|
|
|
|---|---|
auxilia82 |
Skulle köra iväg med min gamla fina trotjänare bmw 328 -00a coupe nu ikväll. Borstar bort snön och ser låset är paj och dörren. Fan inbrottsförsök tänker jag. När jag skrapar vidare blir mardrömmen genast värre. Från bakdäcket till förardörren är det en 100 cm ggr 30 cm hög och 6 cm djup intryckt buckla och skrapmärke. Förardörren är helt mosad också ca 1 dm intryckt och sidospegeln är det ett stort hål i. Jag är övertygad om att det är snöplogen då det ser ut som något stort och vasst kört in i den och när jag kom hem inatt såg jag 2 traktorer köra runt och ploga i området i snöovädret. Ingen lapp på rutan! Vafan gör jag? Kommer kosta säkert 20 000 att fixa detta om det ens går att fixa och jag har bara halvförsäkring :-(((( |
|
Det var extremt tråkigt att höra. Jag hade tagit flera bilder på bilen innan jag flyttar på den först och främst, och sen gjort en polisanmälan för att därefter kontakta försäkringsbolaget. Ring till kommunen där bilen stod parkerad och tala om vad ärendet gäller och fråga vem eller vilka som sköter snöröjningen för att få tag på någon ansvarig och kräv skadestånd. |
|
| Länk | |
|
Skadan som du beskriver lär nog kosta mer än 20 000 kr att åtgärda, frågan är om inte skadan är högre än vad bilen är värd faktiskt. För 15.000 kr får man ungefär ett byte av framskärm, inkl jobb och lackering på BMW:s verkstad. Lycka till, var noga med att göra en polisanmälan, och flytta helst inte bilen innan du fått dit polisen. |
|
|
Håller med AlexanderK! Den skada du beskriver kommer garanterat att kosta mer att åtgärda än vad bilen är värd! Som redan påtalats - gör polisanmälan och kontakta ditt försäkringsbolag! Utan att ha full koll på vad det står i försäkringsavtalet, borde det gå att få ut ersättning via försäkringsbolaget då det inte är du som är vållande till skadan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anmäl till Trafikskadeföreningen Länk Vad kan den vara värd? 30-45tkr? Borde gå att få den hel för 10-15tkr om det bara handlar om bakskärm och dörr. Det går att anlita någon annan verkstad än BMW och köpa delarna begagnade, Förardörr går på €235 inklusive frakt Länk det finns billigare dörrar, men den jag länkar har prissatt frakt till Sverige. Det gäller att vara lite om sig och kring sig för att det inte ska bli ockerdyrt, förre ägaren till min 550 betalade över 12tkr för att fixa ena baklampan (lampan kostar 3tkr). Jag förstår inte ens hur det kan bli så dyrt. Mvh Stephan |
|
|
Min -89 E30 blev reparerad för över 30000 kronor när den blev påkörd på liknande sätt. Bilens värde då var väl kanske 10-15k. Så det går att få lagat för mer än de där 80% eller vad det är. Skillnaden med min är att killen som demolerade våra bilar blev tagen på plats. Länk funkar inte länkningen så är det längst ner på sidan. ///BMW - Was sonst! |
|
auxilia82 |
Nu har jag varit med den på mekonomen verkstad. Dom uppskatta det skulle kosta 25-30 000 att laga bilen, om det ens är möjligt och såg helt chockade ut. Mer än vad bilen är värd typ. Pratat med försäkringsbolaget och kommunen. Enligt förs bolag kommer trafikförsäkringsföreningen lösa in bilen utan självrisk om skadorna uppenbart tyder på det är en snöplog el lastbil som kört in i bilen. Behöver inga vittnen ens eller så. Ska även skicka in ärende till kommunen ifall dom ersätter. kommunen vägrade även lämna ut entreprenör så jag kunde konfrontera förarna som kör här. Enligt bilpriser.se är min bil med 23000 mil värd 10300-15000 vid köp av privatperson och 19800 vid bilhandlare. Visst den är 15 år men det låter väldigt lågt. Stämmer bilpriser.se värderingar? Framskärmen är genomrostad också och skulle bytas i vår så det slutar med att man får ut 7000 eller nåt ifall bilen blir inlöst? Varenda annons på blocket har bilen utsatt för 30-45000 typ. |
|
Jag fick 15.000 för min E46:a (320i 4d-99) när den löstes in efter vildsvinskollision. Då hade bilen gått 40.000 mil nästan exakt - han värderade upp den lite då jag hade haft den sedan den var ny, var relativt välutrustad och att den gick väldigt bra pga löpande underhåll och servicar...dock drog han av lite pga rosten, så det jämnade nog ut sig. Jag kände nog ändå att jag fick rätt bra betalt för bilen även om det var surt att släppa en bra fungerande bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilpriser kan inte värdera så gamla bilar, så blocket är nog stället där värdet hämtas. | |
auxilia82 |
Ser jag skrivit fel 328 i första inlägget. Vad tror ni man får ut för den då? Bmw 323ic -00a 23000 mil. metallic lack Beige halvskinn, träpanel Xenon Klima (fungerande) elstolar, elhissar, regnsensor, m3 elspeglar. 15 tum 7 mm dubbdäck på plåtfälg nu =( Fint skick invändigt, bruksskick utvändigt, genomrost 1 framskärm. Aning små rostfläckar bakre skärm. en klarlack repa höger dörr. Har lite smågrejor som inte funkar på den mekaniskt, tittar dom på sånt vid värdering? b la är spolarpumpen paj så tanken är jämt tom, lite glapp i givare till en framlykta som lyser på instrumtpanel(men lysena funkar) och ibland lyser antispinn/abs lampa som går ur funktion, startar man om bilen vid dom tillfällen det börjar lysa så funkar allt som det ska. Har aldrig orkat fixa det pga av det. Skulle fixa dessa saker i vår nu och den går silkeslent mekaniskt, riktigt fin annars och haft den i 4 år nästan för dom 50k jag köpte den för. Bästa bil jag haft men kanske endå skönt och få den inlöst och slippa meka med rost och detta i vår. får jag ut 22000 är jag nöjd då blir det en lite nyare 330 coupe, drömmotor. |
| Kolla blocket, jag gissar 30 eller strax därunder. Tror knappast de bryr sig om de fel du beskriver, om de ens tittar på bilen. Om inte första budet är bra kan du alltid argumentera för varför det borde vara högra. | |
auxilia82 |
strax under 30 låter riktigt bra, hoppas det blir så :-) Nu har jag lyckats få tag i en vittnesuppgift genom lite arbete. En granne har vaknat mitt i natten av smällar då och hört en pickup truck motor. Han han dock inte komma till fönstret innan den var borta i en jekla fart. Tidigare har denna person sett en pickup truck med plog köra runt och ploga i vårt bostadsområde. När jag tittar på bilder på denna bilmodell och skopa har den nästan exakt samma höjd och böjd form på plogen för kunna orsaka exakt denna skada. Tjiho, på mån ringer jag kommunen igen och ska ha reda på vilket företag som kör här och luska fram var pickup trucken är för lackkoll på skopan och konfrontera dom. Ska göra allt i min makt och försöka få hjälp genom polisen att få in denne herre på förhör och bli fälld. Sabba hela ens bil och bara dra sådär asså, fyfan! Måste märkt det tydligt när han körde in i min bil o det tog tvärstopp i dörrbalken. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.