|
|
|
|---|---|
| Någon som vet om man kan montera BMW:s airbag-ratt i en E32 som inte har haft airbag från början? Jag menar alltså den ratten som finns i alla BMW med airbag från typ -90 eller likande. Jag tycker den ratten är mycket snyggare, hela bilen ser mordernare ut. Förmodligen får man väl ta bort själva kudden, men passar resten? Någon som vet? | |
svardska |
Klart den passar vad gäller splines osv! men funktionen kan du ju aldrig få, det sitter ju sensorer osv till airbagen. |
| svardska, det var bara rattens utseende jag var ute efter, att själva airbagen inte kommer fungera förstår jag. | |
|
Klart det passar,det går ju att eftermontera airbag på alla E32or då är det den ratten som monteras. Snyggast tycker jag är 95ans E34 ratt med riktigt BMW-märke och inte det ingraverade som fanns på tidigare årsmodeller,mitt tips då har du den enda? E32an med den ratten. MVH Stephan |
|
hh |
Bil med ratt utan airbag har inte alls samma splines som ratt utan airbag. Jag har själv bytt på min e32a |
hh |
Bil med ratt utan airbag har inte alls samma splines som ratt med airbag. Jag har själv bytt på min e32a |
|
Håller med om att det ingraverade märket inte är snyggt. Har dock sett lösningen på en med samma typ av ratt. Ett BMW märke som limmats över det ingraverade. Ser faktiskt ut som orginal. Någon här som har gjort det ? Isf. vilket märke använde du (storlek, art.nr). Tror faktiskt att jag tar risken med att få bokstäverna WMB i pannan vid en ev. utlöst airbag ;) |
|
| hh, det passar inte med andra ord då eller? | |
hh |
Nej,e32 med airbag har en kraftigare rattstång(c:a 2mm på diametern). |
| Ok, bara att glömma med andra ord då. | |
|
Jag bytte till airbagratt på en E34 en gång och det verkar vara samma som hh beskriver för E32: jag var tvungen att byta rattstång. Om jag minns rätt var det dock inte alltför svårt eller dyrt. Jag hittade en ny rattstång och kåpor via bildelsbasen. Tändlåset flyttade jag över från den gamla rattstången. Att få arirbagen att fungera är dock en annan historia. Jag har f ö två st airbagrattar (inkl airbag) liggande. Bägge är till E34 men jag tror att de passar även till E32. Apropå rattar så har jag bytt till M-sportratt i den E38 jag har nu. En nackdel är dock att eftersom jag har en tidig bil så har jag inte lyckats få igång knapparna för fartkontroll, telefon och radio. Tror att det gränssnittet ändrades till de (senare) modeller som går att utrusta med M-ratt. Tycker dock att det uppvägs av utseendet. |
|
| Byta hela rattstången låter lite väl jobbigt. Bättre att byta bil till en som har airbag från början. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.