|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Åker till olika, men i detta fall ska jag bara ha tbks mina pengar av ren princip. | |
| Vad står det på kostnadsförslaget? Det kanske står nämnt antingen i kostnadsförslaget eller villkoren att "diverse ospecade kostnader tillkommer ibland" i villkoren. | |
|
Normalt så debiterar alltid en verkstad en procentsats för "förbrukningsmaterial" som ska täcka allt ifrån buntband till kostnader för diagnosutrustning, abonnemang m.m Men den summan brukar redan vara medräknad när verkstaden ger ett fast pris. Mvh. Mathias |
|
|
Exakt T-Power =) Står inget om något extra, men de tyckte också att det hade tagit lite längre tid än väntat och de är smällar man får ta när man offererar ett fast pris och inget en kund ska betala. ska detta på måndag... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
5% är fullt normalt för "materialpåslag" det har de flesta verkstäder. Men ett fast pris borde vara ett fast pris med detta inräknat. Sedan säljer inte verkstaden delarna som monteras förlorar de pengar där också och det fasta priset blir då högre för enbart monteringen. Värre när vissa märkesverkstäder har ett Servicegrundpris på typ 1350 kr. Men sedan lägger dom på arbetskostnad/timpris för varje detalj de byter kupefilter, luftfilter mmm medans vissa verkstäder så ingår arbetskostnaden i grundpriset och det tar bara betalt för det material som går åt till servicen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fick svar idag att de återbetalar hela den överskjutande summan, och förklarade sig med att de hade gjort fel, men innan va de helt säkra vid betalningstillfället;) Skam den som ger sig;) |
|
| Skönt att det löste sig smidigt och bra att du ställde på dem, sånt hör ska kvävas direkt! Av ren nyfikenhet, hur fick du dem att ändra sig? :) | |
|
Jag blir förvånad när jag läser flertalet användare som skriver att den finns en praxis med 3-5% som ett extra tillägg för diverse förbrukningsmaterial. I min värld så får de ju baka in det med alla andra kostnader i timpriset. Att i efterhand komma med tillägg som inte informerats om är ju rena hästhandlarmetoder. |
|
|
Grelle, det är branschpraxis... MEN är det avtalat om fast pris, håller jag med om att de kostnaderna skall vara inräknat i det fasta avtalade priset! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har inte råkat ut för det. Inte särskilt många verkstadsjobb jag gjort, men de tre-fyra verkstäderna har varit inte sysslat med dylika metoder. Råkar jag ut för det så har jag svårt att se att den verkstaden får mer jobb från mig. Är det löpande pris, så avtalar man ju ändå om det löpande priset. Då bör man alltså uppge att det kostar XXX kr/timmen + material, + dessa 3% "förbrukningsmaterial" och ge grov uppskattning vilken tid det brukar ta. Men att komma med det i efterhand är vad jag kallar hästhandlarfasoner. |
|
|
Har bara servat hos BMW en gång (det lär väl bli fler nu med "nya" bilen), så kan inte uttala mig där. Men har servat ett otal gånger hos Toyota, alltid med fast pris, och där specar de väldigt noga allt material, och nu när jag tog fram gamla fakturor så är det även specat förbrukningsmaterial (4% om jag räknat rätt), men det är alltid inkluderat i det fasta priset. Känns som att fast pris är fast pris, börjar folk hitta på egna tillägg kan det börja bli jobbigt ;) Kan tillägga att jag sparat åtskilliga tusenlappar på att köra fast pris, då många service har varit lite krångligare än de räknat med, men de har alltid hållit det överenskomna priset. /MrWIB |
|
|
MrWIB: Detta gällde en Meca-verkstad, för att förtydliga. Jag tror att det generellt är ovanligt att märkesverkstäder, oavsett märke, frångår överenskommet pris och lägger på sådana här märkliga tillägg... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.