AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.632

Frågor ang DVD-läsare (navi) och iDrive (E92 CCC)

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Hej!
Jag har just skaffat en 335xi Coupé och har några frågor ang navigation och iDrive (CCC).

Navigation
Fick med en äldre kart-DVD men läsaren hittar den inte (det står fortfarande "insert DVD"). Har även testat med en annan nyare kart-DVD men samma problem där. Även testat musik-CD i DVD-läsaren, samt en rengöringsskiva. När man sätter i en skiva låter den några sekunder, sen helt tyst. Antar att läsaren eller lasern måste bytas?
Kanske någon här i Göteborgstrakten som har en fungerande skiva som jag kan testa med? För de är väl inte låsta till bilen?

iDrive (CCC)
Kan den mjukvaran uppdateras? Enbart av BMW, eller via skiva/usb?

Bluetooth musik
Den verkar inte stödja musik via bluetooth (A2DP) utan bara telefonsamtal och telefonens navigatorröst. Går det att fixa med mjukvaruuppdatering?

Röststyrning på svenska
Går det att få till? Den verkar funka bra på engelska men har ju stora problem att läsa upp svenska sms ;)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Testa med en ny org skiva. Laserenheten kan gå sönder på CCC enheterna.

Mjukvara: Uppdateras av BMW

A2DP: Nix. Ej möjligt med CCC, ej heller genom uppdatering

Röststyrning: Tyska eller engelska.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
BMW har inga skivor att testa med, då får man köpa ett nytt set bara för att testa...
Därför skulle jag gärna vilja låna någons skiva (som man vet funkar).

Tack för svaren.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Ingen som har en fungerande DVD-skiva jag kan testa med? Behöver ju inte vara ny eller orginal, huvudsaken är att den funkar i en annan bil...
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har du testat med både en äldre och en nyare dvdskiva och det funkar inte utan står insert DVD,så lär inte 2015 dvd funka heller
uppdatering av mjukvara dvdskivor/usbminnen gäller enbart den hårddiskbaserade navin där aktiveringskoden är låst till bilens VIN nr...
du har blandat ihop sakerna..software update bluetooth & Audio Interface gäller oxå CIC HDD navi
inte din CCC navi

eftersom du har en inbyggd navläsare så byts hela enheten..
Prova inte rengöring m.m som vissa filurer tror de ska hjälpa!:):)
laserenheten/linsen är kass/sliten....
köp en ny el beg på tyska ebay
Men kom du ner till skåne så kan du få prova 2015..
Är ganska säker på att du kommer få samma svar
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Köp en sådanhär : Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Ingen av mina skivor är testade i någon annan bil, därför vill jag prova med en som jag vet funkar. Den gamla är orginal från 2007 och den nyare är en bränd ISO.
Vad har jag blandat ihop? Jag bara frågade om det går att uppdatera.

BMW ville byta "hela enheten" som kostar 5000-6000 kr. Men efter lite research hittade jag artikelnr 65839273195 (replace DVD player) vilken otroligt nog säljs billigare av BMW än på eBay, ca 1000 kr. En ny laser kostar ca 500 kr på eBay så bättre att byta hela läsaren.

Men jag vill fortfarande gärna testa med en fungerande DVD-skiva innan jag går vidare. Någon i eller omkring Göteborg som har en? (eller iaf kan testa mina skivor)
Gäller Navi Pro CCC (2003-2008)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

svensk språkversion kan man bara få i hårddiskbaserad navi(och MK4 DVD) om man moddar mjukvaran)
typ så här har jag gjort
Länk

rätt att byta hela kassetten än bara lasern,sån som Rickardg länkar till

uppdatera firmwaren kan man göra i din navi..men de blir inte till de bättre..jo,kanske lite bättre färger i skärmen..den första mjukvaran 04/05 va i klass med amiga 500+ liiiiiite snabbare men inte mkt
det löser inte problemet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.