AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.463

Köpråd X3 3,0i E83

Går i funderingar på att införskaffa min första BMW någonsin å de lutar åt en
BMW X3 3.0i, E83 231hk xDRIVE M-SPORT som gått 11,000mil
Det ja undrar över är
1/ något speciellt man ska kolla på?
2/ är den dyr i drift?
3/ hur är den som familjebil har 2 små barn som åker bakåtvänt ett tag till iaf ena han vänder vi på i sommar
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej
Jag har 2,0 och kan svara på frågor 1 & 3

1, beror på vilken årsmodell du tittar på men dessa bilar är generellt välbyggda och inte mycket typ fel. X-drive har förbättrats under åren och efter 2007 har det blivit mycket bättre. Inte mycket rost problem heller.

3, in i kupén troligtvis det går men bagageutrymmet är inte stort. Jag antar ni ska ha barnvagn och sånt och det blir inte mycket utrymme kvar. Det är den enda nackdel jag kan se med X3an. Prova med vagnen och se själv innan ni köper bilen.

Mvh
Said

Said
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
1. En del har haft problem med ryckigt gaspådrag. Detta fenomen verkar kunna grunda sig i bla fel typ av däck, strul med fördelningslåda eller slitna bromsar. För mig försvann 90% av problemet efter att vinterdäcken kom på (eller snarare att de taskiga sommardäcken kom av). känner det dock fortfarande då och då.

Så vid provkörning, ge på bra med gas o känn efter om rycker vid själva pådraget. I mitt känns det som om det kommer från framvagnen.

2. Slukar spolarvätska :D Hög skatt om 3,0d (6500:-).

3. Slukar inte barnvagnar men väldigt rymlig i baksätet. Bra höjd i bagageutrymme.

Bekväm på långfärd.
e3
336
e39520it
520dT -14
Vilken årsmodell? Du skriver 231hk och den tror jag bara fanns före facelift.
Hade själv en sådan och man kan väl inte klaga om man väljer en SUV med 3l bensinmotor, men den var inte billig i drift. Även på långkörning kom den aldrig under litern hur försiktigt jag än körde, men som sagt det anade man när man köpte den.
I övrigt var ju motorn fantastisk som alla BMW-sexor.

Sedan det kan vara en pre-facelift: provkör den på vinterväglag. Min var bra under 60km/h men när man kom på landsväg med snö/is var den värdelös. Den växlade mellan över och understyrning och jag har sällan känt mej så otrygg i en bil. Med facelift kom tydligen ett bättre xdrive-system.

Det andra är ju fjädrings-komforten. Hård som en järnsäng, och ändå hade min standardfjädring... Blev också bättre med facelift.

Kolla under om det är rost. Har hört om några som är helt ur-rostade.

Kolla/förhör dej om vevhusventilationen. Sök här på forumet för mera info.

Kolla under golvmattorna om det är fuktigt. Den kan läka in vatten.
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Har nu varit ägare av en E83 -04 i drygt ett år och jag är mer än nöjd, att 3,0:an drar lite över litern milen i stadskörning ca 1,3 kan jag ta med tanke på körglädje och comfort.

Har än så länge inte haft några problem,jag har besiktat den 2ggr och den har gått igenom utan anmärkning.

Det enda felet är väl skatten på ca 3,800:-.
Så mitt tips ut och provkör skapa dig en egen uppfattning om X3 E83.

Mvh M.Jones Visby

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död.

Visa användare
10
Apex911
X3 2,0d-15
997 Carrera S-10
Golf GTI Ed35-12
Kolla bakfjädrarna , bägge gick av på min 3,0si -07. Driftskostnaden är hög och kvaliteten inget att skryta med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.