|
|
|
|---|---|
|
hej. jag ska försöka få in diskander i dom plasttrekenaterna vid sidobackspeglarna, men jag vet ej om dom passar. jag har lånat(snott) ett par från skroten och tänkte testa men fråga är om alla diskantar har samma diameter, lite dumt att köpa dom om dom ej passar in. jag vill absolut inte klistra fast dom eler borra i sidopanelen på dörren. nån som vet eleler har gjort samma operation som jag hade tänkt mig?/ martin mk | |
|
Jag har ett par liggandes från en M3 E30. Sitter orginal i stora ljudpaketet tror jag. Om du vill så kan du få köpa dessa av mig, har även kickpaneler för att få dit 6,5" högtalare i nedre orginaluttagen och ett modifierat handsfack oxå. Maila mig om det är intressant/Berbel |
|
| Jag köper gärna dina diskanthållare. Vad ska du ha för dem? Skicka ett mail till mig. johankihl@hotmail.com | |
|
berbel: jag har sett sådana hållare med litet galler och utgjutning för diskanter, rätt snyga, men hur fäster du diskanten inuti? martin mk |
|
|
De sitter faktiskt limmade orginal i dessa hållare. Så jag gjorde likadant med de nya jag hade, bryta bort de gamla trasiga och karva runt lite för att mina nya skulle passa bättre. Sedan tog jag kontaktlim och lade en stäng runt kanten (passa så det inte kommer ner på konen, då fastnar även den) och tryckte fast dem bara. Satt kvar så länge jag ville ialla fall. Hälsningar Berbel |
|
|
ok hmm var detta i en E30 ? mk |
|
|
martin1980 Japp, det satt i min förra bil. M3 E-30 -88, passade på att utnyttja orginalfästen i det första bygget. Nu har jag tyvärr sålt dessa så mitt tips är: Sätt diskanten utanpå denna trekant med någon skruv (lite beroende modell av diskant), rikta den som du vill ha den och sedan lägger du glasfiberspackel runt och slipar till och som sista grej målar du dem. Det är bara din fantasi som sätter stopp för lite kreavtiva lösningar:) Lycka till/Berbel |
|
|
det med spackel har jag hört innan, det verkar vara enda alternativet för baakim plastbitarna finns ingen plats, frågan är om ytan blir den samma som övriga mk |
|
|
En annan metod är att spänna högtalartyg runt montaget och pensla med båtplast. Vill man inte ha en blank lackerad yta inne i bilen så är det bara att lägga på några extra lager plast och blästra ytan innan den lackeras. eller så kan man klä den i vinyl. En tredje metod är att bygga upp formen av många lager. tex masonit som sågar som en topografisk karta och limmar och spacklar. Med den metoden är det lätt att få exakt lika på h/v sida. Yttreligare en metod är att bygga formen av styrofon, ett homogent material som är väldigt lätt att bearbeta. Sen gör man en avgjutning av den i nåt hårdare material eller förstärker med sprutspackel och lackar. som sagt, bara fantasin sätter gränser. Sist men inte minst så finns det en typ av modellera som man kan baka i ugnen, mycket smidigt att arbeta med men ganska dyrt. Själv byggde jag mina tweterpods (stavning?) i asfaboard. Ett ganska mjukt och svårbearbetat material som slöar ner ett rakblad på tre snitt, dammar väldigt mycke, men är totalt resonansfritt! Vad har jag glömt? Säkerligen massor av metoder... /danne |
|
|
fan du kan dina grejer, finliraren själv:) förslaget med plawood lät inte dum räcker med typ 3 skivor med lite olika ytterdiameter och spacklas, hmm why not, jag ahr ett par extra över att testa på juh, funkar det så funkar det, annars säljer jag bara diskanterna igen mk |
|
|
masonit menar jag mk |
|
|
på www.streetsound.se under galleri finns några bilder på tweterpods, även till E30. Tror att dom byggt med högtalartyg och båtplast. Den metoden finns nogrannare beskriven i ett nummer av BST men jag minns inte vilket..... /danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.