AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.289

Generatorbyte e46 valeo vs bosch

Lokf
Hej!
Generatorn på min 325 xi 2002 har sagt upp sig. Den gamla generatorn är en valeo 90a och en ny sådan är löjlig dyr.
Så jag undrar om det går att sätta dit en bosch 120a generator som jag kan få till ett helt annat pris. Jag tänker mest på att det är likadana kabelfästen annars så ser dom väldigt lika ut.
Mvh
Richard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När du skriver "sagt upp sig", vad menar du med det?

Oftast är det bara kolen som är nerslitna och då räcker det att byta laddregulatorn (med integrerade kol) - är man extra händig och vill spara några hundringar kan man köpa lösa kol och byta dem i regulatorn.

Kolla t ex. med: Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lokf
Jag tog isär regulatorn från generatorn och collektorn är lite sliten den med så det känns nog mer
tryggt att byta ut rubbet. Bile har gått 30 000 mil så det är nog ingen dum ide' . Så åter till ursprungsfrågan passar en bosch rakt av.

Mvh
Richard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall enligt vad jag har förstått vara möjligt att byta generatorer rakt av mellan Bosch och Valeo - söker man t ex. på Valeo-BMW-art.nr. på diverse reservdelshandlares sidor, får man oftast upp både Valeo och Bosch-generatorer som möjliga ersättningsartiklar.

T ex. här:
Länk

Mvh
Johan B

Lokf
Tack Johan för tipset om Frej bildelar.
Vart inte klok på om man kunde beställa en annan generator då vissa hade tre anslutningsstift och inte två som min.
Killen på Frej kollade upp min generator och menade att collektorn håller 20 000 mil til och han bytte regulatorn och testade den medan jag väntade.
Jag gillar dom här små enmansföretagen som gör att man kan hålla en gammal bil igång för en rimlig peng.
Richard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Härligt att det löste sig!

Vad kostade hans byte av regulatorn inkl. arbete?

Utifrån vad jag har upplevt och hört/läst, brukar kollektorn hålla betydligt längre än kolen och enligt flera uppgifter på nätet (bland annat i detta forum) verkar Valeo-generatorerna vara mer robust byggda än Boschs dito (som ändå är bra) och t ex. ha ännu tjockare "slitbana" i kollektorerna än Bosch.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.