|
Hade bilen körts någon kort sträcka (typ ut ur garaget och sedan stopp) innan problemen? I så fall tror jag mer på ett eller flera dränkta stift - dessa motorer är väldigt känsliga för det. Annars tror jag spontant på en eller möjligen flera dåliga spolar - det är ju inte helt ovanligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej Johan, Bilen hade tvättats på uppfarten och sedan körts in. Gått ett par min på tomgång. Frugan plockade ut den efter 1 1/2 vecka som sagt o den skakade och ryste. Stängde av/Startade om, funkade ok och åkte inom kommunen ett par ärenden, sen in i garaget igen. Lördag f.m, jag försöker backa ut, vi ska till Uppsala, den bara hackar o skakar. Kör in igen o stänger av. Har nån form av influensa, men ska ut ikväll o läsa av vilka koder som ligger bakom motorlampan. Återkommer. /a |
Mjaha, vad tror expertisen? Länk ---> Länk Skuggfel allihop? Kanske dags att lyfta ut ett par stift o kolla skick. Fråga: Larmar han specifikt på tändspole eller är detta ett generiskt "misständarfel" och kan inkludera tändspole? Felen i text: DME -> EE/B2 - Misfire, cylinder 1, misfiring during warm up, worsening emissions (Misfire CARB_B1) F1/B3 - Misfire, cylinder 4, misfiring with cylinder cutout (Misfire CARB_A), misfiring during warm up, worsening emissions (Misfire CARB_B1) Shadow-memory: EE/B2 - Misfire, cylinder 1, misfiring during warm up, worsening emissions (Misfire CARB_B1) F1/B3 - Misfire, cylinder 4, misfiring with cylinder cutout (Misfire CARB_A), misfiring during warm up, worsening emissions (Misfire CARB_B1) 5A/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative 5B/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative 5D/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative |
Ettans stift. Länk Att jämföra med tvåans. Länk Fyrans var ju ganska trist också? Länk Ingen olja i brunnarna. /Anders |
| Inga av stiften ser alarmerande ut enligt mina amatörögon*haha*. De som kan det här med att läsa stift påstår att bilen skall "köras hårt en stund innan" o sedan skall tändningen slås ifrån när man varvar upp till närheten av maxvarv, annars är det "bortkastat", säger de...Jag vet inte, men jag håller med om att om man skruvar ut stiften efter att bilen puttrat på tomgång säg 20 min så är det "bortkastat". | |
Jaså så pass? Ja någon hårdkörning eller maxvarv var ju liksom bara att glömma i mitt fall. När en bensinare står o hoppar som en gammal diesel vill man helst bara vrida av nyckeln. ;-) Vi får hoppas att ngn annan med andra ögon slänger ett öga/kommentar, även om jag såklart inte ringaktar din åsikt Dawwe. /a |
|
Stiften ser inte alarmerande ut - ligger inom "normalt" utseende. Hur länge har de suttit i motorn? Spontant tror jag mer på att stiften varit dränkta i bensin. Kör en långrunda på några mil så rensar det stiften (förutsatt att motorn går som den skall och inte misständer och har sig). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mja...Dränkta stift "torkar" snabbt när väl motorn startat, typ 10-15 sek. När det gäller tändningsproblem så brukar stiften INTE orsaka missar på tomgång, däremot kan missar under belastning bero på stiften, vilket jag själv fått erfara | |
Johan, du brukar alltid säga: "När byttes stiften sist, om du inte vet, byt!" :-) Jag har haft bilen i nästan 6000 mil, jag har inte bytt i min ägo. Har ingen speciell notis bland papprena från tidigare ägare om att/när stiften bytts, mer än alla stämplar i boken. Jag har beställt 6 st nya NGK av den typ som motorn ska ha nu i alla fall. Tycker elektroderna ser lite nötta ut jag, även om det är min högst amatörmässiga åsikt. Ingen alarmerande färg på dem iaf. Ska häkta på tändspolarna igen ikväll och starta upp o försöka ta en sväng. /Anders |
|
Nu tänkte jag i första hand på att om stiften är "smutsiga" efter att ha varit dränkta och haft tändningsmissar, är det en bra idé att köra en ordentlig runda så stiften når sin självrenande temperatur och bränner bort sot/smuts som kan sitta på dem. Stift #2 visar lite tendens till att ha bränt olja, om man kikar på sidoelektroderna. Stiften skall nog vara ganska risiga om det skall påverka tomgången, som Dawwe är inne på. Dåliga stift brukar främst ge sig till känna vid höga varv. Min personliga erfarenhet av dränkta stift på både E46:an (M52tu) och E39:an (M54) är att man behöver köra en liten sväng för att motorn skall gå helt rent igen efter man dränkt stiften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ok, den hade inte felkodat på 2'ans stift iaf. Bara 1 o 4. Men du, om den sätter igång o skaka ikväll då när jag startar upp, och gå ojämt, vågar jag köra lite med den och se om den "hoppar igång" på alla 6? Bevisligen hade den ju på fredagen under frugans omstart visat sig börja gå på 6. /a |
|
Jag har fått gasa till några gånger när jag lyckats dränka stiften. Man hör om den går på alla cylindrarna eller ej. Om gul motorlampa har tänts, slocknar den efter tre "godkända körcykler". Så om allt är OK skall den slockna efter du har gjort tre: startat - kört en sväng - stoppat motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...tillägg: Felkoden lär dock ligga lagrad även om motorlampan är slocknad, så den måste raderas manuellt via dator. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jaha ja, återmonterade och tog en testrunda. Startar på alla 6 på en knapp sekund och går precis som den ska. Rundan innebar både låga o höga varv med driftsvarm motor. Allt ok. Har beställt 6 nya stift iaf. Tack för input Autopower! /a |
|
När du byter stift föreslår jag att du byter plats på spolarna, tex 1 och 2, 3 och 4, 5 och 6. Intressant om problemet kvarstår och du får samma felkoder att se om de flyttar med spolarna eller ej. Yttreligare ett tips är att titta under huven när den misständer, helst i mörker. Då syns det ganska tydligt om det är överslag någonstans. Främst tänker jag mellan spole och ventilkåpa. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.