AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.294

Hur mycket extra i pris tycker ni motiverar M-paket på e39 touring?

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har tittat på två fräscha 525 touring. Den ena är diesel med fullt M-paket (tyvärr lite blästrad huv) och har gått ca 7 tusen mer än den andra som dock är så gott som fullständigt rostfri. Priserna ungefär samma. Har dock svårt att värdera, bilpriser.se säger att jag borde gå 100% på bensinaren utan M-paket, men jag har känslan att sajten undervärderar paketet. Vad säger ni? Hur mkt borde jag räkna upp priset pga M? Jag behöver tips.
Har också tittat på en helt ok 530 som dock har lite rost i skärmkanter (och en klassisk rostad baklucka) men tror jag kan få den för nästan 10 tusen under värdet på de andra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt är nog M-paketet inte värt så många kronor.
Det differentierar dock den från bilar som inte har det....vissa vill ha M-paket, andra inte och ytterligare några bryr sig inte alls.

Det brukar generellt vara väldigt svårt att få ut några större pengar på en beg.bil för all dyrbar "lull-lull" som kostade flis när bilen var ny.
Viss utrustning som ett "grundpaket" och ac/klima kan dock vara helt nödvändigt för att bilen inte skall bli iskall på marknaden!

Dragkrok är dock en detalj som brukar vara värd lite i alla fall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Eftersom du eventuellt blir sista ägaren på denna bil så spelar det ju ingen roll vad vi tycker m-paket är värt. Det måste du ju själv värdera. Generellt kan man väl säga att de flesta inte bryr sig om det på en så pass gammal bil. På en nyare bil (mindre än 5 år) så kan det såklart ha betydligt större inverkan.
En 525dM Touring E39 som rullat 7000mil mer än en 525i Touring E39 bör vara billigare än 525in. Hade bilar varit av samma modell kan M-paket motivera mellan 5 och 10tkr i skillnad. Hade det handlat om en 540i snarare över 10tkr, för en 6växlad uppåt 20-25tkr.

Men en 525d med sin höga vägskatt är inget som entusiastiska brukar köpa. En 530d 5vxl möjligtvis.

E39 kan variera enormt i skick, så att säga en 530i som rullat 21000mil ska värd en viss summa går inte.

Handlar det om samma modell så sätter jag dessa faktorer som viktigaste för priset.

1, skick, servicebehov, ägare
2, utrustning, miltal

Fördel med att ha M-paket är att det går att sälja löst om bilen behöver skrotas.

Mvh Stephan
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
I mitt fall är det avgörande då jag inte vill ha en utan m-paket ;)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
I mitt med, oavsett modell

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
När det gäller e39 skulle jag framförallt fokusera på att få ett rostfritt exemplar, om det ens går.
På en så gammal bil är det nog, som sagt var, mer skicket som avgör värdet än om det är M-paket eller inte.

Sen beror det väl till viss del på hur bilen utan M-paket är utrustad. Kollar jag på min egen bil så har den "det viktigaste" som är med i M-paketet förutom utseendet då. Det skulle ha ett väldigt begränsat mervärde för mig personligen att betala extra för ett lite annorlunda utseende på den bilen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Visst avgör skicket, men jag är övertygad om att en välutrustad bil med M-paket kommer säljas bra mycket lättare och med högre slutpris (mindre prut)

Dieslarna är mindre känsliga för höga mil, även om 525d hamnar i skuggan av 530d tyvärr
Men med tanke på skatten på en sån diesel så borde det vara nästan noll intresse för bilarna. Dom är ju inte heller speciellt bränslesnåla jämfört med bensinarna. Skulle väl möjligen vara om man har tillgång till "billig" diesel då.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Helt klart en med M-paket och i bra skick.
Milen spelar ingen större roll om bilen är i bra skick.
Da
36
Daytona 1
E34 M5 Touring 1995
E39 M5 1999
525 M-sport Touring 2003
När jag köpte min E39 525 Touring M-sport, övervägde jag aldrig att köpa en E39 utan M-paketet. För mig är det helt enkelt inte en prisfråga. Förutom utseendet sitter bilen lägre och har stabilare vägegenskaper (bättre fjädring, stötdämpare och krängningshämmare).

Mvh

Mvh
Daytona
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Blev 525i tillslut. Skicket (den enda så gott som rostfria e39 jag sett), milen (-7000) samt skatten på dieseln avgjorde. Sedan fick jag lägre pris på den än på dieseln dessutom.

Låg närmare till att köpa den välutrustade 530in faktiskt, då jag kunnat få bra pris på den, men rosten fick bli avgörande där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.