AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
25.070

Köpråd X1 och diverse frågor

Be
33
BennyOlsson
Opel Vectra -04, Bmw 318d Touring -14 (tjänstebil)
Hej!

Tittar på ny bil till frun, och jag var dum nog o nämna Bmw X1... nu är det det ända hon vill ha.
(jag har själv bmw tjänstebil nu, och haft BMW privat förr också, även en X5).
Tittar på diesel, helst 2.0, sportstolar och sportratt vill jag ha, och gärna fyrhjulsdrift och drag.
Gärna automat, men inget måste.

-Men, har läst en del om Servotronic, och att det i princip är ett måste. Hur ser man om en bil har det?
Låt säga att en bilfirma sätter ut en X1a på annons, ser de själva att där är servotronic? Tänkte om det
finns något vis att få fram tillbehörslistan på bilen via regnumret kanske?

-Hjullager har jag läst en del om. Har det varit produktionsfel innan, och blivit bättre nu när man bytar,
eller kan de fortfarande gå i sönder med jämna mellanrum?

-Om man väljer en med fabrikmonterat dragkrok, är det annan bakfjädring då? (Läste någon som skrev
det, men hittar inget annat om det). Eller blir det samma om man väljer att eftermonera en?

-Hur är förbruknings skillnaden på automatlåda och manuell? Och samma skillnade mellan tvåhjuls eller
fyrhjulsdrift? (jag vill ju helst ha automat med x-drive, men dricker den för mycket så måste jag kanske tänka om, då vi kör mycket)

-Partikelfilter, när bör man räkna med att ett sådant behöver bytas, och vad kostar det då ungefär?

Något annat som man ska tänka på?

Vill helst inte ge mer än 180.000 kanske, och hittat ett par strax över som verkar intressanta (går ju pruta
en hel del), så tyvärr får det bli innan faceliften :(

Tacksam för lite hjälp
Hejsan Benny,

låter som om du vill ha min bil -:). 20d, autpmat, sportstolar med dragkrok, 2011 årsmodell. Vi håller på med att byta den mot X4. I stort sett en ok bil, vi ska ha lite större bil. Servotronic tror jag underlättar rattstyrning så ratten inte känns tung, tror inte vi har det på vår bil faktiskt. Vi har ägt bilen i 3 år och inte upplävt några problem med hjullagret. Genomsnittlig förbrukning ligger på 8 liter/100 km, även om fabrikspecifikationen säger att det ska vara runt 6 liter har jag för mig. Men man ska nog alltid räkna med ca 2 liter mer än cirkelanvisningen uppger. Partikelfilter tror jag de byter i samband med servicen, vi har gjort nyligen en service (bilen hade gått ca 6000 mil) som kostade ca 6100 och då hade de bytt även partikelfilter skulle tro. Sköter du bilen och servar den rätt så kan det bli en bra "kompis" under flera år tror jag.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, jag förstår att det är låst nu när du råkade nämna en X1:a! Det råkar ju nämligen vara den bästa småbilssuven, med råge.

Nej, det är inte ett måste med servotronic - det är bara struntprat. Jag provkör rätt mycket BMW:ar, tidigare för Autopower och nu för Bayerisches Blatt och jag skall ärligt säga att jag inte känner skillnaden.

Hjullaget på X1: har inte hört att det skulle vara något problem och jag har aldrig bytt hjullager på någon BMW och jag har ändå haft tio stycken. Om de ändå skulle behöva bytas så är de inte så gräsligt dyra. Dock vet jag att de kan slitas extra mkt om man kör mycket på dåliga vägar.

Dragkrok - vet ej.

Förbrukningen; på de X1 20d som du får för ca 180, så är nog fortfarande automatlådan lite törstigare än den manuella, men skillnaden är nästan försumbar. Det är klart du skall ha xDrive, för övrigt vet inte om X1:an ens såldes med bakhjulsdrift i Sverige. Tror bara det var i Belgien och Tyskland faktiskt, dock inte helt säker. Jag har för mig att det var 2014:års modeller som faktiskt blev snålare med automat.

Partikelfilter - vet ej men jag har hört att de EVENTUELLT behöver bytas runt 20.000 mil.

Vet inte hur det är med X1:ornas N47, men andra modellers N47-motor lider ju lite av ett problem med kamkedjan, med kamkedjesträckare som slits. Googlar du mer så kanske du hör skräckhistorier med flaps, men det är mer en skröna än sanning.

Jag tror tyvärr inte bilhandlarna prutmån på en X1:a är speciellt stor, eftersom det just nu är en av de populäraste modellerna, särskilt som begagnade.

Lycka till med affären.
Jaha, då kanske de har bytt en annan filter på min vid 6000 mil. Snacka om vilken koll jag har -:)
Mikro/kupéfilter byts i samband med varje oljeservice. Luftfilter och bränslefilter byts vid varannan oljeservice. Det är förmodligen dessa filter som bytts ut.

Dieselpartikelfilter byts vanligtvis vid 20000+ mil.

Servotronic, provkör och avgör själv. Du kan se utrustningen här. Länk
Bilhandlarna har vanligtvis dålig koll på utrustningen.

Förbrukningsskillnaden, se den procentuella skillnaden som anges i de officiella siffrorna Länk

Jag hade även tittat på Audi Q3, då X1 är trevlig och körglad, men känns som en lite plastig upphöjd 1-serie. Upplever Q3 som lite modernare, välbyggd och mer "SUV" än BMW X1.

X1 såldes även med bakhjulsdrift i Sverige. Se bilar märkta sDrive istället för xDrive.
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Min som är manuell 2,0 xdrive drar ca 0,7. Jag tror att det skulle vara svårt att få den och dra 0,8 då måste det bli endast små kortkörningar.
Jag trivs utmärkt med bilen. Det enda störande är RFT däcken som skall bytas till vanliga snart. När de blir slitna är kanterna hårda och börjar låta så man tror hjullagret har blivit dåligt.

Ska man vara 4 personer och ha packning med skall man välja en annan bil.

Partikelfiltret skall vara underhållsfritt och hålla för evigt (antar att det är ca 20000 mil i verkligheten) jag har inte haft något problem med mitt i alla fall. Däremot har andra bilmärken problem med dessa.

/Peter

Buspelle
Kan varmt rekommendera X1an. Min uppfattning är dock att servotronic gör en markant skillnad.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
+1 på att Servotronic gör märkbar skillnad men det kanske sitter i armmusklerna , eller då brist på =). Prova både med och utan..

Ang dragkrok så är väl släpvagnsstabilisering med om man har original, osäker på om den bra finessen kan programmeras igång i efterhand?
Ingen koll på fjädringsskillnad tyvärr.

X1:an är helt fantastisk att dra med däremot om ni gör det ofta. Har dragit vårt stora Ume boggihästsläp och den gick hur stabilt som helst trots rejäl vind. Stabilare än Passaten och de Mercedes vi dragit med (undantag G-wagen då).

Mvh Thomas
Je
5
JerryE
X1 2.0d xDrive -12
Vi köpte en X1 2.0d Xdrive förra veckan.
Angående förbrukningen som jag också var nyfiken på vad den blir i verkligheten, så ser jag att vår bil ser ut att ligga på 0,70 l/mil.
De mil vi kört hittills är nog mer landsväg än sk. blandad körning.
Be
33
BennyOlsson
Tack för vettiga svar.

Tikta: Vad ska du ha för den? :) Har du xDrive? Färg?

Vi ska nog åka o titta på ett par, och försöka få till en provkörning,
så man kan se hur styrningen är.
Tack för länken Epsilon, ska se om den vi är intresserad av har servotronic eller ej.

Be
33
BennyOlsson
Hej!

En följd fråga:
På min nuvarande BMW 318d Touring, så fick jag med bluetooth för
handsfree. Men som tur var så frågade jag om det gick att spela musik
via det också, från telefonen. Men det gjorde det inte, utan jag var tvungen
att lägga till Bluetooth profesional tror jag det hette, för att kunna spela
musik via blåtand.
Hittat en X1a nu, 2012a, som har Bluetooth. Vet någon om det går
att uppgradera en sådan i efterhand rent mjukvarumässigt, för att kunna
spela upp musik via bluetooth?
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Inte säker på hur det ligger till med en 2012, men numera behöver man inte ha bluetooth professional för att kunna spela upp musik. Det räcker med den vanliga.
Be
33
BennyOlsson
Det gick inte på denna tydligen enligt säljaren, så då måste man uppgradera.
Frågan är då om det går att bara göra någon "mjukvaru"-uppgradering,
eller om man måste byta delar också?
Eftersom det finns bluetooth på den redan till handsfreen, så tycker man
ju det borde räcka med någon typ av omprogrammering... hade varit intressant o veta.
Hej Benny,

Färg svart och Xdrive. Det finns även en AUX ingång där jag kan koppla Iphone och spela upp musik.
Be
33
BennyOlsson
Hej!

Tikta: Egentligen så är det vit som frun vill ha, men visst, till rätt peng så. Pris?

Nå, ingen som kan hjälpa mig med Bluetooth frågan? Går det att uppgradera efteråt?

mvh
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
AlexanderK

För din info har det sålts massor av X1 med endast RWD i Sverige då heter den S-drive istället för X-drive

Länk

M34ever,

Se mitt inlägg 2015-01-23 15:11.
Det är sDrive resp xDrive om man ska vara petig.

AUX-ingång är standard.
Ang uppdatering av blåtand skulle jag kontakta närmaste återförsäljare.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Okay då

sDrive och xDrive då men poängen är lite den samma att det säljs sDrive i Sverige med eller:-)

benny: 205 000 fakulle vi få vid byte.
Be
33
BennyOlsson
Ok. Vi har hittat en som passar oss rätt så bra tror vi. Tack ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.