AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.303

dålig värme i motorn 530d e61

Sida 1 av 2
mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
Hej har lite dålig värme i motorn på min 530d -05 e61. Kommer upp i 75°. Har bytit båda termostaterna 2 gånger och dom är köpta på bmw. Men kommer bara upp i 75° men belastar man motorn då kommer den upp i rätt temp men inte i laglig fart. Någon som har nån idé vad det kan vara för fel.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Sätt en klämma på slangen till automatlådans värmeväxlare. Den går från slangen under expansionskärlet och neråt.
Prova igen

Kanske trasig förvärmare
mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
Vart finns förvärmaren? Är det den som agr termostaten sitter i
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Förvärmaren sitter i vänster hjulhus

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Webasto är extra utr och motorn ska kunna hålla 89-92 grader utan hjälp av webaston.

Kolla värmeväxlaren som Centrallogik skrivit
Jag menade elektrisk tillsatsvärmare, med eller utan dieselvärmare, var en annan tråd om trasig värmare men kanske annan årsmodell
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hur läser du av motortempen? via ODB eller genom den dolda menyn vid trippmätaren?
mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
Läser av den på både obd och dolda menyn. Återkommer när jag har satt en klämma på slangen till vämeväxlaren.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag (m fl..) har skrivit om detta i många trådar (sök...).
Nedan kopierar jag in ett litet stycke som jag skrev i en av många trådar:

I många importbilar sitter det "fel" temostat för våra skandinaviska vintrar.

F ö så är termostater förslitningsvara som måste bytas regelbundet. En gammal tumregel är att byta termostat lika ofta som du byter till nya vinterdäck. Om du kör t ex 3 vintrar på dina vinterdäck så bör du byta termostat lika ofta.

Termostaten (termostaterna!) försämras gradvis men så lite att man först inte märker någonting.
Men efter termostatbyte så inser man ofta att detta skulle jag ha gjort för länge sedan.
Med tanke på bränsleförbrukning, motorslitage och t ex partikelfiltrets livslängd så är termostatbyte en billig investering.
Vintertid är det den bästa investering i komfort som du någonsin kan göra.

Vintertid, särskilt vid sträng kyla, är det ett mycket bra tips att (delvis) täcka grill/kylare för att skydda mot fartvind och kyleffekt.
Betänk att luftintag och kylsystem är dimensionerade för att i +40°C med maxlastad bil dra en 2000 kg husvagn uppför alperna(!)
Självklart kan det då vara bra att göra en anpassning till de förhållanden som råder vid lågbelastande körning i -20°C (eller ännu kallare..!). Det är i vart fall en temperaturskillnad på 60°(!!)

På min egen E61 diesel så täcker jag både njurarna och nedre intaget (M-front) till minst 95% vid sträng kyla.
Om det är -20°C så täcker jag det mesta; njurarna är helt täckta. I nedre M-fronten lämnar jag en litet hål på ca 5x8 cm precis vid givaren för utetemp.

Jag har nu i dagarna gjort två resor i temperaturer mellan -15 ned till -23°C och jag har haft mycket god värme i kupén.

Tidigare har jag kört i -34°C med god värme i kupén.
Men av erfarenhet vet jag att det då krävs:
1.) Manulla justeringar i iDriven (autoläget duger inte!)
2.) Fräscha termostater.
3.) Täckning av grill/kylare.
Då uppnår jag rätt driftstemp på motorn och har suverän värme i kupén, även om det är under -30°C i utetemp.

PS: Att täcka grill/kylare gör jag på eget ansvar (jag har koll och har aldrig råkat ut för varmgång). Om du väljer att göra det så är det på ditt eget ansvar.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
mika2: Om dina termostater är schyssta så har du sannolikt felet i automatlådans värmeväxlare.
Som någon annan skrev ovan så kan du kolla det genom att (tillfälligt!) sätta en slang-tång på slangen till värmeväxlaren för att kolla och testa.
(Men självfallet kan man inte köra så till vardags!).

Min har gått 22 000 mil men jag har ännu inte behövt göra något åt värmeväxlaren så jag kan inte säga så mycket om detta.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ulf530: Mycket bra info, tilläggas skall att oftast bidrag av orsak är en mindre känd men ack så viktig detalj. Byta kylarvätska. Lika viktigt som att byta oilja vid halv intervall. Skillnad kyla/värme, vårt klimat, kallstarter osv, gör det ännu viktigare. I Tyskland tvekas det sällan av tyska bilägare att följa det som står i serviceboken av fullständiga intervaller. Häruppe tvekas det för att lägga pengarna för alla utökade tillval emellanåt. Allting i dessa två postningarna bygger på att förebyggande underhåll kostar mer på pappret då det görs men en bråkdel sett till hur det förlänger livslängden på delarna i helhet.

De gånger jag köpt begagnade bilar och låtit tappa ur kylarvätskan, man blir rädd hur lite de facto synlig frisk vätska det är vs hur mycket föroreningar som kan sätta igen systemet. Insåg detta när jag började fundera kring varför nya kylarvätskeexpansionskärl har en förmåga att bli brunaktiga på insidan med tiden.

Vattenpump och termostatbyte kan göras med fördel samtidigt. Löser en tung post samt håller minst 100000km el 10 år till.

Övergång till elektriska vattenpumpar och multipla termostater gör det hela mera kostsamt och komplext, för kunden framför allt..

Mvh
Asken
mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
Hej tack för alla tips. Ska prova sätta en klämma på slangen til värmeväxlaren under helgen och hjälper inte det så får det bli byte av vattenpump. Återkommer under helgen hur det har gått.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Vattenpumpen kan väl aldrig orsaka alltför LÅG motortemp..?

Skärma av grill/kylare, testa detta så kommer du upp i rätt temp. (Men håll koll...)
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Fått samma problem med min och min huvud termostat har börjat bli dålig
Jag bytte den för två år sen
Bmw original delar
Verkar vara dålig kvalitet på dom

Mvh
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, och tyvärr är pirat ännu sämre.
Läge att slita väck den och sätta en universal på slangen. Då får man även möjlighet att byta temp på den

mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
Hej igen. Har nu testat att sätta en klämma på slangen men tyvärr ingen skillnad. Såg nu att när dpf reningen går igång så då går han upp i 92°. Motorbromsar man eller håller varven uppe så går han ner till 65°.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Kanske läge att se om givaren är frisk, mest för att vara säker

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Då har du trots allt något fel på den ena eller den andra temostaten.
Kan det ha blivit något fel i monteringen?
I minst 80% av fallen brukar fel bero på den mänskliga faktorn...

Självfallet bör du kontrollmäta temperaturen på något annat sätt, för att utesluta givar-fel, etc.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej sätt en papp skiva framför kylan och kör tills den blir varm känn sen om nedre kylar slangen är varm så är det antingen huvud termostaten eller agr termostaten enkelt
Hur länge har du kört med termostaterna som sitter i?

Mvh
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Framförallt är det original termostater. Sett många pirat egr termostater med 70 graders öppning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.