AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.867

BMW e36 1997 , får bara kall luft samt motorn blir varm när den står

Hej , har problem med värmen i min e36:a , somsagt den blåser inte varmt på alla , tex vid framrutan så är det 2 som blåser varm luft de andra 2 blåser inte överhuvudtaget ,
Samt att motorn blir väldigt varm när den står , detta hände efter att jag hade försökt nå fläktmotståndet från passagerar sidan . Pillade lite på denna kan det vara orsaken ?? Länk
Har inte bytt fläktmotståndet än för jag har inte fått hem paketet än men kan det också vara orsaken ?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Låter som att luftkanalen har hoppat isär någonstans eller att en klaff har fastnat i stängt läge.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Mja...En isärhoppad luftkanal får inte motorn att gå varm. Varmgången på tomgång kan bero på en vattenpump som är på G, vattenpumparna går alltid sönder (skoveln lossnar från axeln) förr eller senare, byt till en med "metall-skovel". Kan du beskriva vilka utsläpp som det blåser kall luft från? Sitter ALLA kontakter i som de skall till klima-panelen?
Problemet är ju att den blev inte varm som den blir nu för 2dagar sedan utan det uppstod efter att jag hade pillat på den grejen men jag är inte helt säker om jag stoppade i kabeln till den eller inte ...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Dawwe: Att vissa luftutblås inte blåser öht har inte med vattenpumpen att göra. Vi adresserar olika problem.

fxh: jag får inte fram det du länkar till, men vad det än är påverkar det inte motortempen nämnvärt beroende på att du ev glömt sätta tillbaka kontakten. Är som Dawwe säger mer troligt vattenpumpen som bråkar. Eller viscokopplingen till fläkten, men den borde inte göra skillnad vintertid.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att den går varm när den står på tomgång, tyder på att cirkulationen är bristfällig i motorn och då är det inte så många tänkbara orsaker:

1. Termostaten har fastnat i stängt läge - inte vanligt vad jag vet.
2. Vattenpumpen är trasig - relativt vanligt att impellern lossnar från axeln och då snurrar bara axeln fritt utan att pumpa vattnet.
3. Något har proppat igen en större kanal för kylarvätska - ovanligt och inte så sannolikt.

Jag skulle tippa på trasig vattenpump!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ska kolla till det med vattenpumpen... men sedan när man kör den så går den tillbaka till normaltemp...
Tack till alla som bidragit!!
Om pumpen pumpar lite dåligt, högre varvtal när man kör plus kall fartvind, inget märkligt att den inte stiger så mycket då som vid tomgång då den kanske inte pumpar runt kylvätskan alls.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.