|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, hittade en liknanade tråd på frågan men fick inte riktigt något svar där. Fick iallafall nedslag på besiktningen på: SPINDELLED, FRAM VÄNSTRE UNDRE, BAKRE, GLAPP. Men jag lyckas tamefan inte lista ut vilken länkarm det handlar om, det jag listat ut är att det måste någon av dessa: (4 och 11 på bilden). Länk Så, experter därute, vad säger ni? | |
|
11 är nedre bakre 4 är nedre främre. Undre = nedre Jag hade dock bytt båda. Sen en framvagnsinställning |
|
|
Jag fick exakt samma nedslag på besiktningen, dvs. "spindelled, fram vänster, undra, bakre, glapp". Kan trådskaparen eller vem som helst bekräfta att det är nr 11 på bilden? Länk Sorry att jag skriver i en ganska gammal tråd men det kändes onödigt att starta en ny. Tack för hjälpen! =) |
|
|
Nummer 11!:) Bytte den, sen gick den igenom! |
|
|
Perfekt! =) Tips på vart man kan hitta en till ett överkomligt pris? Mekonomen tar rena rånarpriset på dryga 1600kr. Biltema verkar inte sälja just främre vänster undre bakre. Iallafall inte till BMW E39. |
|
| Länk | |
|
Biltema har billigt, men vet inte riktigt hur kvaliten är:) Annars schmiedmann!:) |
|
|
Om du tänker behålla bilen så köp hela framvagns kittet från ebay, 1500:- ink frakt. Schmiedmann säljer samma skit som biltema. |
|
|
Tack, alla! Två frågor: 1) Behöver jag en spindelledsavdragare för att göra detta? 2) I min Haynesbok så står det följande "Muttern/bulten som håller fast den inre änden av den bakre länkarmen måste dras år med full bränsletank, 68kg last på vardera framsätet, 68kg last i mitten av baksätet och 21kg last i bagageutrymmet. Lasten på sätena ska simulera vikten av en vuxen person. Dra åt muttern/bulten till angivet moment". Hur viktigt är detta? Så har de inte gjort i de guider och texter som jag har läst på Internet. |
|
|
Här är ett tips Länk |
|
|
Har precis lossat "allt" i framvagnen. Spindelledsavdrager underlättar, men det är svårt att hitta en som "gapar" stort nog. Universal-avdragare (2 eller 3 -armade är svåra att få dit utan att skada annat så att säg.... Tricket är att man hamrar på godset, dels på själva delen som leden sitter i men även på bärarmen. Man behöver ha ett "stumt" mothåll, man behöver INTE hamra för kung o fosterland, jag hamrade med en helt vanlig snickarhammar (typ 400 gram), lossnade fint. Jag hade dock plocka loss hela "navet" fram komplett med bärarmar/styrleder, o hamrade sedan lite lagom mot ett "stålstäd", lossnade fint som sagt. Bulten skall dras när bilen är lastad. Men man kan även mäta sig fram, tex du sätter ihop allt löst. Låter bilen står 1-2 dar så allt sätter sig, kanske att du kör en försiktig runda i garaget/motsvarande. Därefter mäter du avståndet från hjulnavets mittpunkt till skärmkanten. Hissa upp bilen, bort med hjulet, glöm inte pallbocken. Därefter sätter du en lämplig domkraft under hjulupphängningen o hissar tills avståndet mellan hjulnav/skärmkant är det du mätt upp minus ca 3 cm, sedan drar man åt. Det är så jag kommer göra iaf, för jag vet inte redigt hur jag skall lasta bilen med ca 250 kg annars... |
|
|
Jag gjorde jobbet idag och det var relativt enkelt. Det trixigaste var att få ut själva spindelledens bult. Det jag gjorde var att jag satte ett stort betongblock under hjulnavet och därefter med domkraften sänkte bilen tills navet hade kontakt med betongblocket (jag hade en trippelvikt handduk också däremellan). Därefter hamrade jag på spindels bult och då flög den av. Innan det hade jag i en stund försökt få ut spindels bult utan att ha navet mot betongblocket men då satt den som fastgjuten. Det blev alltså stor skillnad med betongblocket eftersom det då inte fanns något utrymme för navet att "flexa" när jag hamrade. Gällande att bilen ska vara lastad när man gör den slutliga fastspänningen så gjorde jag ungefär som Dawwe skrev ovanför. Jag mätte alltså avståndet från hjulets/navets mittpunkt till skärmens överkant och såg till att det var samma mått när jag gjorde den sista hårda fastspänningen. Som en sista input vill jag säga att man behöver hylsor/nycklar i storlekarna 16 och 18mm där länkarmen fäster i karossen och man behöver 22mm i andra änden. Tack alla ni som har skrivit och gjort er contribution i denna tråd! Ni är bäst! =) |
|
|
Kan väl tillägga att jag köpte länkarmen på Biltema och den kostade 500kr. Tycker att den verkar gedigen men det återstår väl att se. Jag är iallafall villig att ta risken eftersom en original lär landa på runt det fyrdubbla priset. Nästa: ombesiktning =) |
|
|
Apropå trådens början om val av 4 eller 11. 4 bör heta "övre främre" då den sticks ner i navet uppifrån. Denna har jag endast bytt en gång på 31500 mil. 11 märkbart oftare. Även om jag mätt in höjden då jag spänt bultarna. Tog samma höjdmått till skärmkanten som vid normalläget och gjorde det direkt efter bytes. Är det fel? |
|
|
Jag köpte nummer 11 från pkwteile.de för €40, då är det en Mapco länkarm. Fanns även NK för runt €30. Samt även Lemförder och alla andra märken.Tror det ofta är svårt att hitta något sämre än feltema. Köpte skrammelstagen till krängningshämmaren på biltema för några år sen. Vid besiktning ett år senare så fanns det inget kvar av gummit i bälgarna runt kullederna, gummit hade övergått i pulverform. Biltema kvalitet...... Slutade med att jag köpte Meyle HD för nästan samma pengar från Tyskland. |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Har just bytt undre länkarmarna V+H nr11. Jag gick igenom alla inlägg jag hittade för att slippa problem, och tack för allt ni skriver. Jag blev bl a varnad för bussningen som kan följa med axeln om man använder fel avdragare. Inget inlägg förklarade riktigt bra hur bytet gick till så jag kompletterar här med lite "bra-att-veta" för andra som tänker byta. Jag köpte avdragaren på Swedol (i Uppsala) som forumet rekommenderade: Kulledsavdragare nr 272068, 295 kr+moms enligt kvittot. Med den gick det som en dans! Jag behövde inte värma och jag behövde bara slå ganska lätt, men det är viktigt att det är helt stumt under. Jag hade också muttern uppskruvat till toppen på gängorna för få bättre stöd mot avdragaren (kan annars lätt "halka av" axeln). Se till att muttern går lätt på gamla axeln innan axeln har lossnat (slösa med WD40). Det kan annars ta onödigt mycket tid att få bort muttern de sista varven när axeln har lossnat och börjar snurra. Det räckte med garagedomkraften under för att få det stumt. Slå absolut inte utan stöd under eftersom då får stötdämparen ta smällarna! Avdragarens "gafflar" är ca 19 mm. Bussningen som axeln sitter i är ca 28 mm. Därför greppar avdragaren på bussningen. Används någon annan avdragare verkar bussningen lätt följa med enligt andra på forumet. Om bussningen blir skadad går den inte att köpa och då blir det dyrt. Köp därför Swedols avdragare! Biltemas verkar också gå sönder lätt enligt forumet. Jag dränkte in muttrarna mm med WD40 några dagar innan. Kan vara bra om det hinner tränga in. Jag kopplade bort krängningshämmarstaget för att få bort onödiga spänningar när staget är borta. Det var också så jag hittade de glappande länkarmarna efter mycket letande. Jag mätte också avstånd skärmkant-centrum innan jag började, 38 rep 42 cm på min (stod lite snett). Drog åt inre bussningen med samma mått till skärmkanten. Vet inte heller om det är OK, men jag kan inte tro att bussningen går sönder p g a några grader fel (ska ju egentligen vara en nedlastad bil). Ett hett tips är att köpa en hylsa med insex 6 mm på Biltema. Med den låser man axeln i toppen för att kunna få av muttern sista biten på gamla (när axeln har lossnat och börjar snurra) och på nya drar man lämpligast åt muttern med hjälp av insexhylsan och låser bara muttern med en ringnyckel (22 mm). Utan den här hylsan blir det annars problem, om inte annat merjobb med en vanlig insex! Hylsan kostar bara några tior. De här insexhylsorna (8 mm?) är också ett måste om man ska få bort låsskruven på bromsskivorna utan att förstöra skruven. Jag köpte mina länkarman från Mister Auto för totalt under tusenlappen. De håller troligen minst så länge jag har bilen. Annars tar ju bytet bara ett par, tre timmar nu när jag vet hur man gör. Håller med Ubbe. Knarrstagen från Biltema är ett skämt! Innan ett år var gummit helt förstört. Fick pengarna tillbaka från en snäsig tjej. Tack för alla värdefulla tips på forumet och hoppas att jag har betalt tillbaka lite med mina tips. Tyvärr har jag fortfarande ett klonk i framvagnen någonstans, men det är mycket bättre än innan. Det är bara att fortsätta leta... Black shining beauty |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Drog sönder avdragaren idag. Lärde mig just att det inte går att dra för mycket. Måste slå också. Hann i alla fall få loss 3 kulleder. Konstigt att de inte förstärker mer. Jag tycker det är en konstruktionsmiss. Får gå och köpa en ny.... Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Jag köpte avdragare på Swedol. Den tog hela min framvagn utan problem. Jag drog tills "oj nu börjar jag ta i" och väntade 5 min. Antinge sa det pang och det släppte, eller så drog jag lite till så da det pang direkt eller efter några min. Allt som allt gick det väldigt bra. Hjulinställning helt nödvändig då det inte är exakt passning i hjälpramen och länkarmens skruv. |
|
|
Alternativet till avdragare är att bara hamra med tung hammare/slägga på "öglan" på hjulnavet där länkarmen ska lossas. Metallen vibrerar och det räcker om man redan har lite spänn på p-ändan. Jag har dragit sönder avdragare så den går bort för mig. Men det får bieffekten att jag får ut bronsbussningen som sedan får monteras tillbaka. |
|
|
Det beror kanske på att det säljs en massa klena avdragare på Biltema Jula mfl? Den på Swedol var riktigt bra. |
|
| Möjligtvis | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.