AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.909

E39 metallskruv till strålkastarens höjdjustering trasig (hur ersätta)

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
En av metallskruvarna som men vrider på för att justera höjd- och sidojustering med har gått sönder. Den svarta plastdelen (som man antingen vrider direkt med en 10 mm hylsa eller med en insex för att justera ljuset med) har släppt från metallskruven som går in i strålkastarhuset. Det går att ha metallskruven kvar men den blir då instabil och svår att justera då inget hindrar den från att trilla in i strålkastaren. Det skulle ev. gå att justera med en liten polygrip direkt på metallen men skulle hellre vilja ha en riktig lösning. Men det finns inget som hindrar att den glider in i strålkastarhuset om jag inte hindrar den på något smart sätt. Att limma dit den svarta plastskivan skulle kanske inte hålla så länge och inte hålla för justering.

De plastbitar man ibland behöver byta på gamla strålkastare är bytta så de är OK. Det är skruven som går in i dessa som är trasig.

Sitter med en trasig strålkastare och ska köra på till jobbet på måndag. Efterlyser kreativa förslag till lösning.
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
läs AutoPowers Mekartips

there can be only one
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Kanske ett par vara vulktejp skulle funka som "getto" fix ett tag iaf?

Men permanent lösning har jag icke.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Varv*
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Så här blev det (i alla fall temporärt).
Det lilla svarta justeringskugghjulet sattes fast på metalljusteringsskruven med plastic padding "kemisk metall". Köpte ny tub som stelnade bra mycket snabbare är den gamla som inte var riktigt frisk. Nåväl efter 15? år i verktygslådan kan det vara dax att byta ut den?

Lyktan ligger nu på värmning för att få på lyktglaset (som jag inte bytte till det nya eftersom jag är lite osäker på skruven).
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det fungerar så långt. Vilket ljus med nya projektorer!! Som natt och dag. Skriver mer i tråden där jag beskrivit mitt byte.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stugsittaren, tänk på att de båda justeringsskruvarna är endast för höjdledsjusteringen och ska justeras samtidigt. Sidojusteringen är fast från fabrik. Se denna guide: Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
På min faceliftade med xenon är det uppdelat så att den aktiva höjdjusteringen via motorn sköter småförändringar beroende på last. De andra två justerar grundinställning av höjd och bredd.
Instruktionen du länkade till verkar gälla för faceliften.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Helt rätt att motorn sköter små höjdskillnader. Och att skruvarna sköter grundinställningen men bara för vertikalen som jag för står det enligt dokumentet och om jag googlar. "The headlight can only be adjusted vertically, the horizontal aim is preset at the factory and does not need to be adjusted" Vertikaljusteringen är uppdelad i två justerskruvar som ska skruvas på samtidigt och lika många varv. Teoretiskt om man vrider de åt olika håll påverkas möjligen sidled också iofs. Högst sannolik är också att man drar sönder grejerna om man drar för långt på den ena. Speciellt om justerpinnarna är gamla och spröda.

Detta gäller alltså faceliftstrålkastare.

Diskuteras på samma sätt här:
Länk

Mvh Ola

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det är bara det att kartan inte stämmer med verkligheten. Jag justerar höjd med den ena och sidoriktning med den andra. Alla mina ljuskällor sitter fast på tre ställen höjdjusteringsskruven sitter rakt över stegmotorn. Dessa hanterar höjden. Sedan sitter en skruv närmare blinkern och denna justerar sidoriktning. Plastbaffeln med hel och halvljus sitter inte fast i någonting annat så den instruktionen gäller kanske ett annat utförande. Jag ser att både baffeln och ljuset ändras som jag beskrivit.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Märkligt, det är ju ändå ett BMW dokument, kanske finns olika utförande trots allt. Ska syna det hela nästa gång jag öppnar en strålkastare.

Mvh Ola

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.