|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har du löst problemet? | |
|
Bytt batteri till 100 amp Tudor från OK. Var ej AGM tidigare å ej heller nu. Fulladdat ger den 12,9v mot 12,6 på gamla. Få se när nästa köldknäpp kommer ;) |
|
|
Agm är konstruerad för att just tåla köldknäppar samt elsystem med temporärt hög belastning. Kostar lite mer, fungerar för detmesta därefter. Lycka till! Asken |
|
|
Tänk på att du måste koda in det nya batteriet, dvs ange att det är nytt. Annars går det nya ner sig ganska snabbbt, sök på forumet om detta så får du reda på bakgrund mm. |
|
|
Hoppsan! Det visste jag inte!! Hittar inte heller då jag söker i forumet.... Jävla påhitt av BMW att bygga in dylika buggar i bilen. Har kopplat Biltemas felkodsläsare i bilen innan batteribytet men det fanns inga fel registrerade. Efter batteribyte har jag kollat av Control display å det finns inga fel där heller. Finns det nå enkelt sätt att registrera batteribytet?? |
|
|
Det är inte lätt att veta, tider förändras, teknik så Ock. Biltema kan nog funka utmärkt då bilar inte hade styrsystem modell Forsmark. Gamla vtolvor är melodin:-) Ring å kolla med bmw, måste iaf göras. De har komplettpriser för rätt batteriet för äldre bilar som brukar vara ok. Diesel är de som kräver stabilitet i tillgång på ström vid kallstart, glödning, elektriskt extra värmeelement för att stödvärma motorn mm. Gamla batteriet borde gå att lämna tillbaka om inte agm går att få tag på via där. Dä ä som i lumpen, man får prova tills man lyckas. Mvh Asken |
|
|
Från fabrik så sitter det ett AGM-batteri i bilen. Detta är nog inget man skall byta ut mot ngt annat (vanligt bly/syra). BMW-ÅF är inte jättedyra på batterier. Är du medlem i BMW CS så får du dessutom lite rabatt. Länk Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Som sagt,batteriet bytt o inga problems just nu iaf.... Tror inte att battertet behöver kodas in men jag låter mig gärna övertygas. Enligt Tudor/Exide var detta batteri för 2050 kr på OKQ8 det batteri alla Diesel F/10/F11 skulle ha :) |
|
|
Som sagt,batteriet bytt o inga problems just nu iaf.... Tror inte att battertet behöver kodas in men jag låter mig gärna övertygas. Enligt Tudor/Exide var detta batteri för 2050 kr på OKQ8 det batteri alla Diesel F/10/F11 skulle ha :) |
|
|
Om två år ser du det en annan forumanvändare rapporterat om hände honom. Din bil, din plånbok. Sanningen kan verifieras ett mail eller samtal hos närmaste bmwkompetena verkstad. Gör om, gör rätt är det som vi försöker påpeka. Mina fem öre. Asken |
|
|
Bilen och generatorn har anpassats för ett AGM-batteri. Att montera en annan typ av batteri är att be om problem. Ring gärna och hör efter med närmsta BMW verkstad. Mvh Håkan |
|
|
Hej, Tråden innehåller emellanåt lite varierande åsikter... Jag har en f11 520d 2011. Batteriet är ett banner agm 90ah. Jag har en så kallad ogynnsam körprofil (dagis-jobb-dagis-hem osv). När bilen står på tomgång laddar den allt som oftast uppåt 14,8 v enl bilens dolda menyer. Tror att jag till och med sett 14,9. Är det för mkt? Jag laddar emellanåt med en ctek zafir 45. Det brukar ta typ 4 h så lyser laddare grönt. Då visar den runt 12,8v när jag mäter utan motor igång. Nu har jag läst tråden och TS bil verkar ladda lägre än min. Jag har inte tänkt köpa ny laddare, borde räcka med den lilla, det tar ju inte många timmar så inte kan det väl vara skadlig, som antyds i tidigare inlägg? Ska tillägga att jag aldrig haft antydan till svagt batteri, men vill försöka förlänga BMW:s beräknande livslängd på batteriet i några år i alla fall. Ha det gott! //Martin Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.