|
|
|
|---|---|
| Jag har idag en BMW 320 coupe. På vintern får jag ofta problem med att jag tappar greppet och däcken slirar i uppförsbackar. Nu hade jag tänkt köpa en 428 cab att ha som åretruntbil. Funderar på om jag ska investera i 4hjulsdrift eller om den extra vikten som plåtcabben ger i bak (den väger ju drygt 200kilo extra), räcker för att tynga ner bakdäcken tillräckligt för att alltid få bra fäste. Vad tror ni? | |
| 428'an lär ha mer vrid som skall ner i backen så mitt förslag är fyrhjulsdrift om du lider av att din 320 slirar | |
| Nu tror jag ju inte att det är vridget som är problemet utan snarare att bakhjulsdrift passar mindre bra under vintern | |
| Vad har du för däck på nuvarande bilen? Jag skulle inte valt awd på en cab, utan klarar mig gott med rwd. Men då väljer jag att köra med bra vinterdäck. | |
| Jag har året-runt-däck. Kan det vara däri problemet sitter? Fast de sägs ju vara bättre än Dubbdäck på snö. Själv har jag ingen erfarenhet då jag är ganska nybliven körkortstagare. | |
|
Vilka däck man har är en mycket viktig faktor. Jag har Nokian Hakka R på min 550i och den är suverän i vinterföre. Det händer att jag undrar varför bilen accelererar sämre uppför motorvägspåfarter och liknande ibland, men det är för att det är så halt att DSC jobbar frenetiskt. Jag är grymt imponerad över hur bra den är. Medan en kollega som har en 745i-04 tycker sin är den sämsta vinterbilen han haft, misstänker att hans däck är dåliga, körde för övrigt en Audi S8 förra vecka med usla vinterdäck, den var i nästan okörbar och fick sladd för minsta lilla. Byt däck är mitt tips, köp Nokian Hakka 8 dubbdäck så kommer du inte har några problem. Mvh Stephan |
|
|
Året runt däck... Ja, där har du problemet. Köp sommardäck från en erkänd tillverkare, säg Michelin, men byter du bil löser sig problemet med sommardäck utan aktivt val. Sedan väljer du om du vill ha nordisk friktionsdäck eller dubbdäck från en vettig leverantör, säg Nokian. Läs däcktester om du är osäker. Året runt däck är inte bäst på något utan sämst på allt. |
|
|
Tack för svaren angående däcken. Jag trodde dock att friktionsdäck och året-runt-däck är samma sak, har jag missuppfattat något? Skönt att jag verkar klara mig med bakhjulsdrift på nya bilen iallafall. Då sparar man mycket pengar som kan läggas på annan rolig utrustning istället! |
|
|
Sommardäck, vinterdäck och åretrunt-däck är 3 olika typer. Länk |
|
|
MatteBMW.. Sorry för OT. Fick reda på en fin 320 Coupé till salu. Hur upplever Du motoriseringen, saknas det hästar eller är motorn acceptabelt? Självklart är en 325 mera lockande, men letar man begagnat med speciella krav så är det tidsödande att invänta helt rätt bil.. Kan Du rekommendera en 320 E92? |
|
|
MatteBMW: Spara pengar genom att köpa "året-runt-däck" ???? Däcken är det enda kontakt bilen har med vägen, varför snåla med troligen det viktigaste du har på bilen? Det är som att pinka på sig varmt och skönt ett kort tag sen...... Året-runt-däck" borde förbjudas är min åsikt |
|
|
Stockbroke, Om jag ska vara ärlig så hade jag uppskattat en lite starkare motor. Sen har jag läst det finns en del saker man kan göra för att höja effekten utan att det kostar nåt speciellt, dock inget som jag vågat prova mig på. Vad är det för krav du har? Kanske passar in på min som jag funderar på att sälja :) |
|
|
För mig var det ett krav med xDrive då jag kommer att nyttja den året runt. Sedan håller jag med om ovn argument, med bra däck kommer man långt med RWD men fyrhjulsdriften ger markant skillnad. Kryssa i variabel sportstyrning är ett tips! |
|
|
MatteBMW. Jag läste och googlade en del om motorn, och fann mycket negativt. Handen på hjärtat- jag vill ha en 6-cylindrig med automat.. Problemet var att jag hittade en lågmilad 320 i favoritfärgen, blue water metallic med generös utrustning och rimligt pris.. men jag stryker den- det blir för mycket kompromiss. Tack ändå! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Grelle har redan "slagit spiken i huuvdet" så att säga :-) @MatteBMW : Grelle och Stephan735i har också lösningen på ditt problem : kasta året-runt-däcken så långt du kan och köp Nokian Hakka 8 dubbdäck. Tänkte bara förtydliga lite mer kring olika typer av däck (Grelle har redan benat upp det mesta). Som Grelle nämnt redan; sommardäck, vinterdäck och året-runt-däck är tre HELT olika kategorier. Vinterdäck kan därefter delas in i tre sub-kategorier - dubbdäck - friktionsdäck för nordiska förhållanden - friktionsdäck för centraleuropeiska förhållanden OBS! Bara för att det står M+S eller att tillverkaren uppger att det är ett vinterdäck så betyder det inte att däcken är godkända som vinterdäck enligt svensk lag! Vinterdäck definieras av Transportstyrelsen (TSFS 2009:19, 3§) som: "Däck särskilt framtaget för vinterkörning OCH som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow”. STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) underhållen en lista över godkända vinterdäck. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett tillägg (redigeringsfunktionen har tillfälligt slutat fungera) Är det en snöflinga/bergstopp vid sidan av M+S märkningen är det ett säkert tecken på att däcket är speciellt framtaget för vinterkörning. Vid osäkerhet så underhåller STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) en lista över godkända vinterdäck. |
| Tack så mycket alla för bra svar angående däcken. Kommer definitivt tänka på detta när jag köper min nya bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.